شناسهٔ خبر: 50263071 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور:

آمار ارائه شده اززلزله اندیکادقیق نیست/ساخت کارخانه شن وماسه سازی

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور، آمار و ارقام ارائه شده زلزله اندیکا را غیردقیق اعلام کرد و گفت: به دولت پیشنهاد می‌شود تا ۱۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری به خوزستان اختصاص دهد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری بسیج، اسماعیل نجار صبح سه شنبه در قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده اظهار کرد: آمار و ارقام ارائه شده زلزله اندیکا دقیق نیست و در طول زمان و با ارزیابی‌های بیشتر این آمار کامل و دقیق‌تر می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور ادامه داد: در بازدید و گفت‌وگو با مردم اندیکا مشخص شده که کسی مشکل خاص نداشته تا به‌طور ویژه رسیدگی شود.

وی با بیان اینکه با وجود آسیب کم به خانه‌ها اما در چادرهای محلی خود زندگی می‌کردند، گفت: به علت نزدیکی به فصل سرما و اجبار زندگی مردم در خانه‌ها اکنون فقط به همین آمار بسنده می‌شود؛ بر اساس همین اطلاعات به دولت برای تأمین اعتبار آمار و ارقام منعکس خواهد شد اما بنیاد مسکن منتظر اختصاص اعتبار نیست و بازسازی را با اعتبارات داخلی آغاز کردند.

وی، وضعیت منطقه را از همه لحاظ ویژه دانست و تصریح کرد: با توجه به اینکه مردم در طول سال به‌جز قشلاق در چادرها زندگی می‌کنند، عجله‌ای برای ساخت منازل نیست تا منازل با یک طراحی خاص و ویژه برای مردم ساخته شوند تا دیگر با مشکلی مواجه نخواهند شد.

نجار به تجمیع و انتقال روستاها اشاره کرد و افزود: با این موضوع به‌شدت مخالف هستم و مطالعات ما نیز همین موضوع را گواهی می‌دهد اما این موضوع می‌تواند مورد کنکاش قرار بگیرد چون ولی به دلایل خاص این موضوع شدنی نیست.

وی با عنوان اینکه همه ساله اعتبارات ویژه‌ای به عشایری داده می‌شود، تشریح کرد: امسال نیز برای آب شرب افراد و دام‌های عشایری حدود ۲۰۰ میلیارد تومان تأمین اعتبار شده است؛ همچنین برای وضعیت افرادی که در روستاها ساکن و از آن کوچ می‌کنند باید تدبیری اندیشیده شود تا با مشکلات روبه‌رو نشوند.

وی اضافه کرد: برای بازسازی این مناطق باید بانک‌ها همکاری ویژه داشته باشند که در این چند روز حضور بانک‌ها را در جلسات مشاهده نکردم؛ بنیاد مستضعفان نیز سیمان بازسازی‌ها را تقبل می‌کند و به‌طور رایگان در اختیار قرار می‌دهد؛ عشایر باید زمانی روستاها را تخلیه می‌کنند که باید به اداره برق اعلام کنند تا ترانس‌های برق را جمع‌آوری کنند که در برخی روستاها اعلام نشده و این ترانس‌ها به سرقت رفته و اکنون این روستاها برق ندارند.

وی عنوان کرد: قرارگاه خاتم به‌صورت درجا سازی ساخت کامل پنج واحد را تقبل کرده که برای افراد بی‌سرپرست یا کم‌توان مناسب خواهد بود؛ ساخت و نوسازی کامل مدارس بر عهده بنیاد برکت است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور تأکید کرد: برای حل مشکل زیرساخت‌ها در همین اعتبارات آورده شود و ما آن را تأمین خواهیم کرد و به دولت پیشنهاد می‌شود تا ۱۰ میلیارد تومان برای هزینه‌های جاری و فوری استان به خوزستان اختصاص داده شود.

نجار گفت: در دولت مصوب و ابلاغ شده که همه واحدهای کشور که دارای فیش برق هستند، بیمه حوادث طبیعی می‌شوند تا زمان حوادث نیز بیمه تمام خسارت را پرداخت کند.

وی بیان کرد: با توجه به محرومیت زیاد منطقه نیازمند کمک و مساعدت بیشتر دولت و دستگاه‌های اجرایی هستیم چون این زلزله باعث شده تا توجه بیشتری را به این منطقه داشته باشیم.

نجار ادامه داد: طبق ارزیابی‌های انجام شده آمار و ارقام واحدهایی که نیازمند ساخت، نوسازی و تعمیر هستند، مشخص شده و به زیرساخت‌های آسیب دیده نیز توجه شده است.

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور بیان کرد: با توجه به اینکه منطقه عشایری است باید موضوع را به ۲ قسمت تقسیم کرد؛ نخست روستاهایی که افراد در آن مستقر هستند که روال به طور عادی پیش می‌رود و دوم روستاهایی که مردم آن کوچ گرا هستند و مدت‌زمان کمی در روستا حضور دارند که باید کار با یک سازوکار ویژه انجام شود تا بعدها پشیمانی صورت نگیرد.

نجار تأکید کرد: با توجه به استفاده از مصالح بومی برای ساخت‌وسازها و وجود مواد اولیه در منطقه نیاز است تا یک کارخانه شن و ماسه سازی ساخته شود.

وی بیان کرد: بنیاد مسکن به واحدهایی که نیاز به تعمیرات هستند، یک تُن سیمان رایگان و به واحدهایی که نیازمند ساخت بوده نیز هشت تُن سیمان رایگان اختصاص داده است.

نظر شما