شناسهٔ خبر: 50266813 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اقدام جدید انحصارطلبانه کانون وکلا؛ شکایت از یک استارتاپ به اتهام دخالت در امر وکالت!

کانون وکلا تا به امروز بارها از توسعه خدمات حقوقی و حمایت از تسهیل ارائه خدمات وکالتی مانند اپلیکیشن‌ها سخن به زبان آورده‌ اما شکایت آنها از یک استارتاپ که تنها مأموریت خود را ارتباط بین مردم با وکلا می‌داند، اثبات‌کننده رفتار انحصارطلبانه آنهاست!

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار قضائی خبرگزاری تسنیم؛ انتشار خبر شکایت کانون وکلای دادگستری مرکز از یک اپلیکیشن موبایلی که در حوزه "استارتاپی" توانسته خدمات حقوقی مناسبی به متقاضیان آن برساند، شگفتی محافل حقوقی و رسانه‌ای را در پی داشته است.

جدا از اینکه کانون وکلا از یک اپلیکیشن به اتهام دخالت در امر وکالت شکایت کیفری مطرح کرده است، مقابله این کانون با استارتاپی که در آن توسعه خدمات حقوقی و به‌ویژه معرفی وکلایی که کارنامه و توانمندی‌ آنها در معرض رأی و نظر مردم است، برخلاف گفته‌های پیشین مسئولان نهاد وکالت است که مدعی بودند "باید خدمات حقوقی به بهترین شکل ممکن به مردم ارائه شود" کما اینکه این کانون حتی با طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار هم مخالفت صریح کردند با این پیش‌فرض که این طرح سبب نازل شدن خدمات حقوقی و وکالتی خواهد شد!

در آغاز استقبال؛ در ادامه شکایت

در حقیقت کانون وکلای دادگستری مرکز از اپلیکیشن موبایلی با ماهیت استارت‌آپی "سیدوک" شکایت کرده است؛ اپلیکیشنی که همچون بسیاری از استارتاپ‌های موجود و فعال در حوزه‌های مختلف، هیچ دخالتی در امر وکالت ندارد و فقط دسترسی مردم به وکلا و خدمات حقوقی را تسهیل کرده است و منطبق با سند تحول قضائی، سیاست‌های دولت الکترونیک و نیز بر اساس تجربه قبلی مؤسس آن ایجاد شده و در حال حاضر نیز توانسته تا حدودی اعتماد کاربران خود را جلب کند.

برای دانستن بیشتر موضوع با مدیرعامل سامانه یکپارچه داوری، وکالت و کارشناسی (سیدوک) تماس گرفتیم؛ فردین آقایی درباره شکایت کانون وکلا از این اپلیکیشن استارت‌آپی گفت: ما در ابتدا مشکلی با کانون نداشتیم و حتی چندین بار نامه‌نگاری کردیم و از کانون برای فرهنگ‌سازی و نظارت بر عملکرد وکلا و همکاری مشترک درخواست کمک کردیم؛ چندین جلسه هم برگزار کردیم و حتی کار ما با استقبال مدیران کانون روبرو شد و از ما مدارک و نمونه قرارداد و ... خواستند که مدارک مورد نیاز را ارائه کردیم. در جلسات قول همکاری و حمایت دادند اما نمی‌دانیم یک دفعه چه اتفاقی افتاد که تصمیم به شکایت برای تعطیلی این اپلیکیشن گرفتند!

فعالیت قانونی یک استارتاپ به مذاق کانون وکلا خوش نیامد!

وی افزود: اگر منظور مسئولان کانون از آن جلسات دریافت اسناد و مجوزهای ما برای شکایت از سیدوک بود که به طور قطع این حرکت غیراخلاقی است ولی خب شاید برای کانون وکلا کار غیراخلاقی معنی نداشته باشد اما برای ما به عنوان یک پلتفرم حوزه خدمات حقوقی، اخلاق و پایبندی به اخلاقیات از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

به گفته این فعال حوزه استارتاپی که خدمات حقوقی را به صورت آنلاین در دسترس کاربران قرار می‌دهد، این اپلیکیشن تمام مجوزهای لازم را از نهادها و مراجع مربوطه اخذ کرده است، بنابراین فعالیت‌های قانونی آن مورد اعتراض و شکایت کانون وکلا قرار گرفته است!

نظر مخالف 1700 وکیل با کانون وکلا

البته روی دیگر واکنش به فعالیت این اپلیکیشن را می‌توان در تعداد 63 هزار نفر کاربر موکل و 1700 نفر وکیل دادگستری عضو کانون وکلا و مرکز وکلای قوه قضائیه عضو سیدوک دید، جایی که این تعداد وکیل کاردان با نظر کانون وکلا موافق نیستند و حتماً سیدوک عمل خلاف قانونی مرتکب نشده که این وکلا با آن همکاری دارند.

نتیجه این همکاری معرفی وکیل به مردم از تمام استان‌های کشور است، اقدامی که به منظور گسترش ارائه خدمات حقوقی و تسهیل دسترسی مردم به خدمات حقوقی ارزان از جمله اخذ وکیل در پرونده‌های قضائی انجام می‌شود.

ارائه خدمات وکالتی وکلای سیدوک پایین‌تر از تعرفه قوه قضائیه

ارزان شدن خدمات حقوقی با استناد به فعالیت سیدوک مورد تأکید مدیرعامل آن است، وی در این باره گفت: در این پلتفرم برای هر کاربر پنل مجزا ایجاد شده است به طوری که مردم می‌توانند موضوعات حقوقی خود را اعم از پرونده قضائی یا موضوعی که نیاز به مشاوره دارند مطرح کنند و حتی کمتر از تعرفه ابلاغی از ناحیه قوه قضائیه وکیل و خدمات حقوقی بگیرند.

روند کار در سیدوک به این شکل است که با دریافت گزارش پرونده از وکیل، به موکلین گزارش‌های مورد نیاز ارائه می‌شود تا مردم در جریان آخرین وضعیت پرونده خود قرار گیرند همچنین در صورت بروز اختلاف بین وکیل و موکل و عدم رفع اختلاف، این امکان هم پیش‌بینی شده که پرونده به وکیل دیگری محول شود ضمن اینکه برای بالا بردن امکان موفقیت در پرونده‌ها، توسط تیم وکلای مجرب و حرفه‌ای، راهنمایی‌های لازم به وکلا صورت می‌گیرد.

کانون وکلا ضد گفته‌های خود عمل می‌کند!

به نظر می‌رسد این اپلیکیشن استارتاپ آپی، مطالبات و دغدغه‌های موکل و وکیل را توأمان پیگیری می‌کند؛ حال این سؤال مطرح است که چرا کانون وکلا نسبت به این اپلیکیشن حالت تهاجمی گرفته است، چرا تسهیل کردن ارتباط مردم با جامعه وکلا از نظر کانون وکلا دخالت در امر وکالت محسوب می‌شود در حالیکه سیدوک وکالت نمی‌‌کند بلکه استارتاپی برای پیوند بین مردم نیازمند به خدمات حقوقی، وکالتی و کارشناسی با حقوقدانان، وکلا و کارشناسان رسمی است. کاربران این اپلیکیشن در انتخاب وکیل خود آزاد هستند و با توجه به رزومه وکلای عضو که در دسترس است و نظرهای مردمی ثبت شده در سیدوک، در انتخاب وکیل خود دست بازتری دارند و این اصلاً به معنای دخالت در امر وکالت نیست، بلکه به نوعی توسعه امر وکالت به نفع وکیل و موکل است.

و در آخر اینکه؛ پیش از این مسئولان کانون وکلا بارها از توسعه ارائه خدمات حقوقی و نیز حمایت از اشکال مختلف تسهیل ارائه خدمات وکالتی مانند اپلیکیشن‌ها سخن به زبان آورده‌اند اما شکایت آنها از یک استارتاپ که تنها مأموریت خود را ارتباط بین مردم با وکلا و کارشناسان رسمی می‌داند، اثبات کننده تناقض گفتار و رفتار انحصارطلبانه کانون وکلای دادگستری است.

انتهای پیام/

نظر شما