شناسهٔ خبر: 50264957 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه حمایت | لینک خبر

«حمایت» گزارش می‌دهد

پیشنهاد تعویق بازگشایی مدارس از نیمه آبان‌ماه

شیوع کرونا و به دنبال آن تعطیلی مدارس باعث شده تا در کنار موضوعاتی که در خصوص افت تحصیلی دانش‌آموزان مطرح شده، دغدغه‌های دیگری نیز به میان آید، مواردی که به نظر می‌رسد، موجب شده تا اکنون صحبت از احتمال تعویق بازگشایی مدارس از نیمه آبان‌ماه مطرح شود.

صاحب‌خبر - فعالیت 40هزار مدرسه به صورت حضوری طبق آنچه که وزارت آموزش و پرورش اعلام کرده است در حال حاضر و در نخستین ماه آغاز سال تحصیلی جدید، ۴۰ هزار مدرسه فعالیت خود را به شیوه حضوری آغاز کرده‌اند که البته این اقدام مطابق با الگوی مدنظر در مناطق روستایی و عشایری همچنین هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای و کاردانش اجرایی شده است. این در حالی بوده که جدا از مباحث آموزشی بهرام عین اللهی، وزیر بهداشت نیز بر این باور است که شیوع کرونا و تعطیلی مدارس باعث شده تا میزان کم تحرکی در دانش‌آموزان افزایش یابد و این امر منجر به چاق شدن آنها شود. آموزش مجازی تعطیل نشود به این ترتیب اکنون اما مقرر شده تا دیگر مدارسی که همچنان به شیوه غیر حضوری در کار ارائه آموزش به دانش‌آموزان هستند نیز اقدام به بازگشایی کنند. اقدامی که البته مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید۱۹ درباره آن تاکید کرده است که باید در خصوص این امر انعطاف‌پذیر باشیم، زیرا ممکن است هر زمانی بسته به شرایط جدید بخواهیم به آموزش مجازی بازگردیم. بر همین اساس توصیه بر این که با بازگشایی مدارس، آموزش مجازی تعطیل نشود، حتی در زمان فعالیت حضوری مدارس، باید آموزش مجازی هم باشد تا عقب‌افتادگی ها را جبران کند یا دانش آموزان یا معلمانی که احیانا بیمار می‌شوند، بتوانند از چنین اقدامی استفاده کنند. تشکیل کمیته ویژه در این میان اما جدا از نظرات عنوان شده مهمترین بحثی که اهمیت زیادی دارد این است که آنچه که شرایط بازگشایی و شیوه ارائه آموزش حضوری مشخص می‌کند، آن هم در اوضاع و احوال کنونی که اگرچه میزان ابتلا، بستری و فوت ناشی از بیماری کووید19 کاهش یافته و روند نزولی همچنان ادامه دارد، تصمیماتی است که کمیته علمی کرونا درباره بازگشایی مدارس می‌گیرد. روند که براساس آن قاسم جان‌بابایی معاون درمان وزیر بهداشت بیان کرده است؛ کمیته علمی تصمیم‌گیری علمی انجام داده و جوانب کار را در نظر می‌گیرند. به هر حال سود و زیان بسته بودن و باز بودن را باید در کنار یکدیگر قرار دهیم. ضمن اینکه بسته بودن و ادامه تعطیلی مدارس، آسیب‌های جبران‌ناپذیری به دانش‌آموزان وارد می‌کند و لازم است که برای بازگشایی تصمیم‌گیری شود. این در حالی است که حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی ستاد کرونا بیان کرده است، با توجه به بحث‌های صورت گرفته از طرف متخصصان این کمیته پیشنهاد ما تعویق بازگشایی مدارس از نیمه آبان‌ماه است. براین اساس مقرر شد کمیته ویژه‌ای تشکیل شود و پیشنهادات درباره بازگشایی مدارس را به وزیر بهداشت اعلام و تصمیمات با تعامل آموزش و پرورش و مجلس گرفته شود. اولویت بازگشایی به چه صورت باشد؟ اما با توجه به آنچه که گفته شد، روند بازگشایی‌ها با در نظر گرفتن تصمیم ستاد مذکور به چه صورت خواهد بود، در این زمینه آنگونه که بیان شده است، اولویت بازگشایی مدارس باید با استان‌هایی باشد که کمترین میزان بار بیماری را دارند، چرا که مهمترین فاکتور، بار بیماری در هر منطقه است. به عبارتی موثرترین مولفه میزان بار بیماری باید باشد، نه به این معنا که یک‌باره تمامی مناطق که در وضعیت قرمز و زرد و نارنجی کرونا قرار دارند، همزمان بازگشایی شوند. علاوه براین باید این موضوع مدنظر باشد که در ابتدای امر کلاس‌های مربوط به چه درس‌هایی به صورت حضوری آغاز به کار کند. مواد درسی که کارایی مجازی برای آنها موثر نبوده و باید حضوری برگزار شوند. دروسی که به نظر می‌رسد؛ بیشتر مربوط به مطالب حوزه ریاضی و علوم می‌شود، آنچه که سید علی خالقی‌نژاد، عضو پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش نیز درباره آن اظهار کرده است؛ طبق مطالعات تیمز ۲۰۱۹ مشخص شد وضعیت کودکان ایرانی قبل از کرونا در ریاضی و علوم مناسب نیست و در کرونا نیز آسیب بیشتری دیده است. تقسیم کلاس‌ها به چند بخش به هر حال شیوه مد نظر برای بازگشایی‌ها از نظر ستادملی مقابله با کرونا که به آنها اشاره شد، مواردی بوده که معاون درمان وزیر بهداشت نیز به آن اشاره کرده است. به این ترتیب می‌توان اینگونه گفت که بازگشایی ها همچنان باید با قاعده و مطابق با اصولی مشخص برنامه‌ریزی شود. ضمن اینکه علی‌رضا کمرئی، سخنگوی وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه گفته است که برای رعایت فاصله اجتماعی دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، مدیران مدارس می‌توانند کلاس‌ها را به چند بخش ۱۰ تا ۱۵ نفره تقسیم کنند و براین اساس دانش‌آموزان دو یا سه روز از هفته در مدرسه حاضر خواهند شد. علاوه بر آنچه که بیان شد، این را نیز باید عنوان کرد که الگوی بازگشایی مدارس برای سال تحصیلی جاری با تمام جزییات مربوطه در قالب بخشنامه‌ای در آخرین هفته شهریورماه به ادارات کل آموزش و پرورش استان‌های کشور ابلاغ شده است و براین اساس تا به امروز 95 هزار مدرسه چک‌لیست‌های بهداشتی خود را در این زمینه تکمیل کرده‌اند که مربوط به آمادگی آنها برای بازگشایی حضوری می‌شود. در این راستا حدود 55 هزار واحد آموزشی هم موفق شده‌اند تا مجوز لازم برای بازگشایی را دریافت کنند. از این موارد که بگذریم؛ نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت زیرساخت‌هایی بوده که نیاز است تا در مدارس ایجاد شود، به‌طور نمونه واکسیناسیون دانش‌آموزان تا بتوان زنجیره انتقال بیماری را شکست. البته توجه به اصولی از جمله تامین ماسک، شست‌وشوی مکرر دست‌ها در مدارس و فضاهایی هم مباحث دیگری هستند که باید مورد توجه قرار گیرند، ضمن اینکه رعایت فاصله گذاری اجتماعی نیز باید مدنظر باشدو نکاتی که اجرایی شدن آنها ضرورت دارد تا مدارس به شکلی معقولانه، منطقی و با کمترین ریسک بازگشایی شوند و دانش‌آموزان بتوانند فارغ از دغدغه‌ای به نام کرونا از امکانات آموزش حضوری بهره ببرند.

نظر شما