شناسهٔ خبر: 50301114 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

رجبی مشهدی:

یک سوم ترانس‌ها در شبکه برق عمری بیش از ۳۰ سال دارند

سخنگوی صنعت برق گفت: در حدود یک سوم ترانس‌های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از ۳۰ سال دارند که نیازمند پایش منظم، نظارت بیشتر و انجام آزمایشات کامل‌تر است.

صاحب‌خبر -
به گزارش  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی رجبی مشهدی مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص آخرین وضعیت ترانس های نصب شده در شبکه برق گفت: در حدود یک سوم ترانس های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از 30 سال دارند که نیازمند پایش منظم، نظارت بیشتر و انجام آزمایشات کامل‌تر است.

وی در مراسم افتتاحیه هشتمین دوره کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور با بیان این که مجموع کل ظرفیت نصب شده ترانس های سطح 400 و 230 کیلوولت کشور هم اکنون 195 هزار مگاولت آمپر است، بیان کرد: در حال حاضر شرکت های برق منطقه ای تهران، فارس و آب و برق خوزستان از بیشترین میزان ظرفیت نصب شده ترانس در کشور برخوردار هستند.

رجبی مشهدی با اشاره به این که ترانسفورماتورهای نصب شده در شبکه انتقال برق کشور از حدود 63 شرکت معتبر خریداری شده است، یادآور شد: در این رده بندی، بیشترین میزان ترانس های خریداری شده به ترانس سازان داخلی اختصاص دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت شبکه برق ایران در خصوص آخرین وضعیت ترانس های نصب شده در شبکه برق، گفت: در حدود یک سوم ترانس های منصوبه در شبکه برق عمری بیش از 30 سال دارند که نیازمند پایش منظم، نظارت بیشتر و انجام آزمایشات کامل‌تر است.

رجبی مشهدی با اشاره به این که میانگین عمر ترانس های منصوبه در شبکه برق ایران نزدیک به 23 سال است، افزود: شرکت مدیریت شبکه برق ایران، در فاصله زمانی پیک سال 1399 تا پیک 1400 اقدام به بررسی وضعیت 1200 دستگاه ترانسفورماتور و راکتور و دسته‌بندی آنها نمود که براین اساس پیری عایقی، عیوب حرارتی و عیوب الکتریکی به عنوان حادترین عیوب در بهره‌برداری از ترانسفورماتورهای شبکه قدرت مورد شناسایی قرار گرفت.

وی با بیان این که در راستای رفع نیاز به نظام‌نامه ای مدون و با دیدگاهی یکسان برای بهره‌برداری، نگهداری و تست و راه‌اندازی ترانسفورماتورهای قدرت، اقدام به تهیه نظامنامه شده است، یاداور شد: نظام‌نامه فعلی ترانسفورماتور در مدت بیش از دوسال با همکاری اساتید برجسته دانشگاه و کارشناسان خبره صنعت برق کشور تهیه و در شهریورماه سال جاری جهت اجرا به تمامی ذینفعان آن در صنعت برق ابلاغ شد.
پایش آنلاین ترانسفورماتورهای شبکه برق، هزینه های از خرابی و میزان خاموشی ها را کاهش می دهد

هشتمين وب کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور امروز و با حضور محققانی از کشورهای ایران، اوکراین و آلمان امروز در تهران آغاز به کار کرد.

آرش اقایی فر، دبیر کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور در مراسم افتتاحیه این رویداد بین المللی گفت: پایش آنلاین قابلیت اطمینان ترانسفورماتور به عنوان یکی از مباحت روز دنیا در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

وی در مراسمن افتتاحیه هشتمین دوره کنفرانس بین المللی ترانسفورماتور ایران، با اشاره به این که در حال حاضر بیش از ۸۰۰ هزار ترانس در شبکه توزیع برق کشور نصب شده است و براساس برنامه ریزی صورت گرفته این تعداد تا پایان سال جاری نیز افزایش خواهد یافت، بیان کرد: پایش آنلاین قابلیت اطمینان ترانسفورماتور به عنوان یکی از مباحت روز دنیا در این کنفرانس مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته آقایی فر، امروزه تعمیر و نگهداری در صنعت برق بر اساس اصول پایش وضعیت، یکی از کارآمدترین روش‌های تعمیرات است که با استفاده از ابزار‌های پیشرفته میسر می‌شود.

دبیر کنفرانس هشتم ترانسفورماتور با بیان این که سرمایه گذاری اولیه جهت تهیه این تجهیزات میتواند با کاهش نرخ خرابی ها، کاهش نیروی انسانی جهت تعمیرات و نیز مدیریت زمان، در مدت زمان کوتاهی مستهلک شود، خاطرنشان ساخت: پایش حرارتی تجهیزات در شبکه انتقال و فوق توزیع با روش ترموگرافی به عنوان یکی از روش‌های بسیار کارآمد می‌تواند تاثیر قابل توجهی در کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری و همچنین خاموشی‌های ناشی از آن‌ها در شبکه برق کشور داشته باشد.

به گفته آفایی فر، در هشتمین دوره این کنفرانس، از بین ۷۰ مقاله ارسالی به دبیرخانه این رویداد، ۲۰ مقاله مورد پذیرش قرار گرفته، ارایه خواهد شد.

او می‌سازد: با توجه به اهمیت و نقش موثر ترانسفورماتور قدرت و توزیع در شبکه و حجم بسیار بالای سرمایه گذاری در این بخش، بررسی تحقیق و مطالعه در سطح منطقه‌ای و بین المللی با استفاده از متخصصین داخلی و خارجی، دانشگاه‌ها و مراکز تولید ترانسفورماتور برای صنعت برق اجتناب ناپذیراست.

در حال حاضرصنعت برق در تلاش است با استفاده از فناوری‌های جدید از ترانسفورماتور‌های پربازده در شبکه برق استفاده کند که باعث کاهش تلفات خواهد شد.

همچنین با توجه به اهمیت ویژه ترانس‌ها در شبکه برق، همواره مواظبت و نگهداری آن‌ها از مسائل مهم در صنعت برق است چرا که در صورت صدمه دیدن ترانس، هزینه‌های آن بالا و خاموشی‌های تحمیل شده به شبکه طولانی مدت خواهد بود.

در هشتمین دوره کنفرانس ترانسفورماتور که امروز پنجشنبه ۲۹ مهرماه، در محل وزارت نیرو برگزار می‌شود، بکارگیری ترانس‌های پربازده و تاثیر آن بر کاهش تلفات و پایش آنلاین ترانس‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

در این رویداد که هشتمین دوره آن به دلیل شیوع بیماری کرونا و ضرورت فاصله گذاری اجتماعی، به صورت وب کنفرانسی برگزار می‌شود، محققانی از کشور‌های اوکراین و آلمان نیز حضور خواهند داشت.

برپایه این گزارش، طراحی و تولید، تست، نصب و بهره برداری، حمل و نقل، تجهیزات حفاظتی، مدیریت عمر ترانسفورماتور، تعمیرات و تجهیزات جانبی از محور‌های این کنفرانس به شمار می‌رود.

انتهای پیام/

نظر شما