شناسهٔ خبر: 50271799 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایمنا | لینک خبر

رشته میکروبیولوژی چیست؟+ گرایش‌ها و بازارکار

میکروبیولوژی دانشی است که به شناخت میکروارگانیسم‌ها یا جانداران بسیار ریز می‌پردازد. جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شود باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک سلولی‌ها است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار ایمنا، میکروبیولوژی دانشی است که به شناخت میکروارگانیسم‌ها یا جانداران بسیار ریز می‌پردازد، جاندارانی که در میکروبیولوژی بیشتر بررسی می‌شود باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و تک سلولی‌ها است. این علم در مورد چگونگی استفاده بهینه از میکروارگانیسم‌ها و جلوگیری از ضرر و زیانی که می‌تواند به زندگی انسان، حیوان و گیاه وارد کند، می‌پردازد و بخش‌های مختلف دارد از جمله میکروبیولوژی پزشکی، غذایی و صنعتی دارد.

میکروبیولوژیست میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها، قارچ‌ها و جلبک‌ها را در آزمایشگاه‌ها مطالعه می‌کند. او به شناسایی دقیق میکروارگانیسم‌ها پرداخته و راه‌های استفاده بهینه یا رفع ضررهای آنها را کشف می‌کند.

حوزه کاری میکروبیولوژیست بسیار متنوع است از پزشکی و بهداشت گرفته تا کشاورزی و نفت و در قسمت‌های مختلف مانند بخش‌های تحقیقاتی و یا بخش‌های نظارتی و کنترل کیفیت است.

میکروبیولوژیست در ابتدا باید به تحقیق و کار در آزمایشگاه علاقه زیادی داشته باشد. داشتن دقت و صبر زیاد و توجه به جزئیات برای نیز در این رشته لازم است، همچنین میکروبیولوژیست باید توان انجام کار تیمی را داشته و از آخرین یافته‌ها و اطلاعات حوزه میکروبیولوژی آگاه باشد.

میکروبیولوژیست معمولاً در آزمایشگاه‌ها به صورت تمام وقت کار می‌کند و هنگام کار باید برای ایمن بودن از آلودگی‌های احتمالی، از لباس‌های مخصوص استفاده کند.

معرفی رشته میکروبیولوژی

علم میکروبیولوژی گرایشی از علم زیست‌شناسی است که وظیفه بررسی و مطالعه میکروارگانیسم‌ها را بر عهده دارد و در این علم ارتباط میکروارگانیسم‌ها با خودشان و همچنین با موجوداتی مانند انسان، حیوانات و گیاهان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

گرایش میکروبیولوژی پزشکی

در این گرایش میکروب‌هایی که برای انسان بیماری‌زا هستند و چگونگی فعالیت آنها بررسی می‌شود، البته این گرایش قسمت کوچکی از علم میکروبیولوژی را به خود اختصاص می‌دهد، چرا که از میان میکروب‌های شناخته شده، فقط حدود ۱۷۰ نوع میکروب، بیماری‌زا است و بقیه میکروب‌هایی که تاکنون شناخته شده‌اند، میکروب‌های مفیدی هستند.

گرایش میکروبیولوژی غذایی

بسیاری از مواد غذایی مانند ماست یا پنیر به یاری میکروب‌ها تولید می‌شود و رشته میکروبیولوژی مواد غذایی، بر پایه استانداردهای قابل قبول مواد غذایی و با استفاده از روش‌های رایج آزمایشی در تشخیص میکروارگانیسم‌های عفونت‌زا از غذا، در جهت ارتقای سلامت جامعه تلاش می‌کند.

گرایش میکروبیولوژی صنعتی

از میکروب‌های مفید برای تولید مواد صنعتی مانند اسیدها و کمپوست میکروبی استفاده می‌شود، البته میکروب‌ها در رفع آلودگی‌های محیط‌زیست نیزموثر است. دسته میکروبیولوژی که با میکروارگانیسم‌ها (موجودات ریز ذره بینی) سر و کار خواهد داشت، دو جنبه مهم دارد، یکی مبارزه با میکروارگانیسم‌های خطرناک و بیماری‌زا که حیاط انسان‌ها، حیوانات و گیاهان را به خطر می‌اندازد و میکروبیولوژیست با شناسایی روش و مسیر ایجاد بیماری‌ها می‌تواند این مسیر را متوقف کرده و از چرخه و سیر بیماری جلوگیری کند و جنبه دیگر استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم‌ها برای تولید مواد غذایی و تبدیل بهینه صنایع غذایی مانند تهیه پنیر، ماست و یا حتی نان و همچنین تولید داروهای پزشکی و دامپزشکی است، علم میکروبیولوژی در مورد چگونگی استفاده بهینه از میکروارگانیسم‌ها و جلوگیری از ضرر و زیان‌هایی که میکروارگانیسم‌ها می‌تواند به حیات انسان‌ها، دام‌ها و نباتات وارد کنند، بحث می‌کند.

میکروبیولوژی یا زیست شناسی سلولی مولکولی

گاهی رشته میکروبیولوژی را با عنوان زیست‌شناسی سلولی مولکولی نام می‌برند و حتی در بعضی از قسمت‌های دفترچه‌های آزمون سراسری سازمان سنجش آموزش کشور از این رشته با عنوان زیست‌سلولی مولکولی یاد شده است و به همین دلیل تعدادی از داوطلبان آزمون سراسری فکر می‌کنند که رشته میکروبیولوژی همان رشته علوم سلولی مولکولی است و موقع انتخاب رشته با مشکلاتی روبرو می‌شوند.

علم میکروبیولوژی، مادر علوم سلولی مولکولی است، زیرا وقتی در مورد فیزیولوژی سلول (به اصطلاح چگونگی کار کردن و سوخت و ساز بدن سلول) صحبت می‌شود، در واقع ساختار سلول به عنوان یک میکروارگانیسم مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما این باعث نمی‌شود که دو رشته فوق را یکی بدانیم، زیرا علوم سلولی مولکولی از حیطه فعالیت‌های بیرونی میکروب خارج شده و وارد فعالیت‌های درونی آن می‌شود، در حالی که در علم میکروبیولوژی تأثیرات بیرونی میکروارگانیسم‌ها مطالعه می‌شود، به طور مثال در علم میکروبیولوژی نگاه می‌کنید که میکروارگانیسم مورد نظر شما چه نوع بیماری ایجاد کرده و از روی آثار بیماری حدس می‌زنید میکروارگانیسمی را که بررسی می‌کنید چه نوع میکروبی است.

وظایف میکروبیولوژیست چیست؟

انجام آزمایش‌های مختلف برای شناسایی انواع میکروب‌ها، بررسی و شناسایی میکروب‌ها جهت کنترل بیماری‌های عفونی، استفاده از روش‌های مختلف برای تهیه و آزمایش داروهای جدید، انجام آزمایش‌ها و پژوهش‌های مختلف برای کنترل کیفیت مواد غذایی و استفاده بهینه و مناسب از میکروارگانیسم‌ها در تولید مواد غذایی جدید و بهینه کردن مواد غذایی موجود، انجام آزمایش‌های مختلف در جهت استفاده از میکروارگانیسم‌ها برای کنترل آلودگی‌های محیط زیست و شیوع مواد سمی، ارائه نتایج پژوهش‌ها به افراد و منابع معتبر، مهارت‌ها و دانش مورد نیاز، به روز بودن و آگاهی از آخرین پیشرفت‌های علمی، قدرت تجزیه و تحلیل مناسب، مهارت خوب در حل مسئله، دقت بالا و توجه به جزئیات، توانایی کار با نرم افزارها و … از جمله وظایف میکروبیولوژیست است.

بازار کار رشته میکروبیولوژی

میکروبیولوژیست می‌تواند در سازمان‌ها و مراکزی مانند سازمان‌های حوزه بهداشت و درمان، آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروب‌شناسی بیمارستان‌ها، پژوهشگاه‌های نفت و در بخش‌های تحقیقاتی صنایع غذایی و دارویی، کشاورزی، محیط زیست و … استخدام شود، به دلیل ارتباط زیاد میکروبیولوژی با صنایع مختلف و کاربرد آن، موقعیت‌های شغلی متنوع و زیادی برای میکروبیولوژیست‌ها وجود دارد، البته افرادی که تحصیلات عالی داشته باشند، از وضعیت بهتری در این بازار کار برخوردار خواهند بود.

کلید واژه‌های سئو:

رشته میکروبیولوژی نی نی سایت

بهترین دانشگاه برای رشته میکروبیولوژی

معایب رشته میکروبیولوژی

حقوق رشته میکروبیولوژی

رتبه لازم برای قبولی در رشته میکروبیولوژی

نظر دانشجویان میکروبیولوژی

کار برای میکروبیولوژی

رشته میکروبیولوژی پزشکی

نظر شما