شناسهٔ خبر: 50285352 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان:

موردی از طاعون در نشخوارکنندگان وحشی گلستان مشاهده نشد

گرگان - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان با اشاره به استمرار پایش محیط بانان از زیستگاه‌ها و کانون های تراکم علف خواران وحشی استان گفت تاکنون موردی از طاعون در نشخوارکنندگان وحشی این منطقه مشاهده نشده است.

صاحب‌خبر -

محمدرضا کنعانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت : تیم های محیط بانان و  کارشناسان پایش حیات وحش از منطقه حفاظت شده جهان نما تا پارک ملی گلستان و به طور عام از کانون های تراکم علف خواران استان به صورت مستمر و روزانه نسبت به پایش وحوش اقدام و در صورت مشاهده موارد را به فوریت اطلاع رسانی می کنند.

وی از عموم مردم در خواست کرد در صورت مشاهده موارد مشکوک به هر نوع بیماری و یا شرایط غیرعادی و غیرطبیعی در حیات وحش، با خودداری از هرگونه تماس فیزیکی و نقل و انتقال و جابجایی حیوان، مراتب را بلافاصله به ادارات کل حفاظت محیط زیست و دامپزشکی اطلاع دهند.
وی ادامه داد:  از آنجاییکه روستاها و مراتع پیرامون مناطق جنگلی از علت های اصلی احتمال سرایت بیماری طاعون به حیات وحش استان است لذا لزوم واکسیناسیون دام های اهلی بسیار ضرورت دارد که در این خصوص محیط زیست نهایت همکاری را دامپزشکی استان انجام خواهد داد.
طاعون نشخوارکنندگان کوچک که بیماری ویروسی است، خاصیت واگیری بالایی دارد.

گلستان به سبب برخورداری از زیستگاه های کوهستانی ، جنگلی و مرتعی هزاران راس انواع نشخوارکنندگان وحشی از قبیل کل و بز ،قوچ میش، شوکا، مرال  و آهو را در خود جای داده است.

استان ۲ میلیونی نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

نظر شما