شناسهٔ خبر: 50301047 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

ایجاد تجارت جدید با مصوبه اخیر ساماندهی کنکور/ میلیون‌ها کتاب حل‌المسائل به‌زودی وارد بازار می‌شود!

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: با قطعی شدن تأثیر معدل در امر پذیرش کنکور، تجارت جدیدی برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی، ترمیم معدل و کلاس‌های خصوصی شکل می‌گیرد و به غیر از کتاب آموزشی و کتاب تست، میلیون‌ها کتاب حل‌المسائل در خصوص امتحانات نهایی وارد بازار می‌شود.

صاحب‌خبر -

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار تعلیم و تربیت خبرگزاری فارس درباره مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی با موضوع «سیاست‌ها و ضوابط ساماندهی سنجش و پذیرش دانشجو» اظهار کرد: یکی از مواردی که در این مصوبه وجود دارد، میزان تأثیر معدل سال آخر دوره متوسطه در کنکور است؛ تاکنون این تأثیر ۳۰ درصد به شکل مثبت است و قرار است ۶۰ درصد به صورت قطعی شود.

وی ادامه داد: این بند شاید از لحاظ عددی 60 درصد شده که قبلا 20 و 30 درصد بوده است اما از لحاظ آنچه که قرار است، اعمال شود همان طرح‌های سال ۹۵، ۹۷ و ۹۸ است که اکنون مطرح شده است یعنی همان تأثیر قطعی معدل است و عددها بالاتر رفته است.

* مصوبه اصلاح کنکور در تعارض با عدالت آموزشی است

امرایی با بیان اینکه در کارگروه آموزش جلساتی را پیوسته برگزار کرده و مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی را مورد بررسی قرار دادیم، گفت: در بررسی مصوبه، نتایجی حاصل شد که نشان می‌دهد این مصوبه نیاز به اصلاح دارد چرا که در تعارض با عدالت آموزشی است.

وی توضیح داد: مسأله اول این است که امتحانات نهایی سال دوازدهم، قدرت تفکیک داوطلبان را ندارد یعنی در حال حاضر تعداد زیادی معدل بین ۱۹ تا ۲۰ داریم و این در حالیست که ظرفیت رشته‌های پرمتقاضی، کم هستند و رقابت هم برای این رشته‌هاست، چون ۹۰ درصد دانشگاه‌ها بدون کنکور پذیرش دارند و با این حال، سابقه تحصیلی یکساله را معیار علمی قرار دادند که در همان یک سال تعداد بسیار زیادی معدل بین ۱۹ و ۲۰ داریم.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: مصوبه مجلس از 3 سال پایانی نام می‌برد یعنی زمانی معدل را اعمال می‌کنیم که آموزش و پرورش از 3 سال پایانی تحصیل در مدرسه امتحان نهایی و استاندارد بگیرد؛ این در حالیست که هم‌اکنون امتحان نهایی را در یکسال می‌گیرند و آن هم درباره استاندارد بودن و نبودن و لو رفتن و نرفتن آن، آموزش و پرورش باید پاسخ دهد.

* مگر می‌شود 2 آزمون جداگانه که میزان دشواری و آسانی آنها با هم متفاوت است برای دانش‌آموزان‌مان اعمال کنیم

امرایی با بیان اینکه موضوع بعد نمرات فارغ‌التحصیلان سال‌های قبل است که نمی‌شود با هم مقایسه کرد، گفت: بین کنکور و امتحان نهایی، مزیتی را کنکور دارد؛ در کنکور، نمرات یکسال اعتبار دارد و اگر سؤالات دشوار باشد، همه با هم دشوار است و اگر سؤال آسان باشد، همه با هم آسان است.

وی اضافه کرد: فردی که در کنکور امسال شرکت می‌کند، می‌داند که دشواری یا آسانی سؤالات امسال با سؤالات سال قبل به هم ربطی ندارد و نمره‌ای را نمی‌تواند از سال قبل به امسال منتقل کند یعنی داوطلبان باید دوباره کنار هم بنشینند و آزمون دهند؛ ولی در امتحانات نهایی، موضوع متفاوت است.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور ادامه داد: تصور کنید داوطلب فارغ‌التحصیل 1401، یکسال پشت کنکور بماند و بخواهد در سال 1402 کنکور دهد؛ نمرات این داوطلب با کسی لحاظ می‌شود که در سال 1402 امتحان نهایی داده است؛ چطور می‌توانیم امتحان نهایی سال 1400 را با سال 1401 مقایسه کنیم، بدون اینکه ضریب دهیم. مگر می‌شود دو آزمون جداگانه که میزان دشواری و آسانی آنها با هم متفاوت است و هیچ دستگاهی هم نمی‌تواند اینها را تطبیق دهد، برای دانش‌آموزان‌مان اعمال کنیم.

امرایی اضافه کرد: از سوی دیگر بگذارید یک مثال بزنم تعداد داوطلبان بین نمره 19 تا 20، در امتحانات نهایی رشته تجربی در سال 98، تعداد 49 هزار و 73 نفر بود و همین داوطلبان در سال 99 تعداد 73 هزار و 947 نفر بوده است؛ این موضوع حاکی از دشواری و سختی سؤالات در سال‌های مختلف است و نباید یک سال با سال دیگر سنجیده شود.

*کجای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده است کسی که در گذشته، نمراتش پایین بوده الان دوباره امتحان دهد؟

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با بیان اینکه موضوع دیگر این است که مصوبه عطف به ماسبق شده است، اظهار کرد: به عنوان مثال در سال 1395، امتحان نهایی زیاد مهم نبود و بچه‌ها برای کنکور درس می‌خواندند؛ البته برای یک سری از رشته‌ها مثل دانشگاه فرهنگیان یا حسابداری در بانک، امتحان نهایی مهم بود اما برای رشته‌ای مثل پزشکی حد نصابی وجود ندارد. به خاطر همین هم داوطلبان این رشته‌ها تمام تمرکزشان به کنکور بود.

وی ادامه داد: از حدود یکی، دو سال گذشته، بچه‌ها امتحان نهایی را جدی گرفتند و درس می‌خواندند؛ حالا ما آمدیم به داوطلبی که در جریان تأثیر معدل نبود، می‌گوییم معدل تأثیر دارد. کجای مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی اجازه داده است کسی که در گذشته، نمراتش پایین بوده است الان می‌تواند دوباره امتحان دهد و ترمیم نمره داشته باشد.

امرایی اضافه کرد: در گذشته یک ترمیم معدل بوده است که آن هم فشار به خانواده بود که می‌گفتند n تومان بپردازید و آن هم یکبار فقط می‌توانید امتحان دهید. تعداد دفعات هم نداشت. 

*تجارت جدیدی برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی شکل می‌گیرد

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور گفت: مسأله بعدی این است که این مصوبه یک فشار مالی به خانواده‌ها وارد می‌کند و همچنین بازار دومی را برای پذیرش در دانشگاه‌ها ایجاد می‌کنیم.

وی افزود: شورای عالی انقلاب فرهنگی عنوان کرده است که حواشی کنکور سراسری گردش مالی بالایی دارد اما آیا وقتی امتحان نهایی را گذاشتیم، کنکور را حذف کردیم؟

امرایی تصریح کرد: کنکور هنوز 40 درصد به قوت خودش برای پذیرش باقیست و نتیجه این است که بچه‌ها هم باید کتاب‌های کنکور و هم باید تمام کتاب‌های ارتقای معدل را بخرند؛ بر این اساس یک بازار جدیدی برای کنکور به وجود آوردیم.

وی تصریح کرد: یعنی این نبود که کنکور را حذف و دیگری را جایگزین کنیم و کنکور هم در رشته‌های پرمتقاضی حذف نخواهد شد. به عبارت دیگر کنکور حذف نشدنی هست حالا شاید میزانش کم شده است. بنابراین بازار دومی را به وجود آوردیم و با قطعی شدن تأثیر معدل در امر پذیرش کنکور، تجارت جدیدی برای کسب نمرات بالا در امتحانات نهایی، ترمیم معدل و کلاس‌های خصوصی شکل می‌گیرد و به غیر از کتاب آموزشی و کتاب تست، میلیون‌ها کتاب حل‌المسائل در خصوص امتحانات نهایی وارد بازار می‌شود.

*در مناطق محروم، میانگین نمرات امتحانات نهایی حدود دو نمره کمتر از سایر استان‌هاست

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با اشاره به مناطق محروم، اظهار کرد: در مناطق محروم، میانگین نمرات امتحانات نهایی حدود دو نمره کمتر از سایر استان‌هاست. یعنی داوطلبان مناطق محروم با این مصوبه حذف می‌شوند. این در حالیست که در کنکور سراسری، منطقه‌بندی کردند اما در امتحان نهایی این اتفاق صورت نگرفته است.

وی تصریح کرد: گزارش تخصصی کارگروه آموزش از طرف رئیس هیأت مدیره دیده بان شفافیت و عدالت به رئیس‌جمهور و رئیس مجلس منعکس شده است.

انتهای پیام/

نظر شما