شناسهٔ خبر: 50267356 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه فرهیختگان | لینک خبر

بارسلونا و منچستریونایتد به‌دنبال خروج از بحران

آزمون، امید اصلی زنیت برابر بانوی پیر

اخراج سردار آزمون در دیدار برابر سوچی و غیبت او در دیدار این هفته زنیت مسلما در عملکرد تیمش تاثیرگذار بود و بار دیگر نشان داد که این تیم روسی تا چه میزان به مهاجم گلزن و ایرانی خود وابسته است.

صاحب‌خبر -

سیامک خاجی، روزنامه‌نگار: برای سردار آزمون و هم‌تیمی‌هایش دیدار خانگی امشب برابر یوونتوس می‌تواند نقش مهمی در تعیین سرنوشت صعود آنها به مرحله بعدی رقابت‌های لیگ قهرمانان اروپا داشته باشد. آنها از دو بازی قبلی خود 3 امتیاز اندوخته‌اند و برای امیدوار ماندن به صعود و رقابت با دو تیم مدعی گروه خود یعنی چلسی و یووه باید از مسابقه امشب امتیاز بگیرند. اگرچه آنها با توجه به عملکرد مالمو در دیدارهای این گروه امید زیادی دارند تا حداقل در رده سوم قرار گرفته و راهی لیگ اروپا شوند، اما نیم‌نگاهی نیز به صعود به دور حذفی این مسابقات دارند. در ادامه دیدارهای هفته سوم این تورنمنت، بارسلونا و منچستریونایتد، دو تیم بحران‌زده این فصل نیز دیدارهای مهمی برابر رقبای خود در پیش دارند.

دو شکست پیاپی زنیت

یوونتوس به‌عنوان صدرنشین گروه H امشب در روسیه کار چندان راحتی برابر قهرمان این کشور در پیش ندارد و اگرچه به‌نظر می‌رسد زنیت همچون دو فصل گذشته در اوج نیست، اما شاگردان سرگئی سماک می‌توانند برای بیانکونری دردسرساز شوند. زنیت با گذشت 11 هفته از شروع رقابت‌های لیگ با 23 امتیاز در صدر است، اما هفته گذشته در دیدار خانگی برابر سوچی با نتیجه دور از انتظار 2 بر یک شکست خوردند تا روند 18 بازی بدون باخت آنها در رقابت‌های داخلی از بین برود. این تنها لغزش زنیت در این هفته‌ها نبود و آنها در ابتدای این هفته نیز در مصاف با آرسنال تولا با همین نتیجه شکست خوردند تا مشخص شود که اوضاع چندان مساعدی ندارند. البته اخراج سردار آزمون در دیدار برابر سوچی و غیبت او در دیدار این هفته زنیت مسلما در عملکرد تیمش تاثیرگذار بود و بار دیگر نشان داد که این تیم روسی تا چه میزان به مهاجم گلزن و ایرانی خود وابسته است. آزمون که دیدار هفته هشتم تیمش را به‌دلیل مصدومیت از دست داده بود، در اواخر نیمه‌نخست دیدار برابر سوچی به‌دلیل برخورد شدیدی که با گلر حریف داشت، کارت قرمز گرفت و بازی بعدی تیمش را نیز از دست داد. او در لیگ قهرمانان برابر چلسی 90 دقیقه بازی کرد که البته زنیت این بازی را درنهایت با یک گل باخت، اما در جریان برتری 4 بر صفر تیمش برابر مالمو سوئد با توجه به اینکه تازه از بند مصدومیت رها شده بود تنها در 14 دقیقه پایانی فرصت بازی پیدا کرد. با این حال به‌نظر می‌رسد سماک برای بازی امشب برابر بانوی پیر، حساب ویژه‌ای روی او و همچنین آرتم زیوبا باز کرده و امیدوار است با درخشش این زوج گلزن بتواند مچ مکس آلگری را بخواباند. البته این مربی معترف است که بازی بسیار سختی را در پیش دارد: «بازی کردن برابر یوونتوس یکی از دشوارترین کارهاست و در این مسابقه کار بسیار سختی پیش رو داریم. آنها هم در دفاع و هم در حمله عالی هستند و به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بتوانند در تمامی بازی‌ها نتیجه بگیرند. ما بهترین تلاش خود را برای رسیدن به موفقیت در این دیدار انجام خواهیم داد و آماده‌ایم که برای کسب امتیاز رودرروی آنها قرار بگیریم. یووه در تمام خطوط بازیکنان مهم و تاثیرگذاری دارد، اما بدون‌شک جورجو کیلینی روح این تیم است و نقش مهمی در موفقیت‌های تیمش در سال‌های اخیر داشته است. این تیم ایتالیایی حتی در ضدحملات هم بسیار خطرناک است و نقاط قوت زیادی دارد.» زنیت که در دو فصل گذشته هم نتوانسته بود از گروهش صعود کند، امسال در حضور دو قدرت فوتبال اروپا کار به‌مراتب دشوارتری برای رسیدن به دور حذفی پیش رو دارد.

یووه که فصل جدید را بسیار بد شروع کرده بود حالا به‌تدریج به ثبات رسیده و عملکرد به‌مراتب بهتری دارد. آنها هر دو مسابقه قبلی خود در لیگ قهرمانان را با برد پشت‌سر گذاشته‌اند به‌خصوص در دیدار برابر چلسی نمایش خوبی ارائه کردند تا درنهایت به لطف تک‌گل فدریکو کیه‌زا، مدافع عنوان قهرمانی را در تورین مغلوب کردند. شاگردان آلگری در ابتدای هفته در دیداری دشوار و البته پرحاشیه موفق شدند با یک گل رم را شکست داده و با روحیه خوبی راهی روسیه شده‌اند. دیگر دیدار این گروه را چلسی برابر مالمو برگزار خواهد کرد که به‌نظر نمی‌رسد شب سختی برای این تیم انگلیسی در پیش باشد و قهرمان فصل پیش اروپا به احتمال فراوان با 3 امتیاز این مسابقه راهی خانه می‌شود.

زیدان و کونته پشت در اولدترافورد

در اولدترافورد هواداران یونایتد امیدوارند مصاف امشب تیم‌شان برابر آتالانتا ایتالیا پایانی بر نتایج پرنوسان این تیم در فصل اخیر باشد. روندی که باعث‌شده آینده اوله‌گنار سولشر در این باشگاه در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد و شاید به‌زودی شاهد تغییراتی روی نیمکت این تیم متمول انگلیسی باشیم. منچستری‌ها که وارد بخش دشوار برنامه این فصل خود شده‌اند باید پس از دیدار امشب برای رویارویی با لیورپول و تاتنهام در لیگ، بازی برگشت برابر آتالانتا و در ادامه دیدار با منچسترسیتی، واتفورد، ویارئال، چلسی و آرسنال آماده شوند و به‌نظر می‌رسد در پایان این برنامه سخت و فشرده تا حد زیادی وضعیت تیم در این فصل رقابت‌های لیگ جزیره و همچنین اروپا مشخص خواهد شد.

شاگردان سولشر فعلا در گام نخست عملکرد ضعیفی را در دیدار این هفته برابر لسترسیتی ارائه کردند و با نتیجه پرگل 4 بر 2 به این حریف مدعی باختند تا کمی از کورس رقابت در صدر جدول عقب بمانند. سولشر که امیدوار بود با بازگشت کریس رونالدو به جمع شیاطین سرخ بتواند تیمش را پس از دو سال به یک جام برساند، در شروع فصل عملکرد قابل دفاعی نداشته و به همین دلیل رسانه‌های انگلیسی معتقدند که سرمربی نروژی تیم فرصت زیادی ندارد. در روزهای اخیر نام‌هایی همچون آنتونیو کونته و زین‌الدین زیدان، به‌عنوان جانشینان احتمالی سولشر مطرح شده و گفته می‌شود هر دو مربی که فعلا بیکار هستند، تمایل زیادی برای نشستن روی نیمکت یونایتد دارند. به‌خصوص زیدان که با توجه به حضور رونالدو در این باشگاه امیدوار است بتواند سال‌های درخشانش با این ستاره پرتغالی در رئال‌مادرید را تکرار کند. با این حال هنوز شرایط برای سرمربی جوان این تیم بحرانی نشده و اگرچه تیمش برابر لسترسیتی شکست خورده است، اما هنوز هم فرصت جبران دارد.

البته سولشر دیگر بهانه زیادی برای عدم‌نتیجه‌گیری ندارد و باشگاه تقریبا تمامی نفراتی که او به‌دنبال خریدشان بوده را به خدمت گرفته است. او که اصرار زیادی داشت تا جیدون سانچو به ترکیب تیمش اضافه شود، سرانجام پس از حدود دو سال تلاش توانست او را به اولدترافورد ببرد، اما هنوز نتوانسته به‌خوبی از این وینگر ملی‌پوش بازی بگیرد و حتی در برخی دیدارها او را نیمکت‌نشین می‌کند. از طرف دیگر او با خرید رافائل واران به‌دنبال تقویت خط دفاعی تیمش بود که هنوز نتوانسته به این هدف هم برسد. در چنین اوضاعی و درحالی‌که گفته می‌شود رونالدو هم از شرایطش در این تیم چندان راضی نیست، شاید مدیران باشگاه و گلیزرها که مالکیت باشگاه را در اختیار دارند، خیلی زود به این نتیجه برسند که بهتر است مربی جدیدی را جانشین او کنند تا شاید بتوانند نتیجه بهتری کسب کنند.

در چنین شرایطی گفته می‌شود مدیران باشگاه مذاکرات اولیه را با زیدان انجام داده‌اند تا شرایط این مربی فرانسوی را بررسی کنند. البته گفته می‌شود زیزو تمایل دارد تا پس از دیدیه دشان هدایت تیم‌ملی کشورش را برعهده بگیرد که البته این اتفاق تا پیش از جام جهانی 2022 رخ نخواهد داد. از طرف دیگر به‌نظر می‌رسد یونایتد با استخدام زیدان هم می‌تواند عملکرد بهتری را از رونالدو شاهد باشد و هم شاید بتواند به‌وسیله زیدان، پل پوگبا را راضی به تمدید قرارداد و ماندن در اولدترافورد کند.

اوضاع درحال حاضر برای یونایتد اصلا مساعد نیست و درحالی که آنها بازی نخست خود در لیگ قهرمانان را برابر یانگ بویز واگذار کردند، در هفته دوم و در آخرین دقایق توانستند ویارئال را شکست داده و کمی شرایط را به سود خود تغییر دهند، اما دیدارهای پیش رو و به‌خصوص مسابقه روز یکشنبه برابر لیورپول می‌تواند تاثیر زیادی در سرنوشت سولشر در این باشگاه داشته باشد. رقیب ایتالیایی امشب آنها هم فصل را در لیگ ایتالیا چندان خوب شروع نکرد و با دو شکست در هفته‌های ابتدایی کمی از صدر جدول دور شد، اما در آخرین بازی خود توانستند 4 بر یک امپولی را شکست دهند تا در رده ششم جدول قرار گیرند. آتالانتا در اروپا با یک برد و یک تساوی شرایط خوبی در جدول گروهش دارد. در دیگر دیدار این گروه ویارئال راهی سوئیس شده تا برابر یانگ بویز به میدان برود و اگرچه این حریف در هفته نخست یونایتد را شوکه کرد، اما بعید است بتواند برابر تیم آماده اسپانیایی حرفی برای گفتن داشته باشد.

شرایط بحرانی بارسا

نیوکمپ امشب میزبان دیدار حساس و مهم بارسلونا و دینامو‌کی‌یف خواهد بود. شاگردان رونالد کومان در کمال تعجب هر دو مسابقه ابتدایی خود در این فصل لیگ قهرمانان را باخته‌اند و در چنین شرایطی تنها سه امتیاز بازی خانگی امشب می‌تواند به آنها کمک کند تا همچنان امیدوار به صعود بمانند. شاید شکست در روز نخست برابر بایرن‌مونیخ قابل پیش‌بینی بود، اما باخت 3 بر صفر برابر بنفیکا اتفاقی بود که کمتر کسی تصور آن را داشت و حالا این تیم حتی در آستانه حذف در دور گروهی این تورنمنت است. کومان که از مدت‌ها قبل بحث اخراجش از تیم مطرح بوده همچنان به کارش در جمع آبی‌واناری‌ها ادامه می‌دهد و با شرایطی که بارسا دارد به‌نظر می‌رسد مدیران باشگاه امید زیادی به موفقیت در این فصل ندارند و به همین دلیل عجله‌ای هم برای برکناری مرد هلندی دیده نمی‌شود. کومان این هفته موفق شد والنسیا را 3 بر یک شکست دهد که باز هم درخشش آنسو فاتی و البته گلزنی فیلیپه کوتینیو پس از مدت‌ها مهم‌ترین اتفاقات این مسابقه بود. این دومین برد کاتالان‌ها در 7 بازی اخیر در تمامی رقابت‌ها بود که آماری بسیار ضعیف برای تیمی محسوب می‌شود که هرساله به‌عنوان مدعی فتح تمامی جام‌ها فصل را آغاز می‌کرد. از طرف دیگر تفاضل گل منفی 6 این تیم پس از مالمو سوئد بدترین آمار در تمامی گروه‌های هشت‌گانه لیگ قهرمانان در فصل‌جاری محسوب می‌شود و اگر نتوانند به محله حذفی صعود کنند برای نخستین‌بار از فصل 2001-2000 خواهد بود که از رسیدن به این دور محروم شده‌اند. آنها از نوامبر 2019 تاکنون نتوانسته‌‌اند در دیدارهای خانگی اروپایی دروازه خود را بسته نگه دارند و امیدوارند امشب بالاخره این اتفاق برابر حریف اوکراینی رخ دهد. کومان به‌خوبی می‌داند که این مسابقه نقش بسیار زیادی در تعیین سرنوشت صعود تیمش دارد و می‌گوید که شاگردانش در این مسابقه حساس محکوم به برد هستند: «اگر به‌دنبال زنده نگه‌داشتن امیدهایمان برای صعود هستیم، باید حتما در این بازی برنده شویم. فعلا در شرایطی نیستیم که بخواهیم به مراحل پایانی جام فکر کنیم و اولویت نخست ما درحال حاضر بردن این مسابقه و بهتر کردن شرایط‌مان در جدول است. ما ترکیب خوبی را در اختیار داریم که می‌توانند موفق باشند، اما نباید از این تیم انتظار قهرمانی در اروپا را داشت؛ چراکه فعلا شرایط رقابت با مدعیان را نداریم. در ترکیب خود نفرات جوانی را در اختیار داریم که می‌توانند در آینده حرف‌های زیادی برای گفتن داشته باشند، اما درحال حاضر نباید انتظار زیادی از آنها داشت و بار سنگینی را روی دوش آنها قرار داد.»

کومان درباره وضعیت تمدید قرارداد آنسو فاتی و همچنین شرایط آمادگی او می‌گوید: «فقط می‌دانم که توافق نزدیک است و خبرهای خوبی احتمالا در راه خواهد بود. او بازیکنی جوان با توانایی بسیار بالاست و یکی از نفراتی است که می‌تواند آینده باشگاه را تضمین کند. البته فعلا شرایط آمادگی بدنی‌اش کاملا مساعد نیست و نمی‌تواند در همه بازی‌های ما به‌صورت کامل بازی کند، اما به‌تدریج بهتر خواهد شد.» این مربی هلندی به‌خوبی می‌داند که مهم‌تر از مسابقه امشب، مصافی است که روز یکشنبه برابر رئال‌مادرید خواهد داشت و همه هواداران بارسا از او انتظار دارند تا در ال‌کلاسیکو برنده باشد: «فعلا زیاد به آن فکر نمی‌کنم و معمولا بازی‌ها به‌ترتیب انجام آن دارای اولویت هستند. اول باید به‌دنبال عبور از سد دیناموکی‌یف باشیم تا پس از آن برای بازی را رئال برنامه‌ریزی کنیم.»

بارسا با توجه به محرومیت اریک گارسیا احتمالا از زوج لنگله و پیکه در قلب خط دفاعی استفاده خواهد کرد و البته کومان نگران شرایط مصدومیت رونالد آرائوخو، پدری و عثمان دمبله هم هست که احتمالا بازی امشب را از دست می‌دهند تا شاید برای مصاف حساس در ال‌کلاسیکو آماده باشند.

در دیگر دیدارهای امشب و از همین گروه دو تیم بنفیکا و بایرن‌مونیخ در پرتغال به‌مصاف هم خواهند رفت که با توجه به اینکه تیم آلمانی این روزها در اوج آمادگی قرار دارد و رقبای خود را یکی پس از دیگری از پیش رو برمی‌دارد، بعید است بنفیکا بتواند برابر آنها مقاومت کند. در اتریش، سالزبورگ میزبان وولفسبورگ آلمان است و لیل و سویا نیز دیگر دیدار امشب را برگزار خواهند کرد.

نظر شما