شناسهٔ خبر: 50266560 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه همشهری | لینک خبر

محبوب‌ترین سیاستمداران ایران چه کسانی هستند؟

یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات، رابطه ایران با چین و آمریکا و روسیه و... منتشر شد. روزنامه همشهری امروز،روزنامه همشهری صبح،صفحه روزنامه همشهری،دانلود روزنامه همشهری امروز،همشهری آنلاین

صاحب‌خبر -

یافته‌های تازه‌ترین نظرسنجی دانشگاه مریلند آمریکا از مردم ایران درباره موضوع‌هایی چون شرایط اقتصادی، کرونا، فساد و ناکارآمدی، سیاستمداران محبوب و منفور، دلایل کاهش مشارکت در انتخابات، رابطه ایران با چین و آمریکا و روسیه و... منتشر شد.
به گزارش همشهری، این نظرسنجی بازه زمانی پایان سپتامبر۲۰۲۱(اوایل مهرماه۱۴۰۰)‌ را دربرمی‌گیرد و از آنجا که دانشگاه مریلند توانسته در چند انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر نتایج نهایی انتخابات را با درصد بالا درست پیش‌بینی کند، می‌توان به یافته‌هایش در حوزه‌های دیگر هم تا حدودی اعتماد کرد.

سیاستمداران محبوب  و منفور
براساس یافته‌های نظرسنجی دانشگاه مریلند، سیدابراهیم رئیسی با ۴۵درصد زیاد و ۳۳درصد تا حدودی محبوب‌ترین سیاستمدار ایران است. نکته اینکه رئیس‌جمهوری ایران از نظر فقط ۱۰درصد پاسخ‌دهندگان نامحبوب است؛ رقمی که برای حسن روحانی ۵۹درصد و برای علی لاریجانی ۳۵درصد است. محمدباقر قالیباف با ۲۲درصد(۱۵درصد نامحبوب) و محمدجواد ظریف با ۲۰درصد(۲۳درصد نامحبوب) در رده‌های بعد سیاستمداران محبوب هستند و روحانی و لاریجانی به ترتیب ۵ و ۴درصد محبوبند. روحانی در حالی از نظر نزدیک به ۸۰درصد مردم نامحبوب است که در سال تاییدشدن برجام این رقم برای او کمتر از ۱۵درصد بود.

نگاه مردم به شرایط اقتصادی
 از هر 4ایرانی 3نفر(۷۵درصد) وضعیت اقتصادی را بد می‌دانند؛ رقمی که تا بهار۲۰۱۵(کمی بیش از 6سال پیش) کمتر از ۵۰درصد بود. ۶۳درصد مردم ایران معتقدند دلیل اصلی شرایط بد اقتصادی فساد و ناکارآمدی مسئولان است و ۳۴درصد نقش تحریم‌ها را در این شرایط نامناسب اقتصادی پررنگ‌تر از فساد و ناکارآمدی مدیران و مسئولان می‌دانند. با این حال، بیش از ۵۰درصد از مردم معتقدند شرایط اقتصاد ایران در 3سال آینده بهتر خواهد شد.

 انتخابات و شورای نگهبان
۵۳درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی دانشگاه مریلند در انتخابات ریاست‌جمهوری اخیر رای داده‌اند که نزدیک به رقم تقریبی ۴۹درصد مشارکت نهایی در انتخابات۱۴۰۰ است. دلایل رای ندادن در انتخابات هم به ترتیب از این قرار است: ۱۴درصد برای ناکامی رئیسان جمهوری پیشین در عمل کردن به وعده‌ها، ۱۳درصد برای ترس از کرونا، ۱۲درصد در اعتراض به شرایط نامناسب اقتصادی و ۱۰درصد به خاطر اینکه نتیجه انتخابات و فرد برنده از پیش معلوم بوده است. ۷۲درصد مردم از پیروزی رئیسی در انتخابات زیاد و تا حدودی راضی‌اند و نزدیک به ۶۰درصد از پاسخ‌دهندگان عملکرد شورای نگهبان را به ویژه در حوزه احراز صلاحیت نامزدها راضی‌کننده نمی‌دانند.

 

نظر شما