شناسهٔ خبر: 50300685 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: تقریب | لینک خبر

امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران:

یکی از بارزترین مظاهر افراطی گری سقوط در سراشیبی تکفیر است

ماموستا شیخ عزیز بابایی تاکید کرد: یکی از بارزترین مظاهر افراطی گری و تندروی که از آن باید دوری جست سقوط در سراشیبی تکفیر است. کافر شمردن دیگران مسئله ای بسیار حساس به شمار می رود و پیامدهای گسترده ای را بدنبال دارد.

صاحب‌خبر - به گزارش خبرنگار حوزه اندیشه خبرگزاری تقریب، ماموستا شیخ عزیز بابایی، امام جمعه اهل سنت صادقیه تهران روز پنجشنبه 29 مهر در هشتمین وبینار سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در سخنانی با موضوع "یاد آوری اصول 10 گانه وحدت آفرین" اظهار کرد: اصول 10 گانه ای که التزام عملی به آنها زمینه تفاهم را بصورت عملی فراهم می کند عبارتند از: اصل یکم؛ شناخت و درک درست مذاهب از طریق منابع مورد وثوق و درجه یک هر مذهب. یعنی شناخت حقیقت دیدگاهها و مواضع یک مذهب تنها باید از طریق مراجعه به منابع مطمئن و علمای معروف و مورد اعتماد آن مذهب صورت بگیرد. نه اینکه حقیقت دیدگاههای یک مذهب را از هر مدعی که چه بسا الفبای آن مذهب را هم بخوبی نمی داند و چه بسا از دشمنان اسلام می گیرد بخواهیم بدست آوریم.
 
وی افزود: اصل دوم، تشخیص درست اولویتها و تفاوت گذاری میان اصول و فروع، واجبات و فرایض و مستحبات، موارد مورد اتفاق و مسائل محل اختلاف، است. اصل سوم نیز تقویت حسن ظن متقابل مذاهب اسلامی نسبت به همدیگر است. اسلام برای ایجاد روابط حسنه میان پیروان خود اصل مهم حسن ظن را قرار داده است. از هریک از مذاهب اسلامی نیز انتظار میرود که بهترین و مناسب ترین حالت را برای سایر مذاهب اسلامی قائل گردد.
 
ماموستا بابایی درباره اصل چهارم گفت: اصل چهارم همکاری در مسائل مورد اتفاق است. یعنی باید مشترکات را محور قرار بدهیم، و امور اختلافی را در حاشیه. خوشبختانه امور اتفاقی میان مذاهب اسلامی اولا بسیار زیاد هستند و ثانیا  از جمله امور و مسائل فرعی و حاشیه ای بشمار نمی روند. بلکه اموری کاملا اساسی قلمداد می شوند. و همه این امور کافی است که امتی را با همه مذاهب، آراء و معتقداتش  یکپارچه سازد و متحد نماید.
 
وی به اصل پنجم اشاره کرد و گفت: اصل پنجم قبول عذر یکدیگر و گفتگوی برادرانه در مورد مسائل اختلافی است. که برخی از علما از آن بعنوان  اصل طلایی نام میبرند. در زمینه امور مورد توافق با یکدیگر همکاری کنیم و در ارتباط با امور مورد اختلاف با یکدیگر از در گفتگو و تبادل نظر وارد شویم. البته بدور از تعصب و تحجر بشرطی که از میزان فاصله هایی که در مدت ده ها سال اتفاق افتاده است بکاهد نه اینکه فاصله ها را زیاد تر کند.
 
وی درباره اصل ششم گفت: اصل ششم پرهیز از طرح مسائل تحریک کننده است. یکی دیگر از محورهای اتحاد بین مذاهب اسلامی خودداری هر یک از مذاهب از تحریک احساسات پیروان مذاهب دیگر است. پس باید از بکار بردن عبارات تحریک آمیز، سخنان تشنج آفرین و نگران کننده دوری جست و از کلمات و عباراتی استفاده کرد که بجای ایجاد فاصله، فاصله ها را کم کنند، بجای عداوت، محبت و الفت بیافرینند و بجای تفرقه افکنی، وحدت و همدلی بهمراه بیاورند.
 
 وی با اشاره به اصل هفتم خاطرنشان کرد: اصل هفتم صراحت گویی حکیمانه است که می تواند بعنوان یکی از محورها از جمله مبانی گفتکوی مذاهب قرار گیرد. مسائل پیچیده را میشود حکیمانه طرح کرد. چون پوشاندن و مسکوت گذاشتن مسائل پیچیده و مهم همیشه نمی تواند خردمندانه محسوب شود. و عدم جرات طرح حکیمانه و دلسوزانه آنها و موکول کردن آنها به آینده ای مجهول و هراس از بیان آنها مشکلی را حل نمی کند.
 
بابایی اصل هشتم را پرهیز از پراکنده گویی افراطیون دانست که در عرصه اتحاد و تقارب مذاهب اسلامی یکی از محورها محسوب می شود. پرهیز از پراکنده گویی افراطی ها و افرادی که در گفته و و نوشته های خود بدنبال فتنه گری هستند و بدنبال شعله ور ساختن فتنه و افروختن آتش زیر خاکستر و بیدار کردن خشم های خفته هستند.
 
وی افزود: پایین ترین درجه حفظ اتحاد دوری از دشمنی و ستمگری است. فرزندان امت اسلامی نباید به یکدیگر ستم روا بدارند و توطئه گری و دست به اسلحه بردن علیه یکدیگر که جای خود دارد. یکی از بارزترین مظاهر افراطی گری و تندروی که از آن باید دوری جست سقوط در سراشیبی تکفیر است. کافر شمردن دیگران مسئله ای بسیار حساس به شمار می رود و پیامدهای گسترده ای را بدنبال دارد.
 
ماموستا بابایی گفت: اصل نهم، هوشیاری درباره توطئه های دشمنان است که یکی دیگر از محورها و مبانی محسوب شده و بدین معنی است که در مورد توطئه های دشمنان از جمله تلاش برای ایجاد تفرقه و پراکندگی و در هم شکستن صف واحد مسلمانان همگی هوشیار باشیم.
 
وی تاکید کرد: همه آگاهیم که وحدت عزت آفرین است و تفرقه تضعیف کننده است. دشمنان امت اسلامی تنها در شرایط پراکندگی و خصومت میان مسلمانان می توانند ضربه خود را بر پیکر آنان وارد کنند. زمانی که با یکدیگر از در نزاع وارد شوند در چنین شرایطی است که زمینه و فرصت اجرای توطئه ها و پاشیدن سمهای مهلک در میان آنها برای دشمن فراهم می شود. بدنبال آن فرزندان امت اسلامی علیه یکدیگر وارد عمل میشوند و بدست خویش اسباب زحمت و گرفتاری را فراهم می کنند.
 
وی در ادامه تصریح کرد: اینک زمان آن فرا رسیده است که مسلمانان با مذاهب مختلف و احزاب گوناگون علیه طغیانگری و تمامیت خواهی طغیانگران متحد شوند. اکنون زمان آن است که در راستای رویارویی با تفرعن و جبروت سردمداران دولت آمریکا دست بدست یکدیگر دهیم.
 
وی به اصل دهم اشاره کرد و گفت: آخرین اصل ضرورت هم آوایی در شرایط سخت است. بفرض اینکه در شرایط عادی و عافیت و پیروزی برای بعضی ها چند دستگی روا باشد چنین چیزی در شرایط سخت و محنت و مظلومیت به هیچ وجه مشروع و روا نیست. در حالی که دنیای کفر و دشمنان کینه توز اسلام اصل اسلام را نشانه گرفته اند، لازمه این امر آن است که عالمان و عامه مردم و گرایشها و گروههای اسلامی اختلافات حاشیه ای خود را کنار گذاشته و برای رویارویی با چالش سختی که دشمنان برای اسلام و مسلمانان فراهم کرده اند جبهه و صف مشترک و واحدی تشکیل بدهند و آوای تفرقه از هیچکس بلند نشود.
 
وی در پایان خاطرنشان کرد: علیرغم معتقدات و مبانی وحدت آفرین مشترک فراوان متاسفانه این مسلمانان هستند که با یکدیگر از در دشمنی و نزاع در آمده اند. آنهم در حالی که کفر با آنهمه اختلافات، اتحادیه های فراوان علیه اصل اسلام و مسلمین تشکیل داده است. در عین حال همین که همه آنان اهل قبله واحد، اهل لا اله الا الله  محمداً رسول الله هستند عموما به خداوند خالق این جهان ایمان دارند و اسلام را بعنوان دین مورد پسند خود برگزیده اند و قرآن را امام و پیشوای خویش بشمار می آورند و محمد رسول الله(ص) را پیامبر خویش و فرستاده خداوند میدانند و به همه اهل بیت پیامبر اکرم و صحابه (رضوان الله علیهم اجمعین) احترام می گذارند؛ کافی است که قادر باشند امت واحده را مجددا  تشکیل بدهند؛ به امید آن روز.
 
انتهای پیام/
 
 

نظر شما