شناسهٔ خبر: 50262251 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

آزادی خواه در تشریح نشست کمیسیون کشاورزی مطرح کرد:

درخواست نمایندگان برای برخورد جدی با توزیع کنندگان سموم کشاورزی تقلبی /36 فروشگاه غیر مجاز پلمپ شد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در برخی از موارد سموم قاچاق و تقلبی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که در راستای مقابله با سودجویان تاکنون ۳۶ فروشگاه غیرمجاز پلمپ شده است.

صاحب‌خبر -

احد آزادی خواه سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز(سه‌شنبه 27 مهرماه) کمیسیون متبوع خود، گفت: وزیر جهاد کشاورزی در نشست ابتدایی کمیسیون کشاورزی حاضر شد و اعلام کرد که تا پایان مهرماه تمامی ثبت سفارش نهاده‌های دامداران و مرغداران در سامانه بازارگاه تامین شده و به دست آنها رسیده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی، بر اساس گزارش وزیر جهاد کشاورزی دامدار کارت با همکاری بانک کشاورزی تهیه شده است، ادامه داد: در قالب دامدار کارت 50 میلیون تومان تسهیلات با سود 12 درصد در اختیار دامداران به منظور تامین خوراک دام قرار می‌گیرد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه توزیع دامدار کارت از 5 ماهه پایانی سال آغاز می‌شود، عنوان کرد: در جریان توزیع دامدار کارت به ازای هر دام 130 هزار تومان تسهیلات یک ساله در اختیار دامداران قرار می‌گیرد که 6درصد از سود آن مشمول یارانه دولتی شده است.

وی با بیان اینکه کشاورز کارت نیز به منظور تهیه کود شیمیایی فعال می‌شود، گفت: برای تامین نهاده دامی مورد نیاز کشور ماهانه به یک میلیارد دلار نیازداریم که با توافق وزیر جهاد کشاورزی و رئیس کل بانک مرکزی روند تخصیص ارز شرایط بهتری در مقایسه با گذشته است.

آزادی‌خواه، تصریح کرد: خرید تضمینی محصولاتی مانند سیب و خرما انجام شده و خرید تضمینی زعفران نیز با همکاری تعاون روستایی آغاز می‌شود.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رسولی رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی با حضور در کمیسیون کشاورزی اعلام کرد که تولید کود شیمیایی فسفاته کشور از یکصد هزار تن به 300هزارت تن در سال افزایش یافته است.

وی با تاکید بر اینکه سالانه به 4 میلیون 550 هزار تن کود شیمیایی نیاز داریم که بخشی از آن را در داخل کشور تولید می‌شود، عنوان کرد: بر اساس اعلام رئیس شرکت خدمات حمایتی کشاورزی شرایط توزیع کودهای شیمیایی ازته، فسفاته و اوره در داخل کشور علی رغم حذف ارز ترجیحی آن فراهم شده و 50درصد تخفیف برای کشاورزان اعمال می‌شود.

وی با بیان اینکه رئیس سازمان حفظ نباتات در نشست امروز میزان نیاز سالانه کل کشور به سموم را 35 میلیون لیتر اعلام کرد، تصریح کرد: نظارت دقیق بر توزیع سموم صورت می‌گیرد تا سم تقلبی در اختیار کشاورزان قرار نگیرد، متاسفانه در برخی از موارد سموم قاچاق و تقلبی در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد که در راستای مقابله با سودجویان تاکنون 36 فروشگاه غیرمجاز پلمپ شده است و نمایندگان عضو کمیسیون نیز خواستار تشدید برخوردها با متخلفین این حوزه شدند.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه رئیس سازمان پشتیبانی اعلام کرد که درحال حاضر 2 میلیون 782 هزار تن کالای اساسی در بنادر وجود دارد که باید بارگیری و در سطح کشور توزیع شود، ادامه داد: سازمان پشتیبانی امور دام باید 700 هزار تن جو را سالانه خریداری و به عنوان ذخیره استراتژیک نگهداری کند اما از ابتدای سال تا کنون 2 میلیون و 400 هزار تن جو را خریداری و بخشی از آن را توزیع کرده است.

آزادی‌خواه، گفت:  هزار راس دام از ابتدای شهریورماه تا کنون توسط سازمان پشتیبانی امور دام از دامداران با قیمت هر کیلوگرم 130 خریداری و گوشت آن را با قیمت حدود 50 هزار تومان در اختیار تحت پوششین نهادهای حمایتی مانند بهزیستی و کمویته امداد قرار می‌دهند.

وی افزود: مشوقی از سوی سازمان پشتیبانی امور دام برای دامداران دارای دام آبستن درنظر گرفته شده تا در صورت نگهداری دام‌های خود نهاده دریافت کنند،  در همین راستا 230 هزار راس دام ثبت شده است.

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه 40 شرکت کشت فراسرزمینی در 18 کشور دنیا که 9 کشور آن مطرح هستند فعالیت می‌کنند، عنوان کرد: یک میلیون و 500 هزار تن محصول به کشور وارد کرده اند که عمدتا ذرت و جو است.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، اضافه کرد: یک صد و 34 میلیون تن محصول کشاورزی در داخل کشور تولید شده که 8 میلیون تن آن صادر شده است. به دلیل خشکسالی باید بخشی از گندم، جو و ذرت مورد نیاز کشور را از طریق کشت فراسزمینی تامین کنیم.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: طرح ساماندهی محصولات کشاورزی با رای نمایندگان عضو کمیسیون به دلیل اینکه مواد آن در قالب طرح امنیت غذایی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده است تصویب نشد و طرح احیاء تبصره 4 قانون حفاظت و بهره‌برداری از جنگها و مراتع برای بررسی بیشتر به کمیته‌ محیط زیست کمیسیون با حضور مسئولین سازمان منابع طبیعی، سازمان حفاظت از محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و مراتع، معاونت تنقیح قوانین مجلس و مرکز پژوهش‌ها ارجاع داده شد./

پایان پیام

نظر شما