شناسهٔ خبر: 50266415 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه ستاره‌صبح | لینک خبر

حسن بهشتی پور تحلیل گر روابط بین الملل در گفت وگو با «ستاره صبح»:

رابطه اقتصادی ایران با ونزوئلا نتایج مثبت و پایداری نخواهد داشت

اشاره. سفر مادورو رئیس جمهور ونزوئلا همراه با امضای سند همکاری20 ساله تهران و کاراکاس خواهد بود.به نظر می رسد پس از دوران احمدی نژاد که رابطه نزدیکی با ونزوئلا و هوگو چاوز رئیس جمهور فقید این کشور داشت دولت رئیسی نیز به دنبال این است که رابطه نزدیک تری با دولت ونزوئلا برقرار کند. وزیر امور خارجه در این زمینه گفت: در ماه‌های آینده سفر آقای مادورو رئیس جمهور ونزوئلا به تهران را خواهیم داشت و در جریان آن سفر سند همکاری‌های ۲۰ ساله تهران و کاراکاس به امضای وزرای خارجه دو کشور خواهد رسید. این فرصت خوبی برای تجار ایرانی برای گسترش همکاری‌ها و فعالیت هایشان در ونزوئلاست. متقابلا زمینه هاو فرصت‌هایی برای سرمایه گذاری در ایران وجود دارد که تجار ونزوئلایی می‌توانند از آن استفاده کنند. ستاره صبح برای بررسی این موضوع با حسن بهشتی پور تحلیل گر روابط بین الملل گفت وگو کرده که در ادامه می خوانید.

صاحب‌خبر -

حسن بهشتی پور در این زمینه معتقد است:در دولت روحانی ایران نفت به ونزوئلا صادر کرد که مابه ازای آن طلا گرفت که سبب سود اقتصادی برای کشور شد.به هر حال مسئولان دولت به این موضوع آگاهی دارند که اگر با کشوری مانند ونزوئلا که با مشکلات جدی اقتصادی مواجه است قرارداد می بندند تعهدات و نتایجی که این قرارداد به همراه خواهد داشت پایدار نیست و به همین دلیل باید مابه ازا داشته باشد.
 وی ادامه داد:هنوز جزئیات توافق برای ما مشخص نیست اما مسئولان به این نکته توجه دارند که  این رابطه باید همراه با سود اقتصادی برای ایران باشد. اقتصاد ایران در شرایطی نیست که بخواهد به کشوری مانند ونزوئلا کمک اقتصادی کند.ایران و ونزوئلا از برخی جهات شبیه هم هستند و این دو کشور هم با تحریم های اقتصادی مواجه هستند و هم از نظر اقتصادی با چالش های داخلی روبه رو هستند. به همین دلیل اگر ایران قصد دارد با این کشور رابطه اقتصادی برقرار کند باید به صورت نقدی این کار را صورت بدهد.  این تحلیل گر روابط بین الملل تصریح کرد:اقتصاد ونزوئلا در شرایط شکننده ای قرار دارد و به همین دلیل ارتباط اقتصادی با این کشور باید به شکلی انجام شود که از نقد شدن آن اطمینان حاصل شود و قطعی باشد.ما نباید از چنین قراردادهایی ضرر کنیم.مسئولان کشور به این نتیجه رسیده اند در شرایطی که اقتصاد ایران در وضعیت تحریم و محاصره قرار داد بهتر است با چنین کشورهایی ارتباط اقتصادی برقرار کند تا سود به دست بیاورند.
بهشتی پور تأکید کرد: ما در زمینه های اقتصادی و سیاست خارجی رویکردهایی در پیش گرفته ایم که تا زمانی که در این رویکردها تغییر ایجاد نکنیم نمی توانیم به نتیجه مطلوب برسیم.به عنوان مثال ما باید هر چه زودتر اف ای تی اف را بپذیریم تا شرایط برای ارتباط اقتصادی ایران با کشورهای دیگر فراهم شود.

 

نظر شما