شناسهٔ خبر: 50264665 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفر مقام ارشد آمریکایی به لبنان

تهران- ایرنا- منابع خبری روز سه شنبه گزارش دادند، «آموس هوچشتاین» میانجی جدید آمریکا برای مذاکرات مرزی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به بیروت سفر کرده‌ است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا از روسیا الیوم، هوچشتاین در رأس هیأتی برای احیای روند مذاکرات ترسیم مرزی میان رژیم صهیونیستی و لبنان به بیروت سفر کرده است.

بر اساس این گزارش، میانجی جدید آمریکا، قرار است در این سفر با مقام‌های لبنانی در خصوص مسائل مربوط به اختلافات مرزهای دریایی مشترک با رژیم صهیونیستی گفت و گو کند.

بنابر اعلام رسانه‌های لبنان، هوچشتاین قرار نیست دو طرف را به میز مذاکرات در ناقوره بازگرداند، بلکه با سفرهای دوره‌ای به تل آویو و بیروت سعی می‌کند تا نقطه نظرها و دیدگاه دو طرف را انتقال دهد.

پیش‌تر پایگاه خبری آکسیوس گزارش داده بود، هوچشتاین یکی از نزدیکان جو بایدن رییس جمهوری آمریکا است و چندین سال با او همکاری کرده است. به همین دلیل مساله منازعه دریایی بین بیروت و تل آویو به یکی از اولویت‌های اصلی بایدن تبدیل می‌شود.

میانجی جدید آمریکا اواخر سپتامبر به جای جان دزروکر که به عنوان میانجی آمریکا در دولت دونالد ترامپ فعالیت می‌کرد، تعیین شد. در حال حاضر دزروکر به عنوان کاردار سفارت آمریکا در قطر منصوب شده است.

لبنان در جریان مذاکرات قبلی بر حق خود برای گسترش دسترسی به آب‌های مدیترانه به سوی جنوب و افزایش این دسترسی از ۸۶۰ کیلومتر مربع به ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر مربع تاکید کرده است.

مذاکرات پیشین در این زمینه با وساطت آمریکا در چادر مقر سازمان ملل در شهر ناقوره برگزار شد.

رژیم صهیونیستی از سال ۱۹۴۸ به خاک لبنان با اهداف امنیتی، آبی و اقتصادی نظر داشته است و بر این اساس بارها در مراحل مختلف تاریخی درصدد تحقق اهداف خود در این باره بوده است؛ اما مقاومت لبنان همواره در مقابل این رژیم ایستاده است. در سال ۲۰۰۰ نیز  ارتش لبنان با وجود تلاش آمریکا برای تحمیل خط مرزی طبق زیاده خواهی‌های رژیم صهیونیستی و یا همان خطی که به «خط آبی» معروف است، در برابر تلاش‌های این رژیم ایستادگی کرد.

موضوع ترسیم مرزی بین لبنان و فلسطین اشغالی از زمان تشکیل رژیم صهیونیستی مطرح بوده است.

نظر شما