شناسهٔ خبر: 50262335 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

ثبت طرح تحقیقاتی عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در آمریکا

طرح تحقیقاتی مسعود صلواتی نیاسر عضو هیات علمی دانشگاه کاشان در دفتر ثبت اختراعات و علائم تجاری ایالات متحده آمریکا به ثبت رسید.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، به نقل از دانشگاه کاشان، صلواتی عنوان  طرح تحقیقاتی خودرا «تولید بنزین با عدد اکتان بالا از میعانات گازی به کمک فن آوری نانو» بیان کرد و گفت: میعانات گازی به عنوان یکی از ضایعات پالایشگاهی توجه ویژه‎‌ای را برای تهیه سوخت‌های با کیفیت از جمله بنزین به خود جلب کرده است.

وی افزود: در این طرح میعانات گازی پارس جنوبی به عنوان خوراک در تهیه بنزین مورد استفاده قرار گرفت، به دلیل اینکه این خوراک حاوی آلاینده‌های زیادی از جمله سولفور است در مرحله نخست، سولفورزدایی با استفاده از نانو کاتالیست و روش اکسیداسیون انجام شد و در مرحله دوم برای بهبود کیفیت سوخت و عدد اکتان بالا از نانو اکتان بوستر که امتیاز اصلی طرح است بهره‌گیری شد تا میزان عدد اکتان آن به حد بنزین سوپر افزایش یابد.

عضو هیات علمی گروه شیمی دانشگاه کاشان با اشاره به اینکه این سوپر اکتان بوستر با فرمولاسیون جدید و با استفاده از تکتولوژی روز دنیا تولید می‌شود، اظهار کرد: افزایش بسیار زیاد عدد اکتان سوخت در مقایسه با محصولات مشابه، نسبت استفاده بسیار کم برای افزایش عدد اکتان، از بین بردن بوی بد بنزین با غیرفعال کردن ترکیبات مزاحم گوگرد و قابلیت استفاده به عنوان عامل رنگ (سبز) را از جمله مزیت‌ها و ویژگی‌های این طرح است.

صلواتی تصریح کرد: نتیجه‌های این پژوهش می‌‎تواند گام موثری در زمینه بومی‌سازی و دستیابی ایران به دانش فنی تولید سوخت پاک با عدد اکتان بالا با به کارگیری تکنولوژی نانو و نانو اکتان بوستر‌ها باشد.

به گفته وی، تولید موفق نمونه آزمایشگاهی این نوع بنزین، با توجه به این نکته که تولید اکتان بوستر‌ها با تکنولوژی نانو برای نخستین بار در ایران قرار است رخ دهد، می‌‎تواند جمهوری اسلامی ایران را در رقابت با سایر کشور‌های پیشرفته فعال در این زمینه بیش از پیش مطرح کند.

عضو هیات علمی دانشگاه کاشان با بیان اینکه تولید موفق این نوع بنزین ارزان و با راندمان بالا، می‌تواند زمینه‌ساز بهره‌گیری هرچه بیشتر از انرژی‌های تمیز در کشور و کاهش مصرف منابع نفت خام شود، گفت: تولید این نوع بنزین باعث عدم وابستگی کشور به تکنولوژی خارجی و امکان ارزآوری و ایجاد اشتغال را فراهم می‌سازد.

نزدیک به ۹ هزار نفر دانشجو در ۲۰۰ رشته گرایش در ۱۱ دانشکده و ۱۲ پژوهشکده دانشگاه کاشان به تحصیل اشتغال دارند.

شهرستان کاشان با جمعیت بیش از ۳۶۴ هزار نفر، در فاصله نزدیک به ۲۰۰ کیلومتری شمال اصفهان واقع شده است.

انتهای پیام

نظر شما