شناسهٔ خبر: 50265385 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: زومیت | لینک خبر

مقایسه پیکسل ۶ با پیکسل ۵

مصطفی عسگری

امشب گوگل گوشی‌های سری پیکسل ۶ را رونمایی کرد. در این مطلب، قصد داریم سری پیکسل ۶ را با پیکسل ۵ مقایسه کنیم.

صاحب‌خبر -

سرانجام پس از مدت‌ها انتظار، پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو رونمایی شدند. تا پیش از رونمایی این دو دستگاه، تقریبا تمامی اطلاعات آن‌ها فاش شده بود. اکنون زمان آن رسیده است که خانواده جدید گوشی‌های گوگل را با نسل پیشین آن‌ها مقایسه کنیم. همین حالا باید بگوییم اکنون که پیکسل ۶ به بازار آمده است؛ پس اگر قصد دارید پیکسل ۵ را بخرید،‌ پشیمان خواهید شد؛ زیرا سری جدید گوشی هوشمند گوگل ویژگی‌ها و قابلیت‌های بیشتری دارد.

پس از رونمایی محصولات جدید، این سؤال پیش می‌آید: پیکسل ۶ چقدر جلوتر از مدل قبلی‌اش است؟ این موضوع مهم است؛ زیرا تعیین می‌کند که آیا باید پیکسل قدیمی خود را با نمونه‌ای جدید جایگزین کنید یا دستگاه کنونی برای نیازهایتان کافی است؟ در این مقاله، گوشی‌های هوشمند سری پیکسل ۵ و پیکسل ۶ را با یکدیگر مقایسه می‌کنیم.

محدوده قیمتی خانواده پیکسل ۶

یکی از عوامل مهم در خرید هر محصول قیمت آن است؛ در‌نتیجه با بررسی این مبحث شروع می‌کنیم. هنگامی که پیکسل ۵ در اکتبر گذشته معرفی شد، روی آن برچسب قیمت ۶۹۹ دلاری دیده می‌شد؛ اما آیا قرار است محصول جدید گوگل با تمام امکانات و ویژگی‌های جدیدش در همان محدوده قیمتی فروخته شود؟ در‌ادامه، به این پرسش پاسخ می‌دهیم.

پیکسل ۶

قیمت نسخه پایه پیکسل ۶ تقریبا ۵۹۹ دلار و قیمت نسخه پایه پیکسل ۶ پرو ۸۹۹ دلار است. گفته می‌شود گوگل در حال ربودن سهم بازار گوشی‌های پرچم‌دار از اپل و سامسونگ است. در مقام مقایسه، قیمت گلکسی S21 از ۷۹۹ تا ۱۳۷۹ دلار و قیمت آیفون ۱۳ بسته به نحوه پیکربندی آن از ۷۹۹ تا ۱۰۹۹ دلار است.

زیباترشدن خانواده پیکسل ۶ از نظر ظاهری

همه گوشی‌های پیکسل قبلی گوگل، از‌جمله پیکسل ۵ عمدا به‌گونه‌ای طراحی شده‌اند که بسیاری از نیازهای کاربر را رفع کنند. درواقع، در گوشی‌های این شرکت زیبایی ظاهری اهمیت کمتری از کاربری دارد؛ به‌همین‌دلیل، عموما سری پیکسل مانند آیفون یا گلکسی طراحی جذابی ندارد.

بااین‌همه، این موضوع درباره پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو صدق نمی‌کند؛ زیرا هر دو رنگ‌های برجسته و زیبایی دارند و در طراحی آ‌ن‌ها از فلز براق استفاده شده است. کاملا مشخص است که این دو گوشی هوشمند آمده‌اند تا ضعف طراحی در نسل‌های پیش را جبران کنند. سری پیکسل ۶ برای جلب توجه دیگران ساخته شده است. همچنین، رنگ‌های درنظرگرفته‌شده برای این دستگاه از رنگ‌های درنظرگرفته‌شده برای سری پیکسل ۵ جذاب‌تر‌‌‌ند.

پیکسل ۶

پیکسل ۶ پرو از فریم آلومینیومی براق بهره می‌برد و در سه رنگ Cloudy White و Sorta Sunny و Stormy Black عرضه می‌شود. این در حالی است که پیکسل ۶ فریم آلومینیومی مات دارد و در رنگ‌های Sorta Seafoam و Kinda Coral و Stormy Black به‌دست علاقه‌مندان می‌رسد. به‌طور‌کلی، سری پیکسل ۶ نه‌تنها از پیکسل ۵، بلکه از تمامی مد‌ل‌هایی که تاکنون وارد این خانواده بزرگ شده‌اند، جذاب‌تر هستند.

حسگرهای بزرگ‌تر و بهتر دوربین سری پیکسل ۶

بر کسی پوشیده نیست که یکی از پیشرفت‌های مهم پیکسل ۶ و ۶ پرو سیستم تصویربرداری آن‌ها است. از نظر فیزیکی، سخت‌افزار دوربین این خانواده بسیار بزرگ‌تر سخت‌افزار پیکسل ۵ است. در‌واقع، این دوربین‌های جدید آن‌قدر بزرگ هستند که در نوار برآمده پشت هر گوشی قرار گرفته‌اند. دلیل ضخیم‌بودن بخش دوربین این است که پیکسل ۶ به دوربین اصلی بزرگ ۵۰ مگاپیکسلی با لنز وایدانگل مجهز است.

هر دو گوشی از دوربین اصلی بسیار بزرگِ ۵۰ مگاپیکسلی و دوربین اولتراواید ۱۲ مگاپیکسلی بهره می‌برند؛ درحالی‌که مدل پرو، دوربین تله‌فوتو ۴۸ مگاپیکسلی با قابلیت بزرگ‌نمایی اپتیکال چهاربرابری را نیز در بطن خود دارد. گوگل می‌گوید پیکسل ۶ پرو با کمک‌گرفتن از قابلیت نرم‌افزاری Super Res Zoom، بزرگ‌نمایی تا سقف بیست برابر را ارائه می‌دهد. سیستم دوربین هر دو دستگاه از پیکسل ۵ بهتر و قدرتمندتر است؛ زیرا این گوشی هوشمند از دوربین اولتراواید ۱۶ مگاپیکسلی و دو سنسور اصلی دوپیکسلی ۱۲٫۲ مگاپیکسلی استفاده می‌کند.

تراشه‌ اختصاصی تنسور در سری پیکسل ۶

در ساخت گوشی‌های خانواده پیکسل ۶، گوگل تصمیم گرفته است از تراشه داخلی خود برای سری پیکسل ۶ استفاده کند. در قلب هر دو گوشی پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو از گوگل تنسور (Google Tensor) استفاده شده است. مهندسان گوگل تراشه تنسور را به‌طور اختصاصی ساخته‌اند و مانند تراشه‌های موبایل سری A اپل است.

تنسور تراشه‌ای است که به‌گفته گوگل می‌‌تواند عملکردی هم‌سطح تراشه اسنپدراگون ۸۸۸ ارائه دهد؛ اما مهم‌ترین ماژول این تراشه، TPU یا واحد پردازش تنسور است که به پیکسل ۶ اجازه می‌دهد پردازش‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی را روی خودِ دستگاه انجام دهد. Tensor نخستین تراشه دنیا با دو هسته پرقدرت Cortex-X1 به‌حساب می‌آید و این هسته‌ها به‌همراه دو هسته میانی و چهار هسته کم‌مصرف، پردازنده مرکزی را تشکیل می‌دهند. در‌نتیجه قرارگیری این تراشه در سری جدید پیکسل، محاسبات و عملکرد پردازنده بسیار بهتر شده‌اند. این در حالی است که در پیکسل ۵ از تراشه اسنپدراگون 765G کوالکام استفاده شده بود.

سرعت بیشتر شارژ کابلی سری پیکسل ۶

پیکسل ۶ و ۶ پرو اولین گوشی‌های گوگل هستند که در جعبه‌های خود شارژر ندارند. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو برای تأمین انرژی موردنیازشان به باتری‌های ۴۴۰۰ و ۵۰۰۰ میلی‌آمپرساعتی اتکا دارند و از شارژ سیمی تا سقف ۳۰ وات پشتیبانی می‌کنند. پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو را به‌ترتیب می‌توان با توان ۲۱ و ۲۳ وات به‌صورت بی‌سیم شارژ کرد. مطمئنا متوجه شده‌اید که در این بخش نیز سری پیکسل ۶ بر پیکسل ۵ برتری دارد؛ زیرا شارژ بی‌سیم پیکسل ۵، تنها تا ۱۸ وات را پشتیبانی می‌کند. در‌ادامه فهرستی از مشخصات گوشی‌های هوشمند پیکسل ۵، پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو را مشاهده می‌کنید:

نظر شما