شناسهٔ خبر: 50290809 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

ناصر شهنازی در گفت‌وگو با آنا:

برای انتخاب کادر فنی ایرانی باید نظرخواهی صورت می‌گرفت/ عادت داریم احساسی تصمیم بگیریم/ مربیان والیبال در یک شرایط یکسان نیستند

سرمربی تیم والیبال سایپا گفت: بهتر بود رئیس فدراسیون والیبال قبل از اینکه از عطایی برای المپیک ۲۰۲۴ برنامه بخواهد جلسه‌ای با پیشکسوتان و مربیان برگزار می‌کرد و براساس خرد جمعی تصمیم می‌گرفت.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، تیم ملی والیبال کشورمان در آوردگاه توکیو دومین حضور خود را در میدان المپیک تجربه می‌کرد و همین موضوع باعث شده بود فدراسیون والیبال برای اینکه به اهداف خود که رسیدن در جمع چهار تیم برتر بود، برسد به همین خاطر هدایت تیم ملی را به یک مربی طراز اول روس ولادیمیر آلکنو سپرد، اما زمان نداشتن آلکنو کار دست او داد و نتوانست آنطور که شایسته است با تیم ملی نتیجه بگیرد. همین موضوع باعث شد تا پس از المپیک، فدراسیون به مربیان ایرانی اعتماد کند و نیمکت تیم ملی بزرگسالان به بهروز عطایی سپرده شد. البته عطایی در آن زمان هدایت تیم ملی جوانان را هم برعهده داشت و یکی از نقدهای جدی که به او و فدراسیون والیبال وارد بود این که هدایت دو تیم ملی را در فاصله خیلی اندک به یک مربی سپرد. اتفاقی که در گذشته هم فدراسیون آن را تجربه کرده بود و نتیجه مورد نظر کسب نشده بود. اما این بار هم از تجربیات گذشته درس نگرفت و نیمکت دو تیم ملی را به یک مربی سپرد که در نهایت یک تیم نتیجه مورد انتظار را کسب نکرد. عطایی با تیم ملی بزرگسالان قهرمان آسیا شد اما با تیم جوانان در شرایطی که در دوره گذشته قهرمان دنیا شده بودند، اما نتوانست قهرمانی را تکرار کند و به جایگاه بهتر از نهمی دست پیدا نکرد. قرارداد عطایی پس از پایان مسابقات جهانی جوانان و قهرمانی آسیا به پایان رسیده اما رئیس فدراسیون همچنان تصمیم دارد نیمکت بزرگسالان تا المپیک ۲۰۲۴ را به عطایی بسپارد و به همین خاطر از او برنامه خواسته است.

برای انتخاب کادر فنی ایرانی باید خردجمعی نظر می‌داد

ناصر شهنازی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزش خبرگزاری آنا، درباره تصمیم داورزنی و ارائه برنامه از عطایی برای المپیک ۲۰۲۴ گفت: به نظرم اگر قرار باشد به این سوال پاسخ بدهم باید ابتدا خیلی واقع‌بینانه به چند سوال پاسخ بدهم. اینکه والیبال ایران در دنیا چه جایگاهی دارد؟ در این سال‌ها چه اتفاقاتی افتاده که والیبال ایران صاحب رنک ۱۰ جهان است؟ این نتیجه با چه امکانات و هدف‌گذاری انجام شده است؟! در دوره ولاسکو والیبال ایران رشد موشکی داشت و چرا چنین اتفاقی افتاد؟! این مسائل باید بررسی شود و مسئولان احساسی تصمیم نگیرند تا در آینده نگرایی حاصل نشود. داورزنی به‌عنوان رئیس فدراسیون تصمیم‌گیرنده است اما در گذشته عرف بر این بود که اگر هر تصمیمی رئیس می‌گیرد با خرد جمعی باشد. اگر قصد بر این بود که کادر فنی ایرانی برای المپیک ۲۰۲۴ انتخاب شود، بهتر بود جلسه‌ای تشکیل می‌شد و نظر مربیان و پیشکسوتان عرصه والیبال هم پرسیده می‌شد اما این اتفاق صورت نگرفته است. البته تصمیم‌گیرنده نهایی رئیس فدراسیون است و قطعاً وقتی هم به صورت انفرادی تصمیم می‌گیرد باید پاسخگوی نتایجی که به دست می‌آید هم باشد. شاید رئیس فدراسیون جلسه را برگزار می‌کرد و حتی پیشکسوتان یا مربیان والیبال پیشنهاد می‌دادند که عطایی برای المپیک ۲۰۲۴ برنامه ارائه دهد اما بهتر بود این تصمیم انفرادی گرفته نمی‌شد.

عادت داریم پس از هر انتقاد احساسی تصمیم بگیریم

وی عنوان کرد: تیم ملی با مربی خارجی در لیگ ملت‌ها و المپیک نتایج مورد انتظار را کسب نکرد، آیا در فدراسیون دلایل عدم نتیجه‌گیری تیم ملی موشکافی شد؟! آیا قهرمانی که تیم ملی بزرگسالان در آسیا به دست آمد مورد بررسی قرار گرفت که با چه شرایطی والیبال ایران در این رقابت‌ها صاحب عنوان قهرمانی شد؟ به نظرم بررسی این مسائل اهمیت بسیار زیادی دارد و تصمیم‌گیرنده باید آن را آسیب‌شناسی می‌کرد و تصمیم نهایی را می‌گرفت اما متأسفانه ما همیشه احساساتی تصمیم می‌گیریم و بلافاصله بعد از هر انتقادی سریع واکنش نشان می‌دهیم تا تصمیمی گرفته باشیم. در صورتی که باید نظرات مخالفان هم شنیده می‌شد؛ با توجه به اینکه فدراسیون هدایت دو تیم را به عطایی سپرده بود، انتقادها بالا گرفته بود و شاید یکی از دلایلی که فدراسیون سریع تصمیم گرفت همین مسئله بود. در صورتی که زمانی یک فدراسیون و مجموعه آن پیشرفت می‌کنند که نظرات مخالفان و موافقان با هم شنیده شود. به نظرم این موضوع کوچکی نبود که به این سرعت در مورد آن تصمیم بگیرند. با تمام احترامی که برای داورزنی قائل هستم معتقدم او باید با جلساتی را برگزار می‌کرد و با نظر اجماع تصمیمی می‌گرفت.

بیشتر بخوانید؛

ماموریت جدید داورزنی به عطایی؛ المپیک پاریس با مربی ایرانی

دوستان منتقد به دنبال سهم‌ در فدراسیون هستند/ برخی پس از خداحافظی به فکر کاسبی‌اند!

تیم والیبال جوانان فدای قهرمانی تیم بزرگسالان در آسیا شد/عدم برنامه‌ریزی درست به والیبال ایران لطمه زد

مربیان والیبال در یک شرایط یکسان نیستند

سرمربی تیم سایپا در مورد حضور عطایی در رأس تیم ملی عنوان کرد: من اگر در این خصوص حرفی بزنم ممکن است شائبه‌ای به وجود بیاید. اما در پاسخ به این سوال می‌توانم بگوییم در فدراسیون والیبال بالانس بین مربیان برقرار نشد، به این معنی که به برخی مربیان فرصت بیشتری داده شد و آن‌ها توانستند دیده شوند و برای برخی مربیان شرایط به این صورت نبود. بنابراین این نابرابری سبب می‌شود که نتوانم به درستی اظهارنظر کنم.با این حال برای عطایی در این راه آرزوی موفقیت می‌کنم و امیدوارم بهترین نتایج را کسب کنند.

تیم سایپا امسال برای قهرمانی بسته نشده است

شهنازی همچنین در مورد وضعیت تیم سایپا در آستانه لیگ والیبال اظهار کرد: تیم سایپا امسال شرایط متفاوتی دارد. از بین ۱۴ تیم حاضر در لیگ، تیم سایپا به لحاظ بودجه در جایگاه یازدهم قرار دارد و امسال با کمترین میزان بودجه تیم را بسته‌ایم چرا که هدف قهرمانی نیست. بلکه هدف این است که سایپا در لیگ والیبال حضور داشته باشد و به بازیکنان جهت رشد آن‌ها کمک کند. تیم ما بازیکنان جوان را جذب کرده البته در کنار آن بازیکنان باتجربه هم حضور دارند که بتوانند در این مسیر به ما کمک کنند. امیدوارم جایگاهی که به دست می‌آوریم بالاتر از بودجه ما باشد.بازی نخست ما با تیم پیکان است، هدایت آن تیم برعهده پیمان اکبری است و آن‌ها تیم قدرتمندی هستند. دو تیم سایپا و پیکان همیشه برند لیگ والیبال ایران هستند اما در این دوره اهداف ما متفاوت شده و تیم را برای قهرمانی نبستیم، اما پیکان شرایط متفاوتی دارد. امیدوارم از پس این تیم بربیایم، هدف ما خوب والیبال بازی کردن است.

تک بازی بودن فینال به ضرر تیم‌های شهرستانی است

سرمربی تیم والیبال سایپا در مورد بازی فینال که به صورت تک بازی خواهد بود، عنوان کرد: به نظرم بهتر بود در مورد بازی فینال با مدیران باشگاه‌ها جلسه می‌گذاشتند و در مورد آن تصمیم می‌گرفتند. البته اینکه بازی فینال به صورت تک بازی باشد یا خیر هنوز به صورت شفاف عنوان نشده است. اما قطعاً تیم‌های شهرستانی از این موضوع متضرر خواهند شد. آنها سرمایه‌گذاری‌ انجام دادند تا تیم‌ها بهتر دیده شوند. پخش تلویزیونی وجود داشته باشد و سرمایه‌گذاران متضرر نشوند. باید به تمام این موضوعات دقت شود. نباید به این راحتی تصمیماتی ارائه شود که فینال تک بازی برگزار شود.

انتهای پیام/۴۰۵۷/

نظر شما