شناسهٔ خبر: 50287437 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

مارمولک تیزپایی به نام جکی چان

شاید جکی چان اسطوره هنرهای رزمی خود نیز نمی داند عده زیادی از طرفداران پر و پا قرصش گروهی از خزنده شناسان اهل هند هستند. این دانشمندان یک گونه جدید از گکو ها را به نام او نامگذاری کرده اند.

صاحب‌خبر -

شاید جکی چان اسطوره هنرهای رزمی خود نیز نمی داند عده زیادی از طرفداران پر و پا قرصش گروهی از خزنده شناسان اهل هند هستند. این دانشمندان یک گونه جدید از گکو ها را به نام او نامگذاری کرده اند.

به گزارش خبرگزاری سیناپرس اصفهان به نقل از ساینس نیوز، این مارمولک یکی از 12 گونه جدید از گکوهای کشف شده در هندوستان است و محققان در تحقیقات جانور شناسی خود آن را توصیف کرده اند. این 12 گونه گکو، بومی گهات غربی (پرتگاه هند) هستند که رشته کوهی غنی از تنوع زیستی است و با اقداماتی چون جنگل زدایی و تغییر کاربری تهدید شده است.

این تیم تحقیقاتی که در ارتفاع میانی گهات غربی مشغول به کار بودند متوجه یک گکو بسیار چابک شدند. سوناک پال از انجمن تاریخ طبیعی بمبئی گفت: زمانی که سعی داشتیم او را بگیریم از صخره ای به صخره دیگر می جهید و داخل کوچکترین شکاف ها می خزید تا از دست ما فرار کند.این مارمولک محققان را بلافاصله به یاد جکی چان تیزپا انداخت تا آنجا که آنها را برانگیخت تا نام این قهرمان هنرهای رزمی را روی او بگذارند.

زیشان میرزا از مرکز ملی علوم بیولوژیکی در بنگلور گفت: نامگذاری گونه ها به این روش باعث می شود تا مردم با آنها ارتباط برقرار کنند به ویژه وقتی این گروه از حیوانات کم طرفداری چون خزندگان باشد. میرزا تا کنون بالغ بر 60 گونه جدید جانوری را شناسایی کرده است از جمله مار افعی سالازار که یکی از مارهای معروف جهان است و نامش برگرفته از نام یکی از شخصیت های سریال هری پاتر به نام سالازار اسلیترین است.

الگوهای پوستی منحصر به فرد این خزندگان موجب شده است تا محققان نام های مختلفی به برخی از گونه های جدید اطلاق کنند. برای مثال گکوی تاج طلایی (C. regalis) یا گکوی سلطنتی گونه ای نر، که به واسطه رنگ زرد طلایی رنگ سرش به این لقب نامگذاری شده است.

گونه دیگر که رنگ بدنش شباهت عجیبی به کهکشانی از ستارگان دارد این تیم را برانگیخت تا او را گیکوی کهکشان (C. galaxia) نامگذاری کنند. گکوی جنگل ابری(C. nimbus) نیز گونه ای نر است که الگوی برجسته و ابر مانندی در سمت بالای بدن و پهلوی خود دارد.

میرزا امیدوار است که این نام های جذاب توجه مردم را به این گونه ها جلب نماید و در حفظ این گونه ها و همچنین محیط زیست آنها مؤثر باشد.

مترجم: سعیده سورانی

هرگونه کپی برداری و انتشار مطالب از خبرگزاری بدون ذکر منبع پیگرد قانونی دارد.

نظر شما