شناسهٔ خبر: 50283826 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایلنا | لینک خبر

رییس سابق دانشگاه الزهرا:

دانشگاه الزهرا از محروم‌ترین دانشگاه‌های پایتخت است

رییس سابق دانشگاه الزهرا گفت: بحث همسان سازی و سقف حقوق از جمله واقعیت‌هایی است که به دانشگاه الزهرا آسیب می‌زند، ما از وزیر علوم انتظار داریم در این زمینه کمک کنید.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم تودیع و معارفه رییس جدید دانشگاه الزهرا "فریده حق بین" و تکریم رییس سابق این دانشگاه "مهناز ملانظری" با حضور محمدعلی زلفی گل در محل این دانشگاه برگزار شد.

"مهناز ملانظری" رییس سابق دانشگاه الزهرا در ابتدای این مراسم عنوان کرد: ۱۵ سالی که من در آموزش عالی بوده‌ام شاهد سرعت تعییرات بوده‌ام اما دانشگاه‌ها به اندازه کافی تغییرات نداشتند. ما باید به عنوان یک دانشگاهی از سطح نگری بیرون بیاییم و با نگاه عمیق‌تر به پیش رو نگاه کنیم.

رییس دانشگاه الزهرا گفت: دنیا به سرعت در حال تعییر است و دانشگاه‌ها نیز همه جانبه در حال تغییر هستند. تا ما خود را با نیازی هماهنگ می‌کنیم بلافاصله نیاز بعدی شکل می‌گیرد. انتظار دولت این است که سرمایه مورد نیاز از سوی دانشگا‌ه‌ها تربیت شوند اما دانشگاه‌ها با این سرعت حرکت نمی‌کنند و ما هنوز در حال توجیه اساتید از عصر قبلی به عصر دیجیتال هستیم. انتظاری که شما باید از ما داشته باشید یک دانشگاه آینده نگر است تا متناسب با شرایط حرکت کند.

وی ادامه داد: جامعه باید آینده محور باشد تا باری از دوش کشور بردارد و سرآمد باشد. دانشگاه باید در حل مسایل و آسیب های اجتماعی مشاوره کارساز بدهد. رشد فزاینده علوم بیش از گذشته است و از این رو ما نیازمند رشد سریع مباحث درسی هستیم. در این راستا همواری‌های بین المللی می تواند انعطاف دانشگاه ها را میسر کنند.

ملانظری گفت: دانشگاه ها و آموزش عالی بعد از پاندمی کرونا جهانی‌تر شدند. همه تلاش می‌کنند نخبگان ما را به نوعی جذب کنند. این روند اهمیت برندسازی را بیشتر کرده است. سرعت رفتن دانشجویان ما به قدری زیاد است که تاب آمدن رییس برای امضا و ترجمه مدرک را ندارند.

رییس سابق دانشگاه الزهرا گفت: به همین جهت تحول دیجیتال، فرآیندی برای چابک سازی سازمانی است. دانشجویان انتظار دارند بعد از فارغ التحصیلی به سرعت جذب بازار کار شوند و برای این کار باید نحوه تدریس و آموزش متناسب با بازار کار باشد. این همه مستلزم تحول بنیادین در دانشگاه‌ها است‌.

وی افزود: آماده کردن دانشگاه‌ها برای آینده خیلی هم دور نیست، اما ما هنوز با فکر گذشته برای آینده برنامه ریزی می‌کنیم. همه کاری که در دانشگاه الزهرا انجام دادیم این بوده که تصمیمات را برای امروز نگیریم و برای آینده هم تصمیم گیری کنیم.

ملانظری گفت: همه تلاش ما این بوده تصویر دانشگاه الزهرا را که برای برخی به عنوان یک مدرسه دخترانه بزرگ است اصلاح کنیم‌ و بگوییم دانشگاه الزهرا یک دانشگاه بزرگ با استانداردهای بزرگ است. این کار ساده نبوده و تلاش شد ابعاد کیفی و محتوایی آن تقویت شود و چندین  هدف کلان از جمله افزایش پژوهش‌ها، پیاده سازی فاز اول علم سنجی در دانشگاه، رشد محققان پسا دکتری، تقویت شهرت و اعتبار، ارتقا رتبه دانشگاه در رتبه‌ بندی‌های علمی، تقویت شایستگی دانش آموختگان و... را انجام دادیم.

وی اشاره کرد: برخی دانشگاه الزهرا را با جامعه الزهرای قم اشتباه می‌گرفتند و ما تا این اندازه مظلوم بودیم. برای حوزه هوشمندسازی و مدیریت سبز در این دانشگاه تلاش شده و اکنون گرین متریک رتبه ۵ کشوری را داریم. همچنین واحد توانمند سازی اعضای هیات علمی توسعه یافت. تمرکز بر خدمات آموزشی و تخصصی، تقویت منابع در آمدی و همچنین پروژه‌های ارتباط با صنعت از ۱۰ مورد به ۳۰ مورد رسید.

ملانظری گفت: دانشگاه پادگان نیست، دانشگاه محل تحول است و آمادگی دارد به دنیای آینده ورود کند.  ۷۵ درصد هیات علمی ما زنان هستند و نگاهمان این بود نیروها باید به قدری توانمند باشند که بتوانند کاستی ها را جبران کنند و نگاه رو به جلو داشته باشند.

وی افزود: درست است که دانشگاه الزهرا در پایتخت بوده اما محروم ترین دانشگاه‌ها است، آزمایشگاه‌های ما حتی اندازه شهرستان‌ها نیست لذا ما نیاز به فضای کافی داریم.

ملانظری گفت: یکی از مشکلات ما این بود که ۱۲ هزار متر زمین در مجاورت این دانشگاه، من غیر حق در اختیار افرادی قرار گرفته است اما در سال ۹۶، ۹۷ توانستیم ۶ هزار متر مربع آن را بگیریم اما هنوز ۶ هزار متر دیگر آن هنوز دست این افراد است که متاسفانه با سیاسی کردن موضوع جلوی آن گرفته شد. به رییس جدید دانشگاه خانم حق بین کمک کنید تا این ۶ هزار متر گرفته شود چون دانشگاه به این زمین نیاز دارد.

رییس سابق دانشگاه الزهرا گفت: بحث همسان سازی و سقف حقوق از جمله واقعیت‌هایی است که به دانشگاه الزهرا آسیب می‌زند، ما از وزیر علوم انتظار داریم در این زمینه کمک کنید.

نظر شما