شناسهٔ خبر: 50301551 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: شفقنا | لینک خبر

گزارش شفقنا از مراسم رونمایی مجموعه آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی

حضرت آیت الله سبحانی: رشته «شیعه شناسی» راه اندازی شود/ محمدتقی سبحانی: شیعه اهل تعامل و داد و ستد با دیگر گروه های علمی و مذهبی است

صاحب‌خبر -

شفقنا- آئین گرامیداشت و رونمایی مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی پیش از ظهر امروز در مدرسه علمیه امام کاظم (ع) آغاز به کار کرد.

بنابر گزارش خبرنگار شفقنا، در این مراسم، گزارشی از برگزاری همایش نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی توسط حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی، دبیر علمی کنگره ارائه شد و سپس حضرت آیت الله العظمی سبحانی سخنرانی کرد.

پیش از این، قرار بود که حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی در این مراسم حضور یابند اما در پیامی که ارسال کرده و توسط حجت الاسلام محی الدین مکارم شیرازی قرائت شد، به علت کسالت ناشی از سرماخوردگی نتوانستند حضور یابند.

پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی به همایش «رونمایی مجموعه آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» 

حضرت آیت الله العظمی مکارم شیرازی که به دلیل کسالت و سرماخوردگی نتوانسته بودند در مراسم «رونمایی مجموعه آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی» شرکت کنند، در پیامی از دست اندرکاران و حاضرین در مراسم عذرخواهی کردند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، در پیام حضرت آیت الله مکارم شیرازی که توسط حجت الاسلام والمسلمین محی الدین مکارم قرائت شد، آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

خداوند متعال را شاکریم که توفیق داد، شاهد باشیم زحمات جمعی از محققان علوم اسلامی پس از مدتی به ثمر نشسته تا این گنجینه ارزشمند شیعه در این ایام مبارک که قرین میلاد مبارک حضرت ختمی مرتبت، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله وسلم و امام جعفر صادق علیه السلام می باشد، منتشر گردد.

امروز بسیار مشتاق  بودم که در جمع شما عزیزان حاضر شوم اما مع الاسف، کسالت و سرماخوردگی عارض شد و توفیق حضور در جمع شما اساتید محترم سلب گردید.

بر خود لازم می دان از حضور همه شما بزرگواران، علما و فضلای ارجمند، اساتید، طلاب و بویژه صدیق ارجمند، حضرت آیت الله سبحانی حفظه الله که با سخنرانی خود، این مراسم مهم را زینت می بخشند، تشکر نمایم.

امید است، این حرکت علمی، مرضی حضرت ولی عصر (ارواحنا له الفداء) قرار گیرد و به تفضل خویش قبول فرماید. انشاء الله.

از همگان خواستارم  اینجانب را نیز از دعای خیر خویش فراموش نفرمایند.

والسلام علیکم ورحمه الله

ناصر مکارم شیرازی

حضرت آیت الله سبحانی: رشته «شیعه شناسی» راه اندازی شود

حضرت آیت الله العظمی سبحانی خواستار تاسیس رشته شیعه شناسی شده و گفتند: شیعه شناسی از لحاظ فرهنگی هم مورد توجه قرار گیرد و در قالب یک رشته بتواند شیعه را از قرن اول تاکنون معرفی کند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، مرجع تقلید شیعیان در مراسم گرامیداشت و رونمایی مجموعه آثار نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که پیش از ظهر امروز در تالار پیامبر اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، اظهار داشتند: این اتهام به شیعه که در علوم اسلامی چندان پیشگام نبوده است، ریشه تاریخی دارد؛ به عنوان مثال اوایل قرن پنجم، سید مرتضی وقتی متوجه می شود که در بغداد به شیعه تهمت می زنند احساس وظیفه کرده و نجاشی را مامور می کند کتابی در پاسخ به این تهمت بنویسد و کتاب «رجال نجاشی» را نگاشت و لذا این کتاب نه تنها «رجال» بلکه یک نوع کتاب علمی شیعه است که در انتقال و گسترش علوم اسلامی ید طولایی داشته است.

ایشان افزودند: در قرن هشتم، احمد بن تیمیه، در کتاب معروف خود می نویسد که «در احادیث، اهل سنت متقدم هستند اما شیعه سهم کمی دارد». در قرن ۱۴ و ۱۵ باز این تهمت رشد کرده است، مثلا جرجی زیدان در کتاب خود، شیعیان را متهم می کند که اینها آثاری ندارند یا اگر داشته اند از بین رفته است.

آیت الله سبحانی ادامه دادند: این مسئله در نجف و عراق منتشر می شود که این مرد مسیحی در تاریخ خود، شیعه را متهم می کند که آثاری نداشته است؛ دسته ای از علما احساس مسئولیت می کنند، از جمله مرحوم آیت الله سید حسن صدر، دوم مرحوم شیخ آقابزرگ طهرانی و سوم مرحوم شیخ محمدحسین کاشفا الغطاء.

ایشان یه نمونه های دیگر تاریخی از تلاش علمای شیعه در جهت تهمت زدایی از شیعه اشاره کرده و افزودند: آثار کنگره به زبان های عربی و انگلیسی ترجمه و منتشر گردد.

مرجع تقلید شیعیان گفتند: مرحوم سید حسن صدر در کتاب «تأسیس الشیعه الکرام لعلوم الاسلام» از ابتدا، علوم اسلامی و مبتکر و مبتدعین آن را نوشته و اثبات کرده است که پدیدآورندگان آنها شیعه بوده اند. درواقع این کتاب، تاریخچه فرهنگی شیعه را در آن زمان افشا کرده است.

ایشان بیان کردند: در آن جلسه، قرار شد که شیخ آقابزرگ تهرانی، کتب شیعه را فهرست کند و کتاب «الذریعه الی تصانیف الشیعه» را نوشت و توانست صدها و هزاران کتاب متعلق به شیعه را معرفی کند.

آیت الله سبحانی تاکید کردند: برگزاری این کنگره بسیار کار پرزحمتی بود که حضرت آیت الله مکارم با همراهی تعدادی از اساتید انجام دادند که حاصل این همایش در ۱۷ جلد تهیه و منتشر شده است.

ایشان گفتند: لازم است، این کتاب در دوجلد خلاصه و به زبان های عربی و انگلیسی منتشر شود چون برای تبلیغ بسیار منبع خوبی است.

مرجع تقلید شیعیان خاطرنشان کردند: شیعه شناسی از لحاظ فرهنگی هم مورد توجه قرار گیرد و در قالب یک رشته بتواند شیعه را از قرن اول تاکنون معرفی کند.

ایشان فرمودند: بنده در دفاع از حدیث و رجال شیعه کتابی نوشته ام که امید است مورد قبول خداوند منان قرار گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین سبحانی: جریانات تکفیری به دنبال مهجور کردن و حذف شیعیان هستند

دبیر علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: گروه های تکفیری با پوشاندن گذشته تاریخی و بدنمایی چهره  تشیع سعی دارند جمعیت شیعیان را در کشورهای مختلف مهجور کرده و با حرکت های سخت و خشن به حذف شیعیان بپردازند.

به گزارش خبرنگار شفقنا، حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی در مراسم گرامیداشت و رونمایی مجموعه آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی که پیش از ظهر امروز در تالار پیامبر اعظم (ص) مدرسه علمیه امام کاظم (ع) برگزار شد، بیان کرد: در کتاب و سنت و در سخنان ائمه معصومین (ع) بر علم و علم آموزی و گسترش دانش ها تاکید فراوان شده است.

او با بیان اینکه، این کنگره سبب نمایان شدن جفای بزرگی شد که به تاریخ دانش و دانشمندان شیعی شد، افزود: متاسفانه، حتی حوزه های علمیه ما و متخصصان در این عرصه علمی با این ابعاد کمتر آشنا هستند.

دبیر علمی کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی با بیان اینکه این کنگره سبب شد اندیشمندان با تلاش افزونتری این حوزه مهم معرفتی (تاریخ علمی تشیع) را کاوش کنند، گفت: تبیین هویت و پیشینه تاریخی ملت ها، مذاهب و مکاتب، امروز از اهمیت بالایی برخوردار است.

او با بیان اینکه امروز دشمن از کم دانشی نسل جوان ما نسبت به هویت و پیشینه تاریخی خود سوء استفاده می کند، بیان داشت: دشمن در این معرکه سعی می کند که به نسل جوان، از خودبیگانگی و بریدگی از هویت خود را تحمیل کند و می بینیم که این بی هویتی چه تبعاتی را به دنبال داشته باشد. لزوم مراجعه به اندیشه های گذشتگان یکی از بایسته های تاریخ دانش است. بسیاری از دانش ها، افکار، نظریه ها در طول تاریخ فراموش شده است و فراز و نشیب دانش ها در طول تاریخ ضرورت بازخوانی نظریه ها و افکار را مطرح می کند.

سبحانی هجمه دشمنان را یکی دیگر از جهات توجه به تاریخ شناسی علم دانست و گفت: در همان قرن دوم و سوم هجری، قلم ها و زبان ها علیه اندیشه تشیع و هویت شیعه شروع به قلم فرسایی کرد.

او ادامه داد: امروز، گروه های تکفیری با پوشاندن این گذشته تاریخی و بدنمایی چهره  تشیع سعی دارند جمعیت شیعیان را در کشورهای مختلف مهجور کرده و با حرکت های سخت و خشن به حذف شیعیان بپردازند.

دبیر علمی آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی بیان داشت: تحقیقات نشان داده است که تشیع هرکجا پا گذاشته است، اثر علمی آفریده و سنت معرفتی و میراث تمدنی ایجاد کرده که این، نشان دهنده روحیه سلم و فرهنگ دوستی و تمدن پروری تشیع است.

او ادامه داد: این تحقیقات نشان می دهد که شیعه در حوزه های فرهنگی و تمدنی اهل تعامل و داد و ستد با دیگر گروه های علمی و مذهبی است اما مع الاسف گروه هایی هستند که حاضر به رسمیت شناختن ارزش معرفتی و دانشی شیعه نیستند و به منابع شیعی ارجاع دهند. شاید بخشی از آن به دلیل نشناختن میراث و درون مایه های ماست که ضرورت چنین کنگره هایی را تقویت می کند.

سبحانی با اشاره به فرآیند برگزاری کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: حضرت آیت الله مکارم شیرازی در تمام مراحل این کنگره حضور فعالی داشته و راهنمایی های ارزشمندی می کردند.

او ادامه داد: ۱۵ کمیته علمی، ۱۳ کمیته دانشی و دو کمیته غیردانشی که به مباحث منطقه ای و حوزه های کلان می پرداخت، تشکیل شد و در کنار آن به آراء مستشرقان پرداخته شد.

دبیر علمی آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی گفت: ۳۲ مرکز علمی با کنگره در تولید و انتشار اطلاعات کنگره همکاری داشتند.

او با بیان اینکه ۲۰۰۰ چکیده به دبیرخانه رسید، بیان داشت: ۱۱۶۱ مقاله فارسی به کنگره رسید که از بین آنها ۴۴۴ مقاله گزینش شد.

سبحانی در پایان پیشنهاداتی مطرح کرد و گفت: اگر خلاصه ای از این مقالات در ۴ تا ۵ جلد منتشر شود در عرصه شیعه پژوهی تاثیر جدی کند.

او همچنین بیان کرد: پیشنهاد دوم، توجه به بعد تاریخی و پژوهش های تاریخی در علوم در مراکز مختلف پژوهشی حوزه است. همچنین رشته ای با عنوان « دانش مسلمین» و «تاریخ فرهنگ و تمدن تاریخی شیعه» راه اندازی شود.

دبیر علمی آثار کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی ادامه داد: لازم است که منبع مرجع علمی و روشمند در حوزه تاریخ های دانش شیعه ایجاد و نیز یک مجله علمی تخصصی در تراز جهانی راه اندازی شود.

درپایان، با حضور حضرت آیت الله سبحانی و حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی از مجموعه ۱۷ جلدی مقالات کنگره بین المللی نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی رونمایی شد.

شایان ذکر است؛ کنگره بین المللی «نقش شیعه در پیدایش و گسترش علوم اسلامی»  از سال ۱۳۹۵ تحت اشراف حضرت آیت‌الله العظمی مکارم شیرازی آغار به کار کرد و طی ۲ سال با دریافت حدود ۱۲۰۰ مقاله فراخوانی و سفارشی، در سال ۱۳۹۷ کنگره‌ای بین‌المللی را با حضور اندیشمندان داخلی و خارجی برگزار کرد.

پس از برگزاری کنگره در سال ۱۳۹۷ و به دستور حضرت آیت الله مکارم،‌ این مقالات مورد بررسی، بازنگری و غنی‌سازی قرار گرفت و اکنون این مقالات در قالب ۱۷ مجلد تألیف شده که نقش اهل بیت علیهم السلام و علمای شیعه را در گسترش علوم اسلامی اثبات می‌نماید.

تصاویر مربوط به همایش را اینجا ببینید.

نظر شما