شناسهٔ خبر: 50300579 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت تاکیدکرد؛

دانشجویان مشکلات رفاهی را منعکس کنند/لزوم رایزنی با مجلس برای حل برخی مسائل دانشجویان

طاهره مرادی

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت با تاکید با تاکید براینکه دانشجون مشکلات صنفی و رفاهی خود را انعکاس بدهند، گفت: برخی مسائل و مشکلات صرفا از طریق وزارتخانه قابل حل نیست و مستلزم رایزنی در مجلس است که در این مسیر باید با نمایندگانی که بیشتر مرتبط با فعالیت شما هستند، تعامل و رایزنی صورت بگیرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، دکتر عباس شیراوژن در نشست مجمع دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی وزارت بهداشت، گفت: روحیه کنش‌گری، مطالبه‌گری و دغدغه‌مند شما دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان مقطع PHD در مسیر تحقق اهداف و رفع مشکلات و مطالبات صنفی جامعه رزیدنت‌ها و دانشجویان دکتری تخصصی ستودنی است و این خصوصیات از جمله ویژگی‌هایی است که یک دانشجوی فعال و کنش‌گر باید همواره داشته باشد.

وی خطاب به دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی اظهار کرد: شما دانشجویان به نمایندگی از جمعیت دستیاران و دانشجویان مقطع PHD کل کشور و به عنوان دبیر شوراهای صنفی دانشگاه‌های خود، با پیمودن مسافت‌های دور و نزدیک خود را به این محل رسانده‌اید تا در قالب این نشست تخصصی دو روزه، مشکلات، مطالبات،خواسته‌ها ونیازهای صنفی، رفاهی، معیشتی،آموزشی و پژوهشی را به گوش مسؤولان برسانید.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت افزود: خیلی از دانشجویان علی رغم مشغله کاری و کشیک‌های بیمارستانی، به استان مازندران سفر کرده‌اید تا در این نشست حضور یابید و از دغدغه‌ها و مشکلات رزیدنت‌ها و دانشجویان مقطع PHD سخن بگویید و این روحیه مطالبه‌گری را باید به فال نیک گرفت. آنها مسؤولیت خطیری را پذیرفته‌اید تا در مسیر پیگیری مطالبات صنفی جامعه دستیاری و دانشجویان دکتری تخصصی گام بردارید. از این رو شما دبیران شوراهای صنفی دانشگاه‌های علوم پزشکی با حداکثر بازدهی و تلاش خود در مسیر رفع نیازها، کمبودها و مشکلات باید پاسخ اعتماد آنها را بدهید.

معاون فرهنگی ودانشجویی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: مشکلات، چالش‌ها و تنگناها در حوزه رفاهی، صنفی و معیشتی زیاد است و ما خود به عنوان دانشجو، طی سال‌های گذشته که در دانشگاه تحصیل می‌کردیم، شاهد این گونه مشکلات و نارسایی‌ها بوده‌ایم و از این فضاها دور نیستیم و کاملا این فضا را درک می‌کنیم و به عنوان یک ناظر، مشاهده‌گر این اتفاقات در سال‌های گذشته در دوران دانشجویی بوده‌ایم. امیدوارم به لطف خداوند متعال و با حمایت و تعامل شما عزیزان بتوانیم با برگزاری این‌گونه نشست‌ها و تبادل نظر  و بارش افکار، شاهد کاهش این مسائل باشیم.

شیراوژن افزود: شما دانشجویان به عنوان دبیران شوراهای صنفی دستیاران و دانشجویان دکتری تخصصی باید هدفی را که برای خود در نظرگرفته‌اید، با جدیت دنبال کنید و یکی از برنامه‌ها و اهداف ما باید این باشد که تلاش کنیم دانشجوی ما، درد و رنجی جز تحصیل در دوران دانشجویی نداشته باشد. هر چند این نگاه، آرمانی و بلند است و به راحتی نمی‌توان به آن رسید اما بیانگر آن است که باید افق و چشم‌اندازی متعالی برای حل مشکلات داشته باشیم.  قطعا رنج‌ها و دغدغه‌های دانشجویان و دستیاران به صفر نمی‌رسد اما باید کوشش کنیم همین دغدغه‌ و رنج‌ها را به حداقل ممکن برسانیم.

این مقام مسؤول گفت: مسائل و مشکلاتی که اعضای شوراهای صنفی مطرح کردند را شنیده و همه آن‌ها را یادداشت کردم. این نیازها و مشکلات دارای سطوح مختلفی است اما مسائل و مشکلاتی که قابل رفع در معاونت فرهنگی و دانشجویی است با کمک شما عزیزان محقق می‌شود چرا که راحت‌تر می‌توان درخصوص آن تصمیمات لازم را اتخاذ کرد اما موارد و مشکلات دیگری نیز وجود دارد که باید برای حل آن با معاونت‌های مختلف وزارتخانه از جمله معاونت آموزشی، تحقیقات و فناوری، معاونت درمان و... رایزنی کنیم یا اگر نیاز به قانون‌گذاری دارد باید در فضای مجلس آن را مطرح کنیم و رایزنی‌های لازم را انجام دهیم. به هرحال شما عزیزان باید در این مسیر به ما کمک کنید.

به گفته وی، برخی مسائل و مشکلات صرفا از طریق وزارتخانه قابل حل نیست و مستلزم رایزنی در مجلس است که در این مسیر باید با نمایندگانی که بیشتر مرتبط با فعالیت شما هستند از جمله اعضای کمیسیون بهداشت و درمان ارتباط و تعامل برقرار کرد و همچنین فکر و ذهن این نمایندگان را با مسائل و مشکلات بیشتر درگیر و آشنا کرد تا آنها نیازها، خواسته‌ها و مشکلات شما را درک کنند و در تصمیم‌گیری‌ها و رفع کمبودها به ما کمک کنند.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: از صحبت‌های دانشجویان به خوبی مشهود است که برخی اتفاقات و تحولات مثبت و رفع چالش‌ها، در برخی از دانشگاه‌ها رخ می‌دهد و در برخی دانشگاه‌ها متأسفانه محقق نمی‌شود که این مساله برای ما که می‌خواهیم مسائل شما را پیگیری کنیم اذیت‌کننده است و این واضح نبودن و دقیق نبودن مشکلات در دانشگاه‌ها ما را دچار مشکل می‌کند، از این رو از شما دانشجویان خواهش می‌کنم فهرست مطالبی که در قالب مطالبات، مشکلات و نیازهای صنفی، رفاهی، معیشتی، آموزشی و پژوهشی مطرح کردید را مکتوب و به تفکیک دانشگاه‌ها و دانشکده‌های علوم پزشکی بنویسید و در اختیار ما قرار دهید.

وی اظهار کرد: لزوم به‌سازی پایون‌های آموزشی، پوشش بیمه‌های مسؤولیت، بیمه تأمین اجتماعی و تکمیلی، افزایش حق‌الزحمه دستیاران، رفع مشکل اسکان و خوابگاه دانشجویان متأهل و...از جمله مواردی است که شما عزیزان در این نشست به آن اشاره کردید که امیدوارم با تعامل با یکدیگر آنها را حل کنیم.

معاون فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت گفت: همه مسائل و مطالبات شما دانشجویان را نوشته و با دقت گوش دادم، امیدوارم خداوند کمک کند که این مسائل را به نحو احسن پیگیری کنیم.خوشبختانه دغدغه‌ها، مطالبات و نیازهای شما در حوزه‌های صنفی، معیشتی، رفاهی، آموزشی و پژوهشی به یک گفتمان اصلی تبدیل شده و مسؤولان از مشکلات شما بی‌اطلاع نیستند. هرچند باید مطالبات و مشکلات شما در حوزه‌های مختلف در جلسه شورای معاونین وزارت‌خانه مطرح شود.

شیراوژن افزود: در جلسه‌ای که با دانشجویان رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور سراسری در مشهد مقدس داشتیم، این دانشجویان نیز از مشکلات، نیازها و مطالبات صنفی و معیشتی خود می‌گفتند و در برخی مواقع از کمبودها و نارسایی‌ها، ناراحت و گله‌مند بودند. آنها می‌گفتند وقتی شرایط و امکانات مناسب تحصیلی برای یک دانشجو و یا یک دستیار وجودنداشته باشد، چرا باید در کشور بمانیم که این نگران‌کننده است. امیدوارم بتوانیم با دعاهای شما عزیزان و تعامل با یکدیگر مسائل را با جدیت پیگیری کنیم و به راه‌حل‌های خوبی در مسیر رفع مشکلات، برسیم.

انتهای پیام

نظر شما