شناسهٔ خبر: 50284085 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان ...

اقتصاد ایران: گرگان- استاندار منتخب گلستان گفت که استان وارد یک فاز جدید برای تحقق برنامه ها با عنوان «برنامه پیشرفت جهادی» خواهد شد که الگوی مشارکت همه جانبه و استفاده از ظرفیت مردمی است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری مهر- گروه استان ها- اعظم محبی: هیات دولت در جلسه امروز (چهارشنبه)، به «علی‌محمد زنگانه» رای اعتماد داد و وی به عنوان دهمین استاندار گلستان انتخاب شد.

زنگانه متولد ۱۳۵۰ در شهرستان علی‌آباد کتول بوده و دارای مدرک دکتری پزشکی و کارشناسی ارشد دوره عالی مدیریت بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران و دکتری مدیریت از دانشکده مدیریت و اطلاع رسانی تهران است.

مشاور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه، مشاور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قائم مقام بهزیستی کشور، معاون اجتماعی بهزیستی کشور، مدیرکل پیشگیری از آسیب های اجتماعی قوه قضائیه، دبیر ستاد کنترل و پیشگیری از آسیب های اجتماعی، عضو کمیته ملی دگرگونی اجتماعی کمیسیون ملی یونسکو، عضو شورای راهبردی سلامت شهر تهران، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، رئیس مرکز بهداشت گلستان، عضو هیئت امنای موسس بازیافت استانداری گلستان، رئیس کمیته مقاوم سازی سازه ها در برابر بلایا و رئیس کمیته آمادگی محلات در برابر زلزله بخشی از سوابق اجرایی و مدیریتی زنگانه است.

برای اطلاع از برنامه های استاندار منتخب گلستان، خبرگزاری مهر گفتگویی را با وی انجام داده که در زیر خواهد آمد:

* ظرفیت های گلستان چیست و راهکار استفاده از این ظرفیت ها کدام است؟

استان گلستان، نگارستان ایران و دروازه ورود به آسیا میانه است. گلستان جزو ۱۰ استان اول کشور از نظر ظرفیت های بالقوه بوده ولی متاسفانه در عمده شاخص‌های توسعه جزو ۱۰ استان آخر است.

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان دارد

علیرغم اینکه نیروی جوان فراوان در استان وجود دارد -حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر از جمعیت استان زیر ۳۴ سال هستند- و علیرغم اینکه از ۱۳ اقلیم، هشت اقلیم در استان وجود دارد و در کنار آن پتانسیل هایی مانند جنگل‌ها، تالاب‌ها، آبشارها، چشمه‌ها و مناطق دیدنی و بافت تاریخی داریم اما متاسفانه نتوانستیم از نظر شاخص‌ها درست عمل کرده و وضعیت مطلوبی داشته باشیم.

در دو حوزه پرورش ماهی و تولید ماهی گرمابی رتبه خوبی در کشور داشته و در تولید خاویار رتبه اول را داریم و در منابع نفت و گاز به عنوان پتانسیل آمادگی اکتشاف بوده و ذخایر معدنی فراوانی هم در استان وجود دارد که برخی از این معادن در هیچ کدام از استان‌های دیگر کشور وجود ندارد.

* مزیت گلستان چیست و برای آن چه برنامه ای دارید؟

مزیت های استان در بخش کشاورزی و دامپروری، شیلات و آبزی پروری بوده و برنامه اصلی ما بر روی نقاط قوت استان متمرکز است و در نقاط ضعف هم باید با مداخلاتی به سمتی برویم که نقاط ضعف را برطرف کنیم.

گلستان دروازه آسیایی میانه بوده و اگر دولت بخواهد از فرصت شانگهای استفاده کند باید مشکلات استان را برطرف کندبه عنوان مثال اگر در حاشیه اترک زمین های قلیایی داشته و برای کشاورزی مطلوب نیست، می توان صنعت را در این مناطق توسعه داد که تاکنون این عمل اتفاق نیفتاده و یک ضعف است.

صنایع مکمل بخش کشاورزی، دامپروری، شیلات، معادن و غیره را باید توسعه دهیم و صنعت پتروپالایش در استان اتفاق نیفتاده و عمدتاً خام‌فروشی صورت گرفته است و با ایجاد زیرساخت در این بخش می‌توانیم کالاهای خود را فراوری کنیم.

* حل بخشی از مشکلات استان، به رفع نیازهای کشور می انجامد، نظر شما چیست؟

گلستان دروازه آسیای میانه بوده و اگر دولت بخواهد از فرصت پیمان شانگ های استفاده کنند و از توافقنامه اوراسیا که تبادل ۳۶۰ قلم کالا را ممکن می سازد بهره ببرد، باید مسائل و مشکلات استان گلستان را حل کند.

* در تولید ناخالص ملی و فضای کسب و کار هم جایگاه خوبی نداریم.

در حوزه فضای کسب و کار استان باید شاخص کسب و کار را به میانگین کشوری برسانیم.

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان دارد

از ۸۰ درصد تولید ناخالص داخلی که توسط بخش خصوصی محقق می شود باید حمایت کنیم. باید در حوزه خدمات که ۶۰ درصد سهم ارزش افزوده استان است مداخلاتی را طراحی کنیم که منجر به افزایش تولید ناخالص داخلی استان شود.

در بخش کشاورزی که ۲۳ درصد ارزش افزوده استان است باید برنامه‌هایی را اجرا کنیم که در آن از مزیت بخش کشاورزی بیشتر بهره ببریم.

حوزه صنعت که ۱۰ درصد از سهم ارزش افزوده استان است را باید تقویت کنیم و معادن استان هم می تواند ظرفیت اشتغال فوق‌العاده‌ای در کوتاه مدت ایجاد کند.

حل مشکل پتروشیمی و مداخلاتی در حوزه گردشگری و توسعه ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری، می تواند استان را در مسیر توسعه قرار دهد.

* چرا بهره وری در گلستان پایین است و چه برنامه هایی در این بخش دارید؟

یکی از ضعف های بنیادین استان این است که ارزش افزوده و بهره وری در آن پایین است که عمده آن به دلیل فقدان حاکمیت شرکتی در بخش های سه گانه کشاورزی، صنعت و معدن و خدمات بوده که به تعبیر اقتصاددانان به دلیل «قلت برندها» است.

استان در کالاهای تولیدی جز در چند کالای خاص، برند ملی و بین المللی ندارد. در حالی که گلستان با دو درصد اقتصاد جهانی مرز آبی و خاکی دارد و با پنج درصد جمعیت دنیا مرز مشترک داریم و شاخص تجارت خارجی با این تفاسیر باید بهتر از این می بود اما متاسفانه ۱۵ درصد میانگین کشور است که قابل قبول نیست و باید موانع آن را برطرف کنیم.

* راه آهن گرگان به شاهرود در تحول اقتصادی گلستان موثر است، نظر شما چیست؟

گلستان شریان جاده‌ای، حمل و نقل ریلی و دریایی داشته که بخشی از آن برقرار است و بخش هم باید تکمیل شود.

باید راه آهن را به راه آهن سمنان به شاهرود متصل کنیم و این کریدور شمال به جنوب از غرب استان به سمت کشورهای حاشیه خزر و اوراسیا و حوزه شانگ های برود که امکان ترانزیت کالا وجود دارد.

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان دارد

* در صنایع تبدیلی هم عقب ماندگی های زیادی وجود دارد.

پنج میلیون تن حجم تولیدات کشاورزی ما است که سهم چهار درصدی کل کشور را شامل می‌شود و باید با ایجاد زنجیره تبدیلی آن، از این ظرفیت استفاده کرده و خام فروشی نکنیم.

صنعت استان در حوزه تکمیل این زنجیره ارزش افزوده که مزیت استان است موفق نبوده و باید صنعت استان را توسعه دهیم. گلستان امکان صنعتی شدن دارد و با استان مازندران و گیلان قابل قیاس نیست.

۴۵۰ کیلومتر مرز مشترک در حاشیه اترک با ترکمنستان داشته که زمین های آن می‌تواند با رعایت مسائل زیست محیطی در توسعه صنعتی استان موثر باشد.

پرورش ماهی در قفس، میگو، خاویار، بسته بندی سورتینگ و فرآوری میوه، پرورش اسب، دام سبک و سنگین و شتر و داروهای بر پایه ید باید اقداماتی انجام دهیم.

یکی از استان های تولید کننده ید در کشور بوده و باید داروهای بر پایه ید را ایجاد کنیم و در این زمینه برندسازی کنیم.

* در زمینه گردشگری چه برنامه هایی دارید؟

در اکوتوریسم، سواحل خزر، جزیره آشوراده، بنای تاریخی و غیره ظرفیت‌های فوق‌العاده داریم و این برنامه ریزی برای استفاده از این فرصت ها در دستور کار است.

گردشگری آشوراده به صورت ویژه پیگیری شده و مشکل تله کابین گرگان که مصوبه عالی معماری و شهرسازی را دارد باید با تعامل با وزارت راه و شهرسازی برطرف شود.

همچنین گردشگری خالد نبی، مختومقلی فراغی، کبودوال، دیوار تاریخی و دفاعی گرگان، شهر تاریخی جرجان و غیره از بین ۱۰۰ فرصت‌ انتخاب شده و جزو اولویت‌ها قرار گرفته است.

* سهم بخش تعاون در اقتصاد گلستان چیست؟

متاسفانه سهم بخش تعاون در کشور مناسب نیست و باید ۲۵ درصد اقتصاد تعاونی باشد؛ بنابراین به دنبال این هستیم که معادنی که به افراد با موافقت اصولی واگذار ولی فعال نشده در قالب شرکت‌های تعاونی به جوانان بیکار و با رشته‌های مرتبط واگذار کنیم که اشتغال استان را بهبود ببخشد.

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان دارد

* دستگاه های استان در تحقق برنامه ششم موفق نبودند، راهکار چیست؟

اهداف کمی که در برنامه ششم آمده و امسال سال آخر آن بوده و احتمال تمدید هم وجود دارد، در برش استانی استخراج شده و سهم هر یک از دستگاه ها در تحقق اهداف کمی برنامه ششم مشخص است لذا باید با فوریت با دستگاه‌ها جلسه گذاشته و در خصوص عقب ماندگی ها و نحوه جبران آن برنامه عملیاتی پایه ریزی کنیم و سعی کنید تا جای ممکن اهداف برنامه ششم را در برش استانی و شهرستانی محقق کنیم.

با نمایندگان استان هم برای نظام مسائل شهر به شهر «برنامه پیشرفت جهادی در شهرستان» به توافق رسیدیم که دغدغه‌های مردم برطرف شود.

در ۲۰ محور و بخش‌ برنامه ششم از حوزه فرهنگ و اجتماع تا مسائل گردشگری، صنایع دستی، توریسم، سلامت، محیط زیست، منابع طبیعی، امور اداری، شفافیت، مبارزه با فساد، کشاورزی، شیلات، دامپروری، عمرانی و مسائل زیرساختی نظام مسائل را درآورده و راهکارها استخراج شده است تا طبق اولویت انجام شود.

* در حوزه سلامت و انرژی چه برنامه هایی دارید؟

در حوزه زیرساخت های انرژی و رفع و تامین آب شرب باید راهکار کوتاه، میان و بلندمدت بیندیشیم.

مرکز استان از ساعت ۶ عصر تا ۶ صبح آب ندارد که این شایسته نیست و باید برای آن راهکار عاجلی اندیشیده شود.

پیشرفت جهادی راهبرد توسعه/ گلستان میلیاردها دلار فرصت پنهان دارد

در حوزه سلامت هم یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در شرق، یک بیمارستان ۵۰۰ تختخوابی در غرب و یک مرکز ناباروری باید احداث کنیم.

* روش کار در اجرای پروژه ها چیست؟

روش کار ساختار مدیریت پروژه است؛ یعنی باید برای پروژه مهم مدیر تعیین کنیم و یک تیم پروژه ایجاد شود که مدیران به صورت هفتگی روند پروژه را گزارش دهد.

* سخن آخر؟

ما می‌توانیم در یک بازه زمانی براساس سند چشم انداز ۱۴۰۴ که برای استان تدوین شده پنج میلیارد دلار فرصت از دست رفته را در استان شناسایی کنیم.

پیش‌بینی شده که ۱۲ درصد متوسط رشد سالیانه در دوره داشته باشیم و ۱۰ میلیارد دلار تولید ناخالص داخلی را محقق کنیم و درآمد سرانه را به میانگین کشوری که ۳۰ میلیون تومان است، برسانیم و همه این ها مرهون تلاش و مجاهدت و کار جهادی و مشارکت آحاد مردم اعم از اتحادیه‌ها، صنوف، بخش خصوصی، نخبگان، خبرگان، شرکت تعاونی ها و غیره است.

سعی می‌کنیم استان وارد یک فاز جدید برای تحقق برنامه ها با عنوان «برنامه پیشرفت جهادی» شده که الگوی مشارکت همه جانبه و استفاده از ظرفیت مردمی است.

باید نخبگان و خبرگان را درگیر مسائل کرده و هیچ جلسه‌ای بدون حضور نخبگان تشکیل نخواهد شد.

برچسب‌ها:

نظر شما