شناسهٔ خبر: 50265580 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: مشرق | لینک خبر

زنگ خطر افزایش پوکی اســتخوان به صدا درآمد

خبرگزاری صدا و سیما

نشست خبری هفته ملی سلامت استخوان سال ۱۴۰۰ با تأکید بر شعار «مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع» روز سه شنبه ۲۷ مهر در پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش مشرق به نقل از روابط عمومی پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، در این نشست خبری آقای دکتر باقر لاریجانی، رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم، با بیان این که پوکی استخوان به طور خـاموش و بی سروصدا اتفاق می‌افتد و اغلب اوقات هـیچ علامتـی تـا زمـان رخ دادن شکـستگی وجـود ندارد، گفت: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از آن چیزی است که در اثر سرطان ایجاد می‌شود و قابل مقایسه با انواع بیماری‌های مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا است.

وی با بیان این که آمارهای جهانی نشان می‌دهد از هر ۲ زن و ۴ مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می‌شود، افزود: ۵۰ درصد از افرادی که یکبار دچار شکستگی می‌شوند در معرض شکستگی دوباره قرار دارند.

آقای دکتر باقر لاریجانی خاطرنشان کرد: مرگ و میر پس از شکستگی لگن در منطقه منا در مقایسه با کشورهای غربی بالاتر است بطوری که این آمار در کشورهای غربی ۲۵ تا ۳۰ درصد است درصورتیکه این میزان در منطقه منا ۲ تا ۳ برابر است.

وی در ادامه به یافته‌های منتج از مطالعه اخیر کوهورت سلامت سالمندان بوشهر اشاره و تصریح کرد: در کشور ما ۶۲ درصد از زنان و ۲۴ درصد از مردان بالای ۶۰ سال کشور به استئوپروز مبتلا هستند. همچنین یک سوم از زنان و مردان بالای ۶۰ سال کشور به استئوسارکوپنی یا تحلیل هم زمان عضله و استخوان مبتلا هستند.

رئیس پژوهشگاه افزود: استئوپروز ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگی‌ها و بیماری‌های کبدی و کلیوی دارد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بــی تحرکــی و نداشــتن فعالیــت باعــث تــسریع در کــاهش تــوده اســتخوانی میشود. همچنین ویتامین D برای جذب کلسیم لازم است و اجازه می‌دهد تا کلسیم مواد غذایی از روده ها، وارد جریان خون شود و از آنجا به استخوان‌ها برسد. یکی از منابع طبیعی ویتامین D تماس مستقیم با نور خورشید است.

آقای دکتر لاریجانی گفت: لازم است افراد در مورد نشانه‌های این بیماری هشیار باشند و در صورتی که تجربه شکستگی پس از ۵۰ سالگی داشته باشند یا سابقه شکستگی استخوان و لگن در خانواده داشته باشند و یا دچار کاهش قد شده باشند و همچنین خانم‌هایی که زودتر از ۴۰ سالگی یائسه شده باشند، می‌بایست با مراجعه به پزشک بررسی کنند که آیا در معرض خطر استئوپروز قرار دارند یا خیر؟

رئیس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم همچنین به اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه اشاره کرد و افزود: این مرکز به عنوان عضو فعال انجمن بین المللی پوکی استخوان، تنها مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو در حوزه بیماری پوکی استخوان میباشد و اقدامات متنوعی را در حوزه‌های ظرفیت سازی، پیشگیری و مدیریت و درمان در این زمینه انجام داده است.

وی قطعی‌ترین روش در تشخیص پـوکی اســـتخوان را انـــدازه گیـــری تـــراکم اســتخوان (BMD) خواند و افزود: با تشخیص اولیه پـوکی اسـتخوان مـی تـوان آن را متوقـف یـا از پیـشرفت آن جلوگیری کرد و از شکستگی و عواقب سنگین ناشی از آن پیشگیری کرد.

آقای دکتر لاریجانی در پایان نقش رسانه‌ها را در افزایش سواد عمومی مردم در خصوص ابعاد مختلف پیشگیری و مدیریت این بیماری پررنگ خواند و افزود: امیدواریم ابعاد مختلف این بیماری بر مردم روشن‌تر شود.

نظر شما