شناسهٔ خبر: 50262343 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

کارخانه قند شیروان امسال ۲۰۰ هزار تن چغندر خریداری می‌کند

بجنورد- ایرنا- رییس کارخانه قند شیروان در خراسان شمالی گفت: این واحد صنعتی امسال ۲۰۰ هزار تن چغندر از کشاورزان منطقه خریداری می کند و این روند در تثبیت پایداری قیمت محصول موثر است.

صاحب‌خبر -

هادی کاظمیان روز سه شنبه در حاشیه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید خراسان شمالی به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: کارخانه قند شیروان به عنوان تنها واحد تبدیلی خراسان شمالی همزمان با برداشت چغندرقند از کشتزارهای استان ۱۸ مهرماه کار خرید این محصول را از کشاورزان منطقه آغاز کرد.

وی با بیان اینکه این واحد صنعتی ۱۵ هزار تُن محصول چغندر کشت پاییزه در بازه زمانی ۱۷ مهرماه جاری تاکنون به صورت تضمینی خرید کرده است، تصریح کرد: در این مدت قیمت هر کیلو چغندر قند عیار ۱۶  با یکهزار و ۲۴۷ تومان خرید تضمینی شد و این  برداشت در استان در برخی از سال ها تا ۱۵ آذر ماه نیز زمان می برد.

رییس کارخانه قند شیروان در خراسان شمالی در ادامه عنوان کرد: گاز بعنوان سوخت اصلی این واحد صنعتی است و در طول شبانه روز ۴۸ میلیون تومان گاز مصرف می شود لازم است از مازوت بعنوان سوخت دوم در این کارخانه استفاده شود و مسوولان باید در این زمینه همکاری کنند.

استان خراسان شمالی از نظر سطح زیر کشت چغندر قند رتبه ۹ و از نظر میزان تولید رتبه دهم کشور را دارد که با داشتن ۲.۱۳ درصد کشت چغندرقند کشور، ۱.۵۱ درصد محصول را تولید می کند.

کارخانه قند شیروان یکی از قدیمی ترین واحدهای تبدیلی در خطه شمال شرق کشور است که ظرفیت اسمی آن تبدیل چهار هزار تن چغندر قند در شبانه روز است.

سهم خراسان شمالی از تولید ناخالص داخلی کشور ۶ دهم درصد در تمامی بخش های اقتصادی است و سهم بخش کشاورزی این استان از تولید ناخالص بخش کشاورزی کشور ۱.۱ درصد است.

خراسان شمالی ۳۴۴ هزار هکتار عرصه کشاورزی دارد که از این میزان ۳۰۰ هزار هکتار زراعی و مابقی باغی است و بیش از ۸۰ هزار بهره بردار بخش کشاورزی در این حوزه فعالیت می کنند. بیشترین شاغلان استان در بخش کشاورزی اشتغال دارند.  

حدود ۴۴ درصد از جمعیت این استان در روستاها سکونت دارند و ۳۷ تا ۴۲ درصد اشتغال این استان در حوزه کشاورزی است.

نظر شما