شناسهٔ خبر: 50300695 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

در سومین روز کنفرانس وحدت صورت گرفت؛

تأکید میهمانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی

علما و اندیشمندان خارجی شرکت کننده در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در نشست‌های وبیناری سومین روز این کنفرانس بر آزادی حتمی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی تأکید کردند.   علما و اندیشمندان خارجی شرکت کننده در سی و پنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در نشست‌های وبیناری سومین روز این کنفرانس بر آزادی حتمی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی تأکید کردند.  

صاحب‌خبر -

تأکید میهمانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی

به گزارش ایکنا؛ به نقل از روابط عمومی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، «حسین نوری شولگره‌ای»، از علمای برجسته افغانستان، ضمن سخنانی در سی‌وپنجمین کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی در تهران به بررسی زمینه‌ها و عوامل درگیری‌های مذهبی و فرقه‌ای در کشورهای اسلامی و راه مقابله با آن‌ها پرداخت و اظهار کرد: آیات متعدد قرآن کریم و سنت مقدس نبوی بر اتحاد، وحدت و برادری تاکید فراوان نموده و مسلمانان را از اختلاف و تفرقه به طور جدی نهی فرموده است.
 
این عالم برجسته افغان با بیان این که هیچ دین و مکتبی همانند اسلام، اتحاد را سرمنشأ حیات و عزت، و تفرقه را سرمنشأ شکست و ذلت نخوانده است، تصریح کرد: به نظر می‌رسد عوامل هفتگانه‌ای از سوی فرقه‌های منصوب به شیعه روزنه‌های وحدت‌خواهی را به روی مسلمانان سد کرده و درهای اختلاف و تفرقه را به روی آنان گشوده‌اند.
 
وی اعلام رسمیت سب و لعن بر فراز منابر، از سوی خلفای اموی پس از سال چهل هجری را عامل نخست ایجاد تفرقه و مخرب‌ترین ضربه به پیکر امت مسلمان عنوان کرد و آن را فاجعه‌ای مرگبار خواند که تا مدت‌های طولانی ادامه یافت.
 
حسین نوری شولگره‌ای در ادامه جعل هزاران حدیث از سوی خلفای اموی بر اساس منافع سیاسی خود و به زیان مخالفینشان، که از سال‌های چهل تا شصت هجری شدت یافت، ورود اسرائیلیات در تفسیر و قصص قرآنی از سوی افرادی نظیر کعب الاحبار که از صدر اسلام آغاز شده و تا زمان تابعین و تابعین تابعین شدت بیشتر یافته بود، قلم به دستانی همانند ابن حزم اموی اندلسی و ابن تیمیه و غیره که شیعه را متهم به قرآنی غیر از قرآن مسلمین و پرستش علی بن ابی طالب به جای خداوند، و وجوب زیارت کربلا به جای کعبه مکرمه کردند و عبدالله بن سبا یهودی را موسس مذهب شیعه قلمداد کرده و این مذهب را ساخته و پرداخته یهود خواندند، از دیگر عواملی بود که نوری شولگره‌ای به آن‌ها اشاره کرد.
 
وی در ادامه افزود: پنجمین عامل ایجاد تفرقه میان مسلمانان اقدام ابوالخطاب سردسته غالیان کوفه و سایر غالیان به جعل حدیث و دروغ پراکنی و اقرار به الوهیت علی بن ابی طالب(ع) و نبوت امام صادق(ع) بود، که در نتیجه آن فریاد امام صادق(ع) از مدینه بلند شد و به پیروانشان در کوفه پیام دادند تا فرزندانشان را از تماس با ابوالخطاب و سایر غالیان کوفه جداً منع کنند.
 
این عالم دینی در ارتباط با عامل ششم ایجاد اختلاف میان مسلمانان، گفت: محدث نوری عالم شیعه در کتاب «فصل‌الخطاب» خویش با صدها حدیث جعلی مدعی تحریف قرآن کریم شد که مورد نقد و اعتراض شدید عموم علمای شیعه قرار گرفت. در حالی که ابوموسی اشعری صحابی نیز در صحیح مسلم مدعی تحریف قرآن شده است.
 
وی با بیان این که پس از حاکمیت صفویه در ایران، آخوند کرکی، فاضل دربندی، شریف کاشانی و آخوندهای درباری دیگر با قلم‌های تند و زهرآگین و افراطی بر طبل لعن و طعن به مقدسات پیروان مذاهب دیگر کوبیدند و نوشتند، تصریح کرد: در نتیجه این سمپاشی‌ها، مناسبات عادی و مسالمت‌آمیز شیعیان و سنیان را در ایران و سایر نقاط جهان تیره و تار ساختند و انگلیسی‌ها با استفاده از این اوضاع آشفته، هر چه در توان داشتند، اختلافات را تشدید کرده و جنگ‌های شیعه و سنی را در نقاط مختلف جهان مدیریت کردند.
  تأکید میهمانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی
این عالم مسلمان با اشاره به این که شرایط فعلی ما به مراتب بدتر از زمان بنیان‌گذاران نخستین تقریب است به اعضای کنفرانس وحدت اسلامی و سایر نهادهای وحدت محور پیشنهاد داد: کنفرانس وحدت اسلامی، دو کمیسیون علمی، تحقیقی، و فرهنگی مشترک از مذاهب معتبر و رسمی جهان اسلام تشکیل دهد.
 
وی ادامه داد: کمیسیون اول، نشریه‌ای ماهانه فرهنگی و اطلاعاتی ولو با استفاده از فضاهای مجازی به منظور خنثی سازی دسیسه‌های دشمنان جهان اسلام و آگاهی دهی به ناآگاهان و کم سوادان. حداقل به دو زبان فارسی و عربی به طور گسترده منتشر کند.
 
نوری شولگره‌ای در ارتباط با کمیسیون دوم گفت: این کمیسیون علمی و پژوهشی است که باید موارد هفتگانه فوق به ویژه عملکرد زشت و شرم آور حکومت‌های شصت ساله اموی و عالمان جیره خوارشان، و نیز دوران سراپا ننگ و افتضاح غالیان کوفه، و صدها عالم و صاحب تالیف و نگارش دوران دو قدرت متخاصم صفویه و عثمانی را با بی‌طرفی کامل و به دور از انحراف، و به دور از اغراض سیاسی، زبانی و مذهبی نقد و بررسی نموده، و مطالب ناب را از آلوده شفاف و آشکار سازد.
 
وی افزود: کمیسیون مذکور با استفاده از فضای مجازی و وسایل مدرن روز، نتیجه فعالیت‌های تحقیقاتی‌شان را به صورت کتاب علمی، جامع، و تقریبی به زبان‌های عربی، فارسی، و انگلیسی چاپ و در سطح جهان منتشر سازند.
 
این عالم افغان این اقدام را گام استوار، محکم و بی‌بدیل در راستای وحدت اسلامی و اخوت و برادری توصیف کرد که و ننگ تفرقه انگیزی، تعصب و نابرادری را از پیشانی امت اسلامی خواهد زدود و با پخش این کتاب راه‌های سودجویان جیره خوار مسدود خواهد شد و شبکه‌هایی مانند اهل بیت الهیاری منصوب به شیعه و شبکه‌های تفرقه افکن «کلمه» و «توحید» منصوب به اهل تسنن به عنوان سخنگویان تقلبی شیعه و سنی در عرصه‌های داخلی و بین‌المللی در خدمت‌‎رسانی به دشمنان معاند و اربابان کافرشان موفق نخواهند شد.

همه مسلمانان در موضوع فلسطین با هم متحد شوند
 
مفتی «راغب نعیمی»، رئیس حوزه علمیه اهل‌سنت نعیمیه شهر لاهور پاکستان به مناسبت فرا رسیدن هفته وحدت به نامگذاری هفته وحدت به مناسبت میلاد پیامبر بزرگوار اسلام اشاره کرد و گفت: هر سال به مناسبت فرارسیدن ماه ربیع الاول، تمام گروه‌ها و مسالک مختلف مسلمان مطابق افکار و روش‌های خود جشن‌های میلاد حضرت رسول اکرم (ص) را برگزار می‌کنند. اهل تسنن و اهل تشیع اگر چه در تاریخ ولادت حضرت رسول اکرم اختلاف دارند، اما این یک گام خوب است که از دوازدهم ربیع الاول تا هفدهم این ماه به عنوان هفته وحدت مسلمانان برگزار می‌شود.
 
وی با بیان اینکه به مناسبت ولادت رسول خدا (ص) مکاتب فکری و فرقه‌های مختلف مسلمانان مطابق سلیقه و عقاید خود مراسم جشن و شادی می‌گیرند، افزود: کشور همسایه و برادر ایران، یکی از مراسم مهم به مناسبت هفته وحدت در آن برگزار می‌شود و طی آن علما و اندیشمندان از اقصی نقاط جهان جهت یافتن راه حل برای مشکلات مسلمانان حضور می‌یابند و تلاش می‌شود تا از فرصت هفته وحدت، تقریب بین مذاهب مختلف ایجاد شود.
  تأکید میهمانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی
مفتی راغب نعیمی با تقدیر از خدمات و فعالیت‌های آیت‌الله تسخیری برای ایجاد تقریب مذاهب گفت: آیت‌الله تسخیری برای تقریب مذاهب خدمات شایسته‌ای انجام داده است.  هر کشور مسلمان باید افرادی مانند آیت‌الله تسخیری داشته باشد که اعتقاد به وحدت اسلامی داشته و برای تقریب گروه‌های و فرقه‌های مختلف اسلامی تلاش کند. هر کشوری نمی‌تواند به تنهایی با دشمن مبارزه کند از این رو هر کشور اسلامی باید اختلافات شخصی را کنار گذاشته و به صورت جمعی برای وحدت امت و وحدت دین کوشش کند.
 
وی در ادامه اظهار کرد: مهمترین مسأله جهان اسلام در حال حاضر مسأله فلسطین، افغانستان و کشمیر است. اسرائیل با استفاده از زور و سلاح‌های خود، فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهد و به آنها خسارت وارد می‌کند. در همین اواخر شاهد بمباران مردم فلسطین به وسیله اسرائیل بودیم که تمام جهان آن را محکوم کرد. من فکر می‌کنم که در نشست‌های وحدت تمام مسلمانان باید در موضوع فلسطین با هم متحد و هماهنگ شوند. فلسطین، قبله اول و مورد احترام تمام مسلمانان است. بنابراین همه آنها باید درباره این مسأله با هم متحد و هم نظر شوند تا همه قدرت‌هایی که در سطح بین‌المللی طرف اسرائیل را می‌گیرند مجبور شوند دست از حمایت این رژیم بردارند.
 
آزادی فلسطین امری حتمی است
 
«نزیهه صالح»، استاد دانشگاه و پژوهشگر لبنانی، نیز امروز در نشست وبیناری سومین روز کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، در سخنانی با موضوع «فلسطین پس از نابودی رژیم صهیونیستی» با اشاره با اینکه نابودی رژیم صهیونیستی یک موضوع حتمی‌و بدیهی است و حتمی‌بودن تاریخ و جغرافیا، گواه این حتمیت خواهد بود، گفت: اکنون که سخن از تاریخ و جغرافیا به میان آمد، لازم است تاکید شود که این دو مقوله از دیرباز تاکنون دو مقوله کاملا مرتبط و در هم تنیده است و با مسائلی همچون ارزش‌های دینی، مفاهیم دینی، اجتماعی و سیاسی ارتباط مستقیم دارد و به هر میزان که در امر تعلیم و تربیت و انتقال این ارزش‌ها، استمرار بیشتری ورزیده شود، امکان از بین بردن این ارزش‌ها در  چنین جامعه ای دشوارتر می‌شود.
تأکید سخنرانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی درسومین روز کنفرانس وحدت
وی تصریح کرد: ملت فلسطین، از جمله مردمانی هستند که از ارزش‌های جامعه خود محافظت کردند و از این روست که آزادی فلسطین از چنگال صهیونیست‌های پلید همچنان به عنوان هدف و آرمان آنها به شمار می‌رود. ملت فلسطین، از جمله مردمانی هستند که موضوع اشغال فلسطین از سال 1948 میلادی تاکنون را هنوز از خاطر نبرده‌اند و آزادسازی آن را تکلیف خود می‌دانند و با وجود توطئه‌های متعددی که بر ضد جنبش مقاومت فلسطین ایجاد شد و متاسفانه آتش این توطئه‌ها تا امروز هم خاموش نشده است، این مردم حتی برای یک لحظه نیز از تکلیف خود باز ننشسته اند.
 
وی با بیان اینکه رژیم صهیونیستی در اراضی اشغالی فلسطین به شهرک‌سازی پرداخته و یهودیان را در منازل فلسطینیان اسکان داده‌ است گفت: صهیونیست‌ها فلسطینیان را از خانه‌هایشان بیرون رانده، سرزمین‌هایشان را غصب و حق مالکیت سرزمین پدریشان را از آنان سلب کردند و هیچ حقی برای آنها قائل نشدند. در این میان سازمان ملل متحد که مدّعی حقوق بشر و حفظ آن است و داعیه‌ مطالبه گری حقوق بشر را دارد، بر این باور است که در جغرافیای فلسطین و حتی ماورای مرزهای فلسطین، هیچگونه ظلم و ستمی ‌بر ضد هیچ ملتی روا داشته نمی‌شود!
 
نزیهه صالح تأکید کرد: ما معتقدیم که فلسطین با همت و تلاش فرزندانش آزاد خواهد شد. فرزندانی که بر خلاف تصور صهیونیست‌ها و جامعه جهانی، هرگز فلسطین را فراموش نکرده و نخواهند کرد.
 
این پژوهشگر لبنانی تأکید کرد: فلسطینیان اراضی خود را باز پس می‌گیرند و این وعده الهی است و رهبر عظیم الشأن حضرت آیت‌الله خامنه‌ای نیز با ایمان به خداوند بدان تأکید ورزیده‌اند و سید حسن نصرالله، سید مقاومت نیز وعده نصر و پیروزی داده که این نصر و پیروزی محقق خواهد شد.
 
صالح در خصوص ملت ستم‌دیده، مظلوم و مقاوم فلسطین گفت که آنها از شجاعتی غیر قابل توصیف و عظمتی نامحدود برخوردارند و با تکیه بر خود و نسل قدرتمند رو به رشدشان، این مسیر را ادامه خواهند داد و در این راه  پشتیبانی و حمایت هم‌پیمانان آنها، برایشان کافی خواهد بود. در نهایت، پیروزی از آن ملت فلسطین و دوستان هم‌پیمان این ملت خواهد بود و به خواست خداوند، قدس و فلسطینِ آزاد شده با حفظ تمامیت ارضی از آن ملت فلسطین خواهد بود. این سرزمین مقدس، پاره تن امت است که مسلمانان و مسیحیان به دلیل اشغالگری صهیونیست‌ها با همکاری دولت‌های استکباری مانند انگلیس در گذشته و آمریکا در عصر کنونی، از داشتن آن محروم شده‌اند.
 
تأکید بر الگوگیری از امام حسین(ع) در حمایت از جبهه حق
 
شیخ «عبدالله جبری»، دبیرکل جنبش امت لبنان، از سخنرانان هشتمین وبینار سی‌وپنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی اظهار کرد: امام حسین(ع) با خداوند متعال ارتباط بسیار نزدیکی داشتند، هر کسی که شخصیت والای ایشان را مورد بررسی قرار دهد، در می‌یابد که چقدر ایشان به خداوند متعال دلبستگی داشتند؛ پیامبر (ص) فرموده‌اند: «حسن و حسین سرور جوانان بهشت هستند»؛ با این وجود اینکه پیامبر عظیم الشأن (ص) بهشت ایشان را ضمانت کرده‌اند اما ما شاهد رشادت‌های ایشان بودیم که چگونه تابع دین بودند و از آن دفاع می‌کردند و در این راه شهید شدند.
تأکید سخنرانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی درسومین روز کنفرانس وحدت
وی افزود: امام حسین(ع) مانند برخی از افراد که متأسفانه دین را قربانی می‌کنند، دین را قربانی نکردند بلکه جان خود را فدای دین کردند؛ امام حسین (ع) با ظلم جنگیدند و در جبهه حق عليه باطل قرار داشتند.
 
شیخ جبری به طرح سوالاتی پرداخت و گفت: ممکن است از خود بپرسیم که، اگر امام حسین (ع) در بین ما بودند، در کدام جبهه قرار می‌گرفتند؟ آیا در جبهه فلسطین که جبهه حق است می‌ایستادند یا در جبهه کشورهای شکست خورده‌ای که به دنبال عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی هستند؟ باید گفت امام حسین (ع) در بطن اسلام و با مسائل و مشکلات مردم تعاملات فراوانی داشتند.
 
دبیرکل جنبش امت لبنان تصریح کرد: امروز در این برهه سخت می‌توان دید که چگونه محور مقاومت از تهران تا بغداد، دمشق، بیروت و فلسطین گسترش یافته است؛ و شاهد هستیم که محور مقاومت بهای مواضع خود و استواری‌اش را در جبهه حق را چگونه می‌پردازد؛ در عصری که همچون دوره امام حسین (ع) به سختی می‌توان یاری کننده، دوست و هم‌پیمان یافت.
 
وی در پایان گفت: ما در اربعین حسینی با خداوند متعال و امام حسین(ع) تجدید میثاق می‌کنیم تا زمانی که با ايشان و با پیامبر(ص) دیدار کنیم در نهایت وظیفه ما مسلمانان این است تا بر نهضت امام حسین(ع) و عهدی که بستیم استوار بمانیم.
 
انقلاب ایران؛ الگویی برای نهضت‌‌های قیام‌کرده علیه ظالمین

عضو شورای نظارت سازمان امامیه پاکستان گفت: این از نکات  اساسی انقلاب اسلامي ایران است که به اسم اسلام و با هدف وحدت مسلمانان جهان به وجود آمده و به فرقه و طبقه خاصی تعلق ندارد بلکه متعلق به تمام مستضعفین جهان است.

علامه سیدعلی رضا نقوی اظهار داشت: ما طی چهل سال گذشته شاهد بودیم که جمهوری اسلامی ایران تلاش ها و خدماتی در راستای ایجاد وحدت مسلمانان داشته است.

وی افزود: علمای شیعه همیشه در موضوع وحدت اسلام در صف اول بوده اند، علمایی همچون آیت‌الله سیستانی، آیت‌الله بروجردی و علمای مصر همگی بر مسئله وحدت تاکید داشته‌اند، اما اوج وحدت مسلمین از زمان امام خمینی(ره) بوده است. ما از چهل سال گذشته شاهد هستیم که در هر جای جهان  برای مسلمانان مشکلی به وجود آمده است، افراد تربیت یافته و حافظان انقلاب از ایران همواره در کنار مظلوم ایستاده‌اند؛ در عراق، یمن، افغانستان، لبنان یا کشمیر همیشه در طرفداری از حقوق مردم سخن گفته اند و اولین مسئله ای که مطرح کرده‌اند، مسئله عظمت و عزت مسلمانان است.
تأکید میهمانان خارجی بر آزادی فلسطین و الگوگیری از نهضت حسینی
عضو شورای نظارت سازمان امامیه پاکستان تصریح کرد: از ثمره همین انقلاب است که تمام نهضت‌هایی که در جهان از سوی مظلومین علیه ظالمین قد علم کرده‌اند، همگی از انقلاب اسلامی ایران الهام گرفته‌اند.

علامه سیدعلی رضا نقوی در پایان افزود: من اینجا لازم می‌دانم یادی کنم از شخصیت بزرگی که حق شاگردی امام خمیني (ره) را به خوبی ادا کرد و وحدت اسلامی را در تمام جهان گسترش داد. آیت الله تسخیری، خدمتگذار انقلاب اسلامی بودند که تلاش‌های خستگی ناپذیری در راه وحدت امت اسلامی انجام دادند. در نتیجه تلاش‌های آیت‌الله تسخیری است که  ما امروز می‌بینیم اگر در بین علما اختلاف نظر وجود داشته باشد، آن را به وسیله مذاکره و گفت‌وگو حل می‌کنند.
انتهای پیام

نظر شما