شناسهٔ خبر: 50266602 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

رئیس‌جمهور در آیین گشایش اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی تشریح کرد

وحدت راهبرد امت اسلامی

صاحب‌خبر -

رئیس‌جمهوری گفت: تقریب مذاهب اسلامی که امام بزرگوار (ره) و رهبر معظم انقلاب بر آن تأکید داشته و دارند، حرکتی راهبردی در جهان اسلام است.
به گزارش ستاره صبح به نقل از  ایرنا، آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی روز سه‌شنبه در آیین گشایش سی و پنجمین اجلاس بین‌المللی وحدت اسلامی ضمن قدردانی از متصدیان برگزاری این نشست، یاد و خاطره آیت‌الله تسخیری که این بنیاد را بنیان نهادند و شهید حاج قاسم سلیمانی که برای ایجاد اتحاد در امت اسلامی اقدامات عملی کرده است را گرامی داشت. وی گفت: اقدامات عملی حاج قاسم و اقدامات علمی آیت‌الله تسخیری در کنار هم برای رفع شبهات، انحرافات در جهان اسلام و ایجاد وحدت و انسجام در امت اسلامی بسیار اثربخش بود و حرکت آنان ماندگار و ارزشمند است و همه تلاش‌ها و کارهای انجام‌شده در این زمینه ارج می‌نهیم. رئیس‌جمهوری اظهار کرد: فکر تقریب مذاهب اسلامی را که امام بزرگوار بر آن تأکید داشتند و رهبری هم امروز بر آن تأکید دارند، یک حرکت راهبردی ضروری در جهان اسلام است که بر اساس آن وجود مقدس نبی مکرم محور وحدت است.
وی اضافه کرد: با نگاهی به سیره نبی اکرم و پیشوایان و بزرگان دین درمی‌یابیم اهل‌بیت عصمت و طهارت در جهان اسلام رمز وحدت هستند. آنچه مسلم است اتحاد امت اسلامی موضوعیت دارد و همه باید باهم متحد باشیم.
رئیسی بابیان اینکه زمانی اتحاد در درون حکومت اسلامی است، گفت: در این حالت توصیه می‌شود اختلاف و تفرقه نکنید حرف تفرقه‌انگیز بر زبان جاری نکنید و مواظب قلم باشید این‌ها توصیه در درون حکومت اسلامی است تا حرفی خلاف وحدت گفته نشود. اما زمانی اتحاد در نگرش به هدف مشترک امت اسلامی است.
 وی با یادآوری واژه امت اظهار داشت: مجموعه اعتقادات و ارزش‌های دینی دارای هدف مشترک هستند. از عناصر مهم امت، پویایی و داشتن هدف مشترک و حرکت است و امت هرگز حق ندارد درجا بزند و دچار ایستایی شود. زندگی او ربانی است. آیت‌الله رئیسی گفت: آنچه از مفهوم امت برداشت می‌کنیم، هم حرکت و پویایی و هم مقصد واحد و مقتدا داشتن است. برای امت اسلامی مقتدا رسول خدا است، نگاه به امت باید این‌گونه باشد که به مقصد واحد و آزادی از نظام سلطه نگاه کند. امت اسلامی باید بداند نظام سلطه در پی این است که نگذارد امت اسلامی حرکت و پویایی داشته باشد.
رئیس دولت سیزدهم اظهار کرد: بعد از جنگ جهانی دوم نظام سلطه تنها یک قدرت در مقابل خود می‌دید و آن نظام اسلام بود. نظام سلطه در این زمینه تهدیدهای مختلفی چون تشکیل گروه‌های تکفیری، دادن اسلحه و پول به آنان برای غارت ملت اسلامی، اختلاف انداختن میان امت اسلامی، به کار گماردن دولت‌های سست‌عنصر و دولت‌هایی که نه به منافع امت اسلامی بلکه در پی منافع خود هستند را در دستور کار قرارداد.
آیت‌الله رئیسی افزود: آنها مقدسات را مورد اهانت قراردادند، امت اسلامی را از هم جدا کردند و از دانشمندان و امت اسلامی چون استثمار قدیم بهره‌کشی کردند و فکر و انرژی دولت‌های اسلامی به ویژه دانشمندان کشورهای اسلامی و مسئله اصلی جهان اسلام یعنی فلسطین را نادیده گرفتند.
وی تأکید کرد: امروز برای امت اسلامی، فرصت‌ها و ضرورت‌های جدی است، قریب دو میلیارد جمعیت امت اسلامی است و گرایش جوانان ما امروز به دین و معنویت بیش از همیشه است که این فرصت عالی است.
رئیس‌جمهوری افزود: دوم وضعیتی است که مغرب زمین دارد. امروز ادعاهای غرب در طول سال‌ها با شکست مواجه شده است. اگر دیروز جوان آرزو می‌کرد در یک فضای فرهنگی و زندگی غربی قرار گیرد امروز می‌خواهد روی پای خود بایستد امروز در منطقه به برکت خون شهدا، بیداری جوانان را شاهد هستیم.
رئیسی گفت: امت اسلامی امروز بیدار شده است، و این بیداری مسئله مهمی است. نقش این نشست بابرکت برای ارج نهادن به بیداری مهم است. به این نشست پربرکت پیشنهاد می‌کنم نباید این بیداری نباید به سردی بگراید، ضرورت‌هایی که امروز برای این نشست وجود دارد این است که برای توطئه‌ها فهم وجود داشته باشد. وی گفت: وقتی داعش شکل گرفت برخی به خوبی داعش را درک نکردند. همان موقع یادم است که رهبر معظم انقلاب اسلامی اعلام کردند جنس کار داعشی‌ها، جنس کار صهیونیست‌ها است این کار یک مسلمان نیست که این‌گونه خون بریزد و جنایت کند، معلوم شد آنها ریشه آمریکایی و صهیونیستی دارند.
رئیس‌جمهوری افزود: این توطئه را امروز در لبنان و افغانستان شاهد هستیم و دیروز در عراق و سوریه شاهد بودیم. فهم این توطئه بسیار مهم است و روشنگری علمای اسلامی مصونیت بخش جوانان در امت اسلامی خواهد بود.
وی، نکته دوم مورد تأکید را گسترش همکاری‌های علمی، فرهنگی و رسانه‌ای عنوان کرد و گفت: نکته سوم تقویت اندیشه تقریبی به عنوان محوری است که باید موردتوجه همگان باشد. تقویت اتحادیه‌های اسلامی در کشورهای مسلمان بسیار نقش‌آفرین است. در متن نگه‌داشتن مسئله فلسطین و جلوگیری از به حاشیه کشاندن آن مهم است. رژیم فلسطین همیشه باید در متن باشد و به عنوان مسئله اول جهان اسلام بر آن تأکید شود. رئیسی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی مهد آزادگان جهان آمادگی دارد تا هم جهاد دوستی، همکاری، همیاری و همگرایی را با قوت دنبال کند و هم به عنوان ملجا و پناهی در رفع همه تنازع‌ها و اختلافات و ایجاد صلح، دوستی، رفاه، امنیت، توسعه اقتصادی و توسعه فرهنگی جهان اسلامی اقدام کند. رئیس دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: دست دوستی همه کشورهای اسلامی و همه کسانی که دغدغه دین، مردم و امت اسلامی دارند را می‌فشاریم و به راین دوستی تأکید داریم و در پی این هستیم در جهان اسلام فقر، فساد، تروریسم، ناامنی و بی‌ثباتی نداشته باشیم. رئیسی ادامه داد: در پی ایجاد ثبات در کشورهای اسلامی هستیم درحالی‌که دشمن به دنبال ایجاد بی‌ثباتی است و وحدت را راهبرد امت اسلامی می‌دانیم درحالی‌که راهبرد دشمن ایجاد تفرقه است و معتقدیم در جهان اسلام هر کس بداند یا نداند بخواهد یا نخواهد، کلمه‌ای، سخنی و اقدامی در جهت وحدت‌شکنی کند در مسیر راهبرد دشمن حرکت کرده است و همگان خود را موظف بدانیم وحدت را به عنوان عطیه الهی پاس بداریم و بر اتحاد جهان اسلام تأکید کنیم.

برچسب‌ها:

نظر شما