شناسهٔ خبر: 50262779 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

«جرج فلوید» و «گونزلاس» چگونه کشته شدند؟ / روایت پلیس‌هایی که شهروند می‌کشند!

پلیس در کشور‌های مختلف دنیا رفتار‌های خشن متعددی از خود نشان داده است که گاهی منجر به مرگ شهروندان شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، پلیس کشور‌های مختلف دنیا طی سال‌های گذشته رفتار‌های خشونت آمیز متعددی را از خود نشان داده است. در عرف بین الملل سندی تحت عنوان «اصول اساسی استفاده از زور و سلاح‌های گرم توسط ماموران انتظامی» در هشتمین کنگره سازمان ملل متحد برای پیشگیری از جرم و حفظ حقوق افراد مصوب شده که در ماده ۴ مقررات عمومی آن آمده است: «ماموران انتظامی باید در اجرای وظایف، قبل از توسل به زور و سلاح‌های گرم، از ابزار غیر خشن استفاده نمایند و تنها زمانی که ابزار دیگر موثر نباشد، متوسل به زور گردند».

رفتار پلیس سایر کشور‌ها هنگام تمرد افراد از بازداشت بسیار خشونت بار است و عدم اطاعت از فرامین پلیس می‌تواند عواقب بدی برای فرد خاطی در پی داشته باشد.

حتی اگر پلیس در کشور‌های مختلف فقط مشکوک شده و یا صرفا جهت بازرسی به شما دستور ایست یا بازداشت بدهد شما حق ندارید کوچکترین تمردی داشته باشید.

پلیس‌های دنیا حتی از این موارد هم عبور می‌کنند و در مواردی که خودشان تشخیص می‌دهند رفتار‌های خشن فراتر از نیاز برای بازداشت از خود نشان می‌دهند.

«جرج فلوید» و «گونزلاس» چگونه کشته شدند؟ / روایت پلیس‌هایی که شهروند می‌کشند!

تاکنون تصاویر زیادی از برخورد پلیس آمریکا با شهروندان منتشر شده که یک نمونه از آن کوبیدن سر دختر نوجوان در فلوریداست. پلیس فدرال برای بازداشت این دختر سرش را به زمین می‌کوبد و او را بازداشت می‌کند.

برخورد با جرج فلوید و کشتن او هنگام بازداشت یک نمونه دیگر از رفتار‌های خشن پلیس آمریکا است که آوریل ۲۰۲۱ هم تکرار شد و به دلیل استفاده از زور بیش از حد به هنگام بازداشت «ماریو آرنلاس گونزلاس» منجر به مرگ این شهروند شد.

در این ماجرا وقتی گونزلاس از گفتن هویت خود خودداری می‌کند، ماموران تلاش می‌کنند دستانش را به عقب ببرند تا دستبند بزنند و بعد او را روی زمین می‌اندازند. گونزالس که وزن بالایی هم دارد دچار تنگی نفس شده و فریاد می‌زند. بعد یکی از ماموران آرنج خود را روی گردن و زانویش را روی شانه او قرار می‌دهد. یکی از ماموران هم زانوی خود را روی کمر او قرار می‌دهد و به مدت چهار دقیقه آن را نگه می‌دارد. ادامه این برخورد با یک مرد غیرمسلح در حالی است که گونزالس تلاش می‌کند نفس بکشد و می‌گوید که کاری نکرده است. سرانجام او مقاومت خود را از دست می‌دهد و بعد از پنج دقیقه به نظر می‌رسد بیهوش شده است. بعد از این اتفاق، ماموران پلیس او را به پشت برمی‌گردانند و تلاش می‌کنند وی را احیای قلبی کنند، اما در بیمارستان اعلام می‌شود که جان خود را از دست داده است.

<div id="video-display-embed-code_14947422"><script type="text/JavaScript" src="https://www.yjc.news/fa/news/play/embed/7935610/14947422?width=400&height=300"></script></div>

در فرانسه که به‌عنوان مهد دموکراسی از آن یاد می‌شود نیز رفتار‌های خشونت آمیز زیادی منتشر شده که یک نمونه از آن گرفتن موی یک پرستار زن و کشیدن او روی زمین بود.

«جرج فلوید» و «گونزلاس» چگونه کشته شدند؟ / روایت پلیس‌هایی که شهروند می‌کشند!

تحقیر دانش آموزان یکی از مدارس فرانسه با گرفتن کلیپی از نحوه بازداشت‌شان و استفاده از کلماتی مانند «کلاس درس امروز بچه‌های خوب» همراه با خنده پلیس یک نمونه دیگر از رفتار پلیس فرانسه است.

در انگلیس نیز وضع مشابه رفتار ماموران در سایر کشور‌های غربی است؛ پلیس این کشور به تازگی یک مرد جوان را به دلیل استفاده نکردن از ماسک، به زمین کوبید و دستبند زد.

در آلمان نیز ویدئویی کوتاه از برخورد خشن پلیس با یک شهروند در دوسلدورف منتشر شد؛ در این ویدیو یک مأمور پلیس آلمان با زانو روی گردن یک نوجوان فشار می‌آورد و مأمور دیگری با فشار بر پشتش او را نگه داشته است. این متهم ۱۵ ساله خوش‌شانس بود که جان سالم به در برد، اما در هرحال رفتار پلیس با او می‌توانست به زندگی او پایان دهد.

 

منبع: فارس

انتهای پیام/

 

برچسب‌ها:

نظر شما