شناسهٔ خبر: 50274686 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

احداث جاده‌های ایمن در استان اردبیل، مطالبه مردم استان از دولت

اردبیل-ایرنا- بروز تصادفات رانندگی پر تلفات در جاده‌های استان اردبیل بویژه در مسیر شمالی که شهروندان مغان آن را جاده مرگ نام‌گذاری کرده‌اند تنها با احداث جاده‌های استاندارد و بزرگراه مهار خواهد شد و مردم اردبیل از دولت سیزدهم انتظار دارند توجه اساسی به این خواسته و مطالبه آنها داشته باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، با اینکه در سال‌های اخیر اقدامات خوبی در زمینه راهسازی در استان صورت گرفته است ولی شاخص‌های جاده‌ای حکایت از فاصله زیاد این استان با استانداردهای کشوری دارد و جاده‌ها همچنان روزانه شاهد حوادث رانندگی تقریبا پرشمار می‌باشد.

وقوع تصادفات متعدد با تلفات پرشمار در جاده‌های استان بویژه در مسیر شمالی از مدت‌ها پیش جزء دغدغه‌های شهروندان استان و مسئولان بوده است.

آیت الله سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل پیشتر بارها در خطبه‌های نماز جمعه بر  اصلاح و بهسازی جاده‌های استان تاکید کرده است.

عاملی وضعیت تلفات رانندگی و تصادفات در مسیرهای شمالی استان اردبیل را اسباب نگرانی مردم این منطقه دانسته و گفته است: وضعیت این جاده‌هامطلوب نبوده و همه روزه شاهد تصادفات بسیار با تلفات جانی در این محورهای مواصلاتی هستیم، با توجه به اهمیت این موضوع توسعه راه‌های مواصلاتی به خصوص شمال استان اردبیل بسیار حیاتی بوده و باید اقدام عاجلی در راستای توسعه جاده‌های استان اردبیل انجام شود.

به گفته کارشناسان، این استان در زمینه داشتن راه‌های استاندارد از جمله بزرگراه از دیگر استانهای کشور عقب است و در زمینه راه‌های روستایی وضعیت چندان مناسبی نداشته و می‌بایست گام‌های بزرگی  برای اصلاح امور برداشته شود.

 محبوب حیدری مدیرکل راه و شهرسازی استان اردبیل با بیان اینکه این استان ۵۰ درصد از میانگین کشوری در توسعه بزرگراه‌ها عقب مانده است، گفت: دستکم  به توسعه ۷۵۰ کیلومتر بزرگراه نیاز مبرم و ضروری داریم.

علی نیکزاد نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی هم با اشاره به مشکلات جاده‌ای استان اردبیل گفت: در سفر رئیس جمهوری به استان اولویت های نیاز استان در این زمینه مورد بررسی قرار گرفته و نسبت به آن برنامه‌ریزی خواهد شد.

وی بهسازی جاده‌های اصلی و فرعی در استان اردبیل را ضروری ذکر دانست و افزود: در مقایسه با استان‌های دیگر این استان از لحاظ توسعه بزرگراهی عقب مانده است هرچند طرح‌های خوبی در این باره اجرا شده ولی ضروری است اجرای پروژه‌ها تسریع شود.

نماینده مردم مشگین‌شهر در مجلس شورای اسلامی هم گفت: استان اردبیل در مسیر توسعه پایدار خود نیازمند زیرساخت‌های حمل و نقل ریلی، جاده‌ای و هوایی است.

محمود عباس‌زاده مشگینی به طولانی شدن اجرای پروژه بزرگراه اردبیل – مشگین‌شهر و اتصال مشگین به اهر و بزرگراه تبریز  اشاره کرده و افزود: با گذشت ۱۰ سال این مسیر به عنوان شاهرگ ارتباطی به شمال استان  هنوز به صورت کامل راه اندازی نشده است.

احداث جاده‌های ایمن در استان اردبیل، مطالبه مردم استان از دولت

صدیف بدری نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس هم در این باره ‌گفت: یکی از خواسته‌ها و مطالبه اصلی مردم استان از دولت بهسازی جاده‌ها و احداث بزرگراه‌ است و با اینکه اقدامات خوبی در این زمینه در دست اجراست ولی سرعت کار باید بیشتر شده و به نتیجه برسد.

وی وضعیت بیشتر راه‌های روستایی استان را نامطلوب خواند و افزود: برای احداث و بازسازی راه‌های روستایی اقدامات خوبی صورت نگرفته و بهسازی این جاده‌ها  جزء مطالبات مردم از دولت است.

نماینده پارس‌آباد، بیله سوار و اصلاندوز مغان هم گفت: بسیاری از جاده‌های منطقه مغان نامطلوب بوده و اکثر تصادفات جاده‌ای هم ناشی از تخریب جاده،کم عرض بودن جاده و غیر استاندارد بودن آن می باشد.

عباس جهانگیرزاده افزود: تصادفات در جاده‌های منطقه مغان به دلیل نبود جاده استاندارد نارضایتی شدید مردم را در پی داشته  است و اقدامات اساسی در رفع مشکل و ساخت بزرگراه در منطقه ضروری است.

ولی اسماعیلی نماینده گرمی مغان هم در این باره گفت: راه های  شهرستان گرمی نیازمند تامین اعتبار مناسب از سوی وزارتخانه راه و شهرسازی است و انتظار می‌رود در سفر رئیس جمهوری  شاهد تامین اعتبار برای بهسازی جاده‌های این شهرستان باشیم.

وی افزود: تعیین تکلیف نهایی درباره چهار بانده شدن راه گرمی - بیله سوار، تسریع در عملیات عمرانی راه ورودی شهر گرمی و آسفالت ۵ کیلومتر چهارباند این شهر، توجه به راه های فرعی از جمله راه اصلی موران -گرمی و گرمی - انگوت نیز از دیگر مطالبه های مردم بود و باید از که باید مورد توجه قرار گیرد.

اسماعیلی تاکید کرد: برای کاهش تصادفات جاده‌ای در شهرستان لازم است مسیرهای اصلی به چهاربانده تبدیل شوند .

سید غنی نظری نماینده مردم خلخال و کوثر در مجلس نیز از وضعیت نامطلوب جاده‌های اصلی و روستایی این شهرستان خبر داد و بیان کرد: چند پروژه جاده‌سازی  این شهرستان هنوز به نتیجه نرسیده و در زمینه ایجاد تونل برای حذف گردنه خطرناک الماس در جاده خلخال - اسالم نیز اقدامی نشده است.

وی با بیان اینکه شاخص راه‌های روستایی آسفالته شهرستان خلخال پایین‌تر از دیگر شهرستان‌ها است، گفت: در حالی که افزایش امکانات رفاهی و زیربنایی از جمله آسفالت راه‌ها می‌تواند موجب ماندگاری جمعیت در روستا و افزایش جمعیت آن شود ولی بی‌توجهی به این امر می‌تواند عواقب نامطلوبی از جمله مهاجرت از روستاها بدنبال داشته باشد .

به گفته وی، راه‌های ارتباطی روستایی خلخال نیازمند نگاه ویژه مسئولان است و تزریق اعتبار برای اجرای عملیات ترمیم ، بازسازی و آسفالت راه‌های خاکی است، هنوز شاخص بهره‌مندی اهالی روستاهای خلخال از راه آسفالت  ۴۵ درصد است که این میزان در مقایسه با میانگین استان اردبیل ۳۸ درصد پایین‌تر است .

وی بیان‌کرد: در حال حاضر از مجموع ۷۵۰ کیلومتر راه روستایی این شهرستان ۳۰۰ کیلومتر آسفالت بوده و این در حالی است که پروژه‌های نیمه‌کاره در این زمینه وجود دارد که عملیات اجرایی آن سال‌هاست که به سرانجام نرسیده است .

 بر اساس آمارهای اعلام شده از سوی مسئولان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اردبیل، مجموع راه‌های روستایی استان پنج هزار و ۲۷ کیلومتر است که از این مقدار ۲ هزار و ۷۷۲ آسفالت، هزار و ۳۵ کیلومتر شوسه و هزار و ۲۲۰ کیلومتر نیز خاکی است و میانگین برخورداری راه‌های روستایی استان از آسفالت مناسب هم ۵۵ درصد می باشد.

 مناسب نبودن وضعیت راههای روستایی در این استان باعث شده است تا میزان تصادفات رانندگی در این جاده‌ها نیز بیشتر باشد و به گفته  فرماندهان پلیس راه  استان اردبیل  ۴۲ درصد تصادفات جاده‌ای این استان در راه‌های فرعی و روستایی رخ  می‌دهد.

 مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اردبیل گفت: طبق برنامه‌ریزی های صورت گرفته قرار است در مجموع ۲۰۰ کیلومتر راه روستایی در این استان در قالب طرح ابرار یک و ۲ آسفالت شود که از این مقدار راه روستایی تاکنون ۴۰ کیلومتر بهسازی، ، مرمت، شن‌ریزی و آسفالت شده است.

کلیم الله وثوقی با بیان اینکه زیر ساخت ها و حمل و نقل یکی از شاخص های مهم توسعه هر جامعه است، اظهار داشت: استان اردبیل در مجموع ۶ هزار و ۳۷۴ کیلو متر انواع راه ها مانند بزرگراه، راه اصلی، فرعی و روستایی دارد که ارزش ریالی امروز آنها بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال می باشد که سرمایه عظیم و ارزشمندی بوده و حفاظت و نگهداری آنها بسیار مهم است.

وی به آسفالت دو هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه‌ روستایی استان اشاره کرد و گفت: عمر برخی از این جاده ها بیش از ۱۵ تا ۲۰ سال است که باید در جهت تعمیر و روکش آنها اقدام شود.

او ادامه داد: در برخی از روستاها به رغم جمعیت بالای ۵۰ خانوار تاکنون آسفالت‌ریزی انجام نشده که در این زمینه نیز ۲ شهرستان خلخال و پارس‌آباد با بیشترین روستاهای با جمعیت بالای ۵۰ خانوار در اولویت اصلی هستند.

احداث جاده‌های ایمن در استان اردبیل، مطالبه مردم استان از دولت

مدیرکل راه و شهرسای استان اردبیل نیز هدف‌گذاری این اداره کل را احداث بزرگراه به طول ۳۰۰ کیلومتر اعلام کرد و ادامه داد: محور اردبیل – سرچم، اردبیل – مشگین‌شهر، رضی- امیرکندی – گرمی، گرمی به بیله‌سوار، پارس‌آباد به مشگین‌شهر از جمله طرح‌های اولویت‌دار بزرگراهی در استان اردبیل است.

حیدری با اشاره به منابع محدود دولتی در اجرای پروژه‌های جاده سازی افزود: سه هزار میلیارد تومان منابع برای تکمیل بزرگراه‌ها نیاز است که به هیچ وجه نمی‌توان با اعتبارات محدود ملی و استانی این منابع را تأمین کرد.

او گفت: راهی جز جذب منابع بانک‌ها از طریق فاینانس داخلی برای اجرای پروژه های  جاده ای وجود ندارد و در این راستا برخی از بانک ها در پروژه ها در تامین مالی پروژه ها فعال شده اند.

به گفته وی ، احداث بزرگراه اردبیل-آستارا،اردبیل-سرچم ، اردبیل-مشگین شهر، اردبیل- گرمی، نیر-سراب و سربند- مشگین شهر از جمله پروژه‌هایی  است که اجرا و تکمیل آنها نیازمند اعتبار می باشد.

وی بیان کرد: برای احداث و راه‌اندازی ۵۸۲ کیلومتر بزرگراه در این استان به پنج هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز است.

حیدری  بیان کرد: تلاش می‌شود در سال ۱۴۰۱ بیش از ۸۸ کیلومتر، سال ۱۴۰۲ حدود ۹۰ کیلومتر و سال ۱۴۰۳ نیز ۹۸ کیلومتر بزرگراه در استان اردبیل احداث شود.

داود شایقی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی استان اردبیل هم از تامین اعتبار احداث پروژه‌های بزرگراهی در مناطق مختلف با هدف بهبود وضعیت جاده‌ای این استان خبرداد.

وی افزود: منابع مالی  ۷۵۰ کیلومتر از راه‌های مواصلاتی استان برای تبدیل به بزرگراه از منابع ملی و ردیف بودجه سالانه قابل تامین است و سازمان برنامه و بودجه هم در این زمینه همکاری نزدیکی دارد.

رئیس جمهوری به همراه تعدادی از وزرا در هشمتمین سفر استانی خود روز پنجشنبه به اردبیل سفر خواهد کرد.

گزارش :یعقوب شاددل

نظر شما