شناسهٔ خبر: 50290626 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

عضو کمیسیون حقوقی مجلس :

دارندگان دسته‌ چک از سال آینده اعتبارسنجی می‌شوند / ۳ مشکل سامانه صیاد

عضو کمیسیون حقوقی مجلس با اشاره به اعتبارسنجی دارندگان دسته‌چک از سال آینده ،سه مشکل سامانه صیاد را اعلام کرد .

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، ابوالفضل ابوترابی با بیان اینکه قانون جدید چک مصوب 97 در حال تجربه یک تحول بزرگ در حوزه نرم‌افزاری سیستم بانکی است به فارس گفت: مردم و کسبه با سپری شدن 6 ماه از آخرین موعد فاز پیاده‌سازی قانون جدید به مرور در حال یادگیری و کسب تجربه درباره مفاد این قانون هستند.

وی با بیان اینکه یکی از مزیت‌های قضایی قانون جدید چک، کاهش چشمگیر اطاله دادرسی است و با تغییرات ایجاد شده دیگر لازم نیست حکم قطعی توسط دادگاه صادر شود، توضیح داد: دارنده گواهی عدم پرداخت چک برگشتی، می‌تواند با مراجعه به دفتر خدمات الکترونیک قضایی و ثبت دادخواست از دادگاه صالح بدون دریافت حکم قطعی قضایی، درخواست صدور اجراییه بابت وجه چک را تقاضا کند.

این نماینده مجلس با بیان اینکه از ابتدای سال جاری، چک‌های جدید در وجه حامل قابل صدور نیستند و گیرنده چک باید به این موضوع توجه کند و چک‌‌های جدید را در وجه حامل قبول نکند، افزود: علاوه بر آنکه لازم است اطلاعات مربوط به تاریخ سررسید، مبلغ و هویت گیرنده چک بر روی چک فیزیکی ثبت شود باید همین اطلاعات در سامانه صیاد نیز به ثبت برسد.

ابوترابی گفت: گیرنده چک نیز باید به سامانه صیاد مراجعه کرده و پس از استعلام، اطلاعاتی را که در سامانه صیاد ثبت شده را با اطلاعات مندرج در برگه چک مقایسه کرده و مراتب تأیید و یا عدم تأیید خود را اعلام کند و براساس امتیاز و نمره اعتبار‌سنجی، سقف اعتباری مشخص به افراد اعطا می‌شود و فرد صرفاً در محدوده سقف اعتباری خود می‌تواند چک صادر کند.

وی با بیان اینکه به محض اینکه سقف اعتباری چک اجرا شود، صادرکننده چک نمی‌تواند متجاوز از سقف اعتباری چک صادر کند، افزود: فاکتورهای مهمی برای تعیین معدل اعتبارسنجی فرد نظیر درآمد جاری افراد، ریسک نکول و همچنین دارایی افراد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی با اشاره به اینکه فرآیند اعتبارسنجی نیازمند همکاری تمامی دستگاه‌های دولتی همچون وزارت رفاه، سازمان امور مالیاتی و سازمان حسابرسی و نیز قوه‌قضاییه است، بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود استقرار کامل سیستم اعتبارسنجی افراد از سال آینده تکمیل شده و مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

ابوترابی با بیان اینکه هم‌اکنون سامانه صیاد به علت آنکه در ابتدای مسیر است از برخی مشکلات فنی و نرم افزاری رنج می‌برد، ادامه داد: عدم امکان صدور چک وثیقه‌ای و ضمانت‌دار، دشواری ثبت سامانه‌ای چک صیادی برای افراد سالخورده و فاقد گوشی هوشمند و نیز عدم مسدودسازی وجوه سپرده‌گذاری شده متعلق به شخص صادرکننده چک برگشتی نزد بانک‌ها و مؤسسات اعتباری از مشکلات فنی این سامانه است.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما