شناسهٔ خبر: 50266629 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: بورس پرس | لینک خبر

کارشناس با بررسی نقش کارگروه ویژه در بورس آمریکا اعلام کرد:

امید به اتحاد بازارهای مالی ایران با تکیه بر سابقه بورسی رئیس کل بانک مرکزی

کارشناس بازارسرمایه با اشاره به نقش کارگروه ویژه در بورس آمریکا ، اعلام کرد: با توجه به سابقه رئیس کل بانک مرکزی ایران می‌توان به اتحاد ارکان بازارهای مالی ایران امیدوار بود .

صاحب‌خبر -

به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، فرهاد مرسلی با انتشار مطلبی با عنوان "کار گروه حمایت در برابر سقوط" که اصطلاح عامیانه کارگروه بازارهای مالی است و متشکل از اقتصاددانان و مقامات دولتی که به‌طور دوره‌‌ای برای بحث در مورد اقدامات درباره حمایت از بازارهای مالی در آمریکا گرد‌هم می‌‌آیند در دنیای اقتصاد اعلام کرد: رئیس‌جمهور وقت آمریکا با نگرانی از ثبات اقتصادی ، نیاز به گروه کاری برای ارائه راه‌حل درباره ثبات بازار و تدوین برنامه‌های مناسب و موثر برای واکنش به مشکلات نوظهور، دستور تشکیل این کارگروه را داد.

اعضای کارگروه حمایت در برابر سقوط شامل وزیر خزانه‌‌داری به‌عنوان رئیس گروه به همراه رئیس کمیسیون بورس و اوراق بهادار، رئیس فدرال‌رزرو و رئیس کمیسیون معاملات آتی کالا است. این اعضا سناریوهای متفاوت برای رویدادهایی مانند کاهش ناگهانی ارزش بازار سهام را بررسی می‌کنند.

این کارگروه هنگام ارائه توصیه و رهنمود، منافع امنیت ملی و سلامت بازارهای مالی را در نظر می‌گیرد و تلاش بر این است در عملکرد بازار آزاد هیچ‌‌گونه دخالتی نداشته باشد. البته برخی از منتقدان معتقدند هرگونه مداخله از سوی دولت به منزله دخالت است و باید به بازارها اجازه داده شود در دوره‌های بی‌‌ثباتی را اصلاح کنند.

ولی برخی افراد نیز استفاده از اقدامات مناسب و کارآ برای ایجاد ثبات در بازار مانند وضع مقررات برای جلوگیری از سوء‌استفاده از بازار حمایت می‌کنند. در دوره‌های بی‌‌ثباتی اقتصادی، سرمایه‌‌گذاران و فعالان بازار ممکن است این کارگروه را مسئول رویدادهای نامطلوب بازار بدانند یا ادعا کنند که رشد ناگهانی در بازار ناشی از دستکاری‌‌های مخفی در بازار از سوی این کارگروه بوده ولی در اصل‌ این کارگروه مانند تمامی سرمایه‌‌گذاران از دستکاری در بازار منع شده و عمدتا به تصمیم‌گیری و سیاستگذاری کلان  می‌‌پردازد تا اینکه در مشکلات جاری بازار مداخله کند.

این کارگروه در تصمیم‌گیری درباره بستن بازارها اعم از موقتی یا روزانه در مواقع اضطراری و تدوین سیاست‌های جدید برای رسیدگی به مسائل جاری مالی مشارکت دارد.حال به‌نظر می‌رسد که با مشخص‌شدن ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار و همچنین ریاست بانک مرکزی، تشکیل چنین کارگروهی با محوریت وزارت اقتصاد در این دوره حساس بازار در ایران ضروری به‌نظر می‌رسد.

از آنجا که علی صالح‌آبادی قبلا ریاست سازمان بورس را بر عهده داشته و سکاندار بازار پول شده می‌توان امیدوار بود هم‌‌سویی و یگانگی در اقدامات تمام ارکان بازارهای مالی ایران در سایه تشکیل این کارگروه بتواند به ثبات در بازارهای مالی کمک فراوانی کند.

تلگرام اصلی بورس پرس : t.me/boursepressir

انتهای پیام

نظر شما