شناسهٔ خبر: 50289818 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

در چهار دهه گذشته

سالانه ۸۷۶ هزار هکتار طرح مرتعداری در مراتع کشور تهیه شده است

شهرکرد- ایرنا-مدیرکل دفتر امور مراتع سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: در ۴۰سال گذشته سالانه به طور میانگین ۸۷۶ هزار هکتار طرح در مراتع کشور تهیه شده است.

صاحب‌خبر -

ترحم بهزاد روز چهارشنبه در کارگاه آموزشی چگونگی بهره‌برداری از مراتع و گیاهان دارویی چهارمحال و بختیاری افزود: بر اساس ماده۳ قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع هرگونه بهره‌برداری و انجام اقدامات در منابع طبیعی بایت بر اساس تهیه طرح انجام می‌شود.

وی گفت: هم اکنون برای پنج میلیون و ۴۷۳ هزار هکتار از عرصه‌های مرتعی کشور طرح تهیه شده و در ۵۰۶ هزار هکتار از این عرصه احاله مدیریت انجام شده و سال ۹۹ حدود ۲ میلیون و ۴۳ هزار هکتار احاله مدیریت شد.

به گفته وی، تمدید پروانه چرای دام در سال گذشته در کشور بیش از ۱۰۰ درصد انجام شد که ۲۳ میلیارد و ۸۴۴میلیون تومان درآمد از محل تمدید پروانه چرای و ۱۲ میلیارد و ۴۴ میلیون تومان نیز درآمد بهره مالکانه در سطح کشور در عرصه‌های مراتع بوده است.

وی با تاکید بر اینکه در چهار دهه اخیر سالانه یک میلیون و ۹۴۰ هزار هکتار ممیزی در عرصه‌های مرتعی کشور انجام شده است، گفت: پارسال ممیزی مرتع در سطح کشور نزدیک به سه برابر بود و بیش از پنج میلیون و ۶۷۳ هزار هکتار ممیزی انجام شد و ممیزی‌های انجام نشده، فقط در قطعات و پهنه‌های کوچک است.

بهزاد با اشاره به اینکه چهارمحال وبختیاری با دارا بودن تنوع پوشش گیاهی،  پتانسل و اقلیم مختلف، بارش‌ مناسب، دارای قابلیت و ظرفیت‌های بالای است، گفت: توسعه طرح‌های مرتعداری و واگذاری آن به بهره‌برداران باید در دستور کار قرار گیرد.

وی به کمبود اعتبارات دولتی اشاره کرد و گفت: باید از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های استان برای توسعه طرح‌های مرتعداری و همچنین احاله مدیریت مراتع به بهره‌برداران استفاد کرد و منطقه سرآقا سید این استان را به عنوان ذخیرگاه کلوس در سطح کشور ثبت کرد.

بهزاد به توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان به عنوان یک ظرفیت اشاره کرد و گفت: نباید در استان برای کشت و توسعه گیاهان دارویی به برنامه پیش‌بینی شده اکتفا کرد.

مدیرکل دفتر مراتع سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، میانگین سامانه عرفی را در استان یکهزار و ۴۵۹ هکتار عنوان کرد و گفت: برای هر بهره‌بردار ۵۲ هکتار در نظر گرفته شده در حالی‌‍ که سامانه عرفی کشور ۲ هزار و ۲۰۰ هکتار است و به هر بهره‌برداری ۹۰ هکتار اختصاص داده شده است.

وی افزود: در طرح‌های مرتعداری اجرای طرح بر عهده بهره‌بردار است و دامدار و بهره‌بردار مکلف است بعد از ۲ سال بهره‌برداری طرح برای مرتع تهیه کند و در صورت اجرا نشدن طرح، پروانه مرتع بهره‌بردار باطل می‌شود.

بهزاد افزود: با ارسال این نقشه باید آمار و نقشه‌های موجود در ادارات منابع طبیعی وآبخیرداری کشور بروز رسانی شود تا اختلاف آمار موجود رفع و سطح دقیق مراتع مشخص شود .

به گزارش ایرنا، در حاشیه برگزاری کارگاه آموزشی چگونگی بهره‌برداری از مراتع و گیاهان دارویی استان اسناد احاله مدیریت مرتع و اجرای طرح مرتعداری و بوم‌گردی مرتع استان با حضور مدیرکل دفتر مراتع سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور و کارشناسان این دفتر و مدیران استانی و شهرستانی به مرتعداران اهدا شد.

نظر شما