شناسهٔ خبر: 50275094 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: اکونیوز | لینک خبر

طرح‌های کلان ملی و نوآوری‌های اجتماعی در حوزه توانبخشی به نم...

اقتصاد ایران: شرکت‌های دانش‌بنیان تازه‌ترین دستاوردهای خود در طرح‌های کلان ملی حوزه توانبخشی و نوآوری‌های اجتماعی را در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت (iHIT) به نمایش گذاشتند.

صاحب‌خبر -
- اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ شرکت‌های دانش‌بنیان دیروز تازه‌ترین دستاوردهای خود در طرح‌های کلان ملی حوزه توانبخشی و نوآوری‌های اجتماعی را در نمایشگاه دائمی محصولات صادراتی ایران ساخت (iHIT) به نمایش گذاشتند. نمایشگاه ایران‌ساخت حوزه طرح‌های توانبخشی با حضور و بازدید سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی رییس بنیاد شهید از دستاوردهای طرح‌های کلان معاونت علمی در محل نمایشگاه بین‌المللی برگزار شد. 

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با در اختیار گرفتن سالن 37A واقع در نمایشگاه بین‌المللی تهران به عنوان خانه نوآوری و صادرات ایران در تهران (iHit) اقدام به برگزاری نمایشگاه دایمی از طرح‌های کلان این معاونت کرده است.

"عبدالرضا مجدالدین" مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری درباره برگزاری این نمایشگاه و دستاوردهای آن گفت: در نمایشگاه تجهیزات ایران‌ساخت و در سامانه فروش دائمی آن، نزدیک به 9 هزار محصول  و بیش از 338 شرکت که عمدتاً از جنس دانش‌بنیان و فناور هستند، داریم که محصولات ساخت داخل را به صورت بومی‌سازی شده در اختیار دانشگاه‌ها و دستگاه‌های دولتی، بخش خصوصی و جامعه قرار می‌دهند.

وی گفت: معاونت علمی و فناوری ایده‌های نوآورانه که به صورت طرح کلان ملی یا طرح فناورانه است را به صورت تخصصی بررسی کرده و از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور آنها را حمایت می‌کند تا به مرحله تولید و عرضه در نمایشگاه برای  بازارسازی و تجاری‌سازی برسد که هدف نهایی ما نیز تجاری‌سازی این محصولات دانش‌بنیان ساخت ایران است

مجدالدین خاطرنشان کرد: در این نمایشگاه از 25 محصول که در حوزه توانبخشی مورد نیاز افراد معلول،کم‌بینا، جانبازان عزیز و همه کسانی که به توانمندی‌های مختلف نیاز دارند، رونمایی شد که یکی از این دستگاه‌ها، دستگاه تبلت مخصوص نابینایان برای برقراری ارتباطات و رفع نیازهای تخصصی آنها است ضمن اینکه سازمان بنیاد شهید و سازمان بهزیستی عملاً از این دستاوردها می‌توانند به نحو مطلوبی برای جامعه هدف خود استفاده کنند.

مدیرکل دفتر هماهنگی دانش، صنعت و بازار معاونت علمی تصریح کرد: برخی از این محصولات از جمله پنجه‌های کربنی به مرحله صادرات نیز رسیده است. معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در 6 کشور مرکز نوآوری افتتاح کرده است که این محصولات دانش‌بنیان استانداردهای بین‌المللی و CE را دریافت کرده و عرضه می‌شوند و خوشبختانه این مراکز نوآوری در کشورهای مختلف در طی 2 سال به عدد 6 مرکز رسیده است که به مرور در حال افزایش است.

از جمله محصولات رونمایی شده می‌توان به بسته توانبخشی شناختی حافظه اشاره کرد که کمک تاثیرگذاری به رشد حافظه و توجه در افراد می‌کند. محصول دیگر سیستم پروتز عصبی پاراواک بود که برای توانبخشی به معلولان و کم‌توانان جسمی به کار می‌آید و به افراد دارای فلج دوپا کمک می‌کند.

هر یک از این محصولات نمایشی، توانمندی زیست‌بوم خلاق و نوآوری کشور را نمایش می‌دهد که ایران را بی‌نیاز از واردات این محصولات می‌کند؛ یک محصول کاربردی دیگر در این نمایشگاه ربات اسکلت بیرونی پایین‌تنه بود که این ربات قادر است وزن بیمار را تحمل کند و به زمین انتقال دهد. این ربات بر روی لباس‌های کاربر پوشیده می‌شود و بدین ترتیب کاربر قادر است بدون نیاز به صرف انرژی چندانی به کمک اکسوپد راه برود.

انتهای پیام/

برچسب‌ها:

نظر شما