شناسهٔ خبر: 50271769 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: صبحانه آنلاین | لینک خبر

جهش تولید مسکن چگونه محقق می‌شود؟

طرح ساخت ۴ میلیون واحد مسکونی به تازگی کلید خورده است که موفقیت در اجرای آن به عوامل مختلفی از جمله همکاری بانک ها نیاز دارد.

صاحب‌خبر -
به گزارش صبحانه،این روز‌ها آمار‌هایی از وضعیت بازار مسکن و نابسامانی قیمت در کلان شهر‌ها به ویژه شهر تهران دوباره مطرح شده که باعث نگرانی بسیاری از خریداران مسکن شده است.

این درحالی است که پیش از این وعده و وعید‌های بسیاری درباره بهبود وضعیت بازار و همچنین کاهش قیمت مسکن داده شده بود. یکی از مهم‌ترین وعده‌های داده شده برای ساماندهی بازار مسکن، شناسایی خانه‌های خالی و اخذ مالیات از آنها است که در حال حاضر حاشیه‌های بسیاری در پی آن وجود دارد، از ارسال نشدن لیست خانه‌های خالی تا ثبت نام نکردن مردم به دلیل نگرانی از مالیات‌های نجومی به دلیل چند خانه داشتن که البته هشدار‌هایی در این خصوص داده شده است.

همچنین تمدید مهلت ثبت نام در سامانه املاک و اسکان باعث شده که تعداد خانه‌های معامله شده در شهریور ماه امسال در مقایسه با همین ماه در سال گذشته هشت درصد کمتر شود؛ هر چند این تعداد نسبت به مرداد ۱۴۰۰ رشد داشته است.

براساس این گزارش دولت در حال حاضر برای خروج از این وضعیت فعلی و تحقق جهش تولید مسکن، نسخه ساخت سالیانه یک میلیون واحد مسکونی و یا همان ساخت ۴ میلیون واحد طی ۴ سال را پیچیده که البته به نظر می‌رسد با توجه به سنگ اندازی و مقاومت‌های بانک ها، تامین اعتبارات ساخت این میزان مسکن چندان راحت نباشد بنابراین باید در این دوره میزان نظارت‌ها توسط دستگاه‌های مختلف  دوچندان شود.

به گفته بسیاری از کارشناسان حوزه مسکن و نمایندگان مجلس طبق قانون باید بانک‌ها سالیانه ۲۰ درصد از کل اعتبارات خود را به بخش مسکن تخصیص دهند، اما به نظر می‌رسد زور و توان بانک‌ها در پرداخت نکردن این تسهیلات بسیار بیشتر باشد به طوری طی چند سال گذشته هنوز حوزه مسکن نتوانسته این تسهیلات را دریافت کند.

با اخذ جرائم حریف بانک ها در پرداخت تسهیلات خواهیم شد

 به گفته رضایی کوچی رئیس کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی، جایگاه مسکن تاثیر بسیار مهمی در اقتصاد کشور دارد بنابراین با تشکیل شورای عالی مسکن،  انتظارات و اقداماتی که باید در این حوزه صورت گیرد ، مطرح شده است.

او با بیان این‌که طرح جهش تولید مسکن با مسکن مهر تفاوت‌های بسیار زیادی دارد گفت: در مسکن مهر نواقصی ازجمله عدم جانمایی مناسب و کیفیت پائین واحد‌ها وجود داشت، اما ما در طرح جهش تولید مسکن،  تمامی نواقص مسکن مهر را برطرف و از تجربیات قبلی در این بخش استفاده کرده‌ و زیرساخت‌های مناسبی را برای این بازار تعیین کرده‌ایم.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که حدود دو میلیون واحد خالی از سکنه در کشور وجود دارد گفت:عرضه این واحد‌ها خود می‌تواند نقش مؤثری در بهبود وضعیت بازار مسکن داشته باشد اما با وجود آنکه در مجلس گذشته اخذ مالیات از خانه‌های خالی را مصوب کرده بودیم به‌نظر می‌رسد که بازدارنده نبوده بنابراین در طرح قانون مالیات‌های جدید، جرائمی را در نظر گرفته‌ایم که این جرائم خود می‌تواند زمینه‌ساز عرضه این واحد‌ها به بازار مسکن شود.

رضایی کوچی ادامه داد:حدود یک میلیون واحد مسکونی خالی‌ازسکنه راستی آزمایش‌شده، اما مالیات از آن‌ها وصول نشده که این نشانه ضعف دولت در این بخش است.

او توضیح داد: منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی ازبازگشت اقساط اعتبارات مسکن مهر و همچنین منابع مالی بانک‌ها است که در صندوق ملی مسکن تجمیع شده و ریاست این صندوق برعهده‌ وزیر راه و شهرسازی است و نمایندگانی از سازمان برنامه و بودجه و اعضای کمیسیون عمران هم به‌عنوان اعضای این صندوق حضور دارند و تنها با دستور وزیر راه و شهرسازی امکان برداشت از این صندوق وجود دارد.

رئیس کمیسیون عمران مجلس با بیان این‌که بانک‌ها باید حتما همکاری‌های لازم را با در ساخت واحد‌های جهش تولید مسکن انجام دهند گفت: ما برای همکاری بانک‌ها ضمانت‌های اجرایی در نظر گرفته‌ایم و در صورت عدم همکاری، جرائمی را برای آن‌ها در نظر گرفته‌ایم چراکه رئیس‌جمهور بر همکاری و تامین منابع مالی این واحد‌ها تاکید بسیار زیادی داشته‌است.

سقف تسهیلات مسکن مشخص شده است

همچنین قاسمی وزیر راه و شهرسازی هم درباره تأمین مالی ساخت مسکن، اظهار داشت: منابع مالی ساخت یک میلیون واحد مسکونی۳۶۰ هزار میلیارد تومان است که ۲۰ درصد آن تسهیلات بانکی است که در اختیار صنعت ساختمان قرار می‌گیرد. این موضوع به بانک مرکزی ابلاغ شده است.

او درباره سقف تسهیلات، گفت: سقف تسهیلات مسکن برای مراکز استان‌ها، سایر شهرستان‌ها و روستا‌ها پیشنهاد شده و به بانک مرکزی ارائه خواهد شد. قرار است در شورای عالی مسکن این پیشنهادات مطرح شود که سقف آن در شهر‌ها ۴۰۰ میلیون تومان و در روستا‌ها ۲۵۰ میلیون تومان است.

تشدید نظارت ها در بانک ها باید ادامه دار باشد

ایرج رهبر دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران تصریح کرد: در حال حاضر برای حضور انبوه سازان و سازندگان مسکن در طرح جهش تولید مسکن باید اعتماد سازی صورت گیرد که این اعتماد سازی هم تنها تامین منابع مالی و اعتبارات است که دولت باید در این بخش همکاری‌های لازم را انجام دهد.

او ادامه داد: بسیاری از بانک‌ها راه دور زدن پرداخت نکردن تسهیلات را بلد هستند بنابراین باید در این بخش نظارت‌ها افزایش یابد.

دبیر انجمن انبوه سازان مسکن استان تهران همچنین اعلام کرد: تنها راه نجات بازار مسکن از رکود چند ساله ، جهش تولید مسکن و جلب نظر سازندگان در این بخش است.

بر اساس این گزارش باتوجه به بند الف تبصره ۱۸ سیستم بانکی مکلف به ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان واجد شرایط است ، در صورت عمل به این بند و ارائه تسهیلات ساخت مسکن به متقاضیان به صورت گسترده تا حدودی تب و تاب ناآرامی‌ها در بازار مسکن فروکش می‌کند که درغیر اینصورت بانک‌ها با سرپیچی از قانون و سنگ اندازی باعث سردرگمی متقاضیان می‌شوند.

به هر روی باید در کنار افزایش رقم تسهیلات مسکن، تدبیری جهت کاهش اقساط این تسهیلات اندیشیده شود تا اقشار مختلف جامعه به ویژه دهک‌های کم درآمد بتوانند آن را پرداخت کنند یا با افزایش تسهیلات ساخت مسکن و کنترل اقساط آن چاره‌ای برای کنترل تقاضا در بازار نا به سامان مسکن کرد./باشگاه خبرنگاران

نظر شما