شناسهٔ خبر: 50261794 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مرجع دینی عراق در سی‌و پنجمین کنفرانس وحدت اسلامی:

حفظ امت اسلامی تنهابا پایبندی و التزام به آموزه‌های دینی محقق خواهد شد

تهران- ایرنا- مرجع دینی عراق اظهار داشت: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌مشی پیامبر (ص) و نیز التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت اسلامی است، امتی که به یک عقیده واحد و به یک تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک می‌توان نام این امت را «امت واحده» نامید.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، آیت‌الله شیخ نوری حاتم الساعدی مرجع دینی عراق عصر سه شنبه در اولین وبینار سی ‌و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی، اظهار داشت: دین اسلام همواره تأکید کرده است که با هرگونه جدایی، تفرقه، اختلاف و منازعه در صفوف امت اسلامی مخالف است و اگر گاهی هم برخی اختلافات و منازعات در صفوف امت اسلامی ایجاد شود، موضع دین اسلام این است که خیلی زود راهکارهای عبور از این اختلافات و تفرقه‌ها شناسایی شوند و باید گفت هدف از این موضع‌گیری دین اسلام در واقع فراهم کردن مستلزمات تحقق وحدت در جای جای کشورهای جهان اسلام است.

وی با اشاره به دو محور اصلی و اساسی که دین اسلام به منظور حمایت از امت اسلامی و  تحقق وحدت اسلامی بر روی آن‌ تاکید دارد، اظهار داشت: محور اول، وجود یک نظام و حکومت سیاسیِ اسلامی است؛ نظام و حکومتی که بتواند از مرزهای طایفه‌گرایی و قومیت‌گرایی عبور کند،  طبیعی است که چنین نظامی هیچگاه مواضع و اقداماتِ سیاسی خود را بر پایه و اساس مؤلفه‌های تفرقه‌انگیز مانند قومیت‌گرایی و طایفه‌گرایی، مبتنی نمی‌سازد، باید گفت حکومت سیاسی اگر بر پایه و اساس موازین اسلامی شکل گرفته باشد، موجب تقویت مسلمانان در جوامع اسلامی می‌شود و تا زمانی که همگان دارای هویت اسلامی باشند و به دین اسلام به عنوان اصیل‌ترین دین برای ساختار سیاسی اعتقاد داشته باشند، زیر یک پرچم واحد قرار دارند.

وی ادامه داد: دین اسلام با این سازوکار فراقومیتی توانسته است از امت اسلامی حمایت کند، این نگاه و نگرش فراقومیتی است که موجب تقویت وحدت امت اسلامی می‌شود و از گزند تمامی تفرقه‌ها، جدایی‌ها، منازعات و اختلافات مصون می‌ماند.

آیت‌الله حاتم الساعدی تصریح کرد: دین اسلام همواره و در تمامی ادوار بر لزوم تعمیق ایمان به خداوند تبارک و تعالی و پیروی از رسول اکرم (ص) اصرار داشته است و همواره بر پایبندی به آموزه‌های اسلامی و قرآن کریم تأکید داشته است بایدگفت پایبندی و التزام کامل به آموزه‌های دینی همان چیزی است که امت اسلامی را حفظ خواهد کرد.

وی ادامه داد: پایبندی مسلمانان به آموزه‌های دینی، خط‌مشی پیامبر (ص) و نیز التزام به قرآن کریم از جمله مهمترین عوامل تقویت «وحدت اسلامی» در صفوف امت اسلامی است، امتی که به یک عقیده واحد و به یک تفکر واحد اعتقاد داشته باشد، بدون شک میتوان نام این امت را «امت واحده» نامید؛ چنین امتی قادر است از تمامی موانع طایفه‌گرایانه و فرقه‌گرایانه عبور کند.

مرجع دینی عراق با بیان اینکه افرادی در داخل امت اسلامی وجود دارند که همواره به دنبال ایجاد تفرقه، اختلاف و منازعه هستند، اظهار داشت: کسانی که در چنین مسیری گام برمی‌دارند، همان فتنه‌گران هستند، این افراد عمدتا از رهگذر تحریک احساسات قومیت‌گرایانه و کمرنگ‌ کردن ارزش‌های اسلامی برای تحقق مطامع سیاسی خود تلاش می‌کنند؛ هدف اصلی و اساسی آن‌ها این است با تفرقه‌افکنی می‌خواهند بر کرسی قدرت تکیه بزنند. 

وی ادامه داد: امروز فرهیختگان و علمای امت اسلامی باید کاملا آگاه و هوشیار باشند، آن‌ها باید علل و عواملی را که به ایجاد تفرقه و منازعه در صفوف امت اسلامی منجر می‌شود، شناسایی نمایند؛ یکی از مهمترین علل و عوامل شکل‌گیری تفرقه و منازعه، تلاش برای تحقق مطامع و اغراض سیاسی است.

آیت‌الله حاتم الساعدی با اشاره به اینکه اگر امت اسلامی دچار تفرقه و تشتت گردد، منافع عموم مسلمانان در برابر دشمنِ واحد به خطر خواهد افتاد، اظهار داشت: در این شرایط، در جوامع اسلامی یا توفیقی حاصل نمی‌شود و یا اگر توفیقی هم حاصل شود، بسیار ناچیز خواهد بود و مسلمانان نخواهند توانست از برکات آن استفاده کنند.

وی  گفت: اگر امت اسلامی وحدت کلمه خود را حفظ کند، دستاوردها و پیروزی‌های بزرگ و استراتژیکی را رقم خواهند زد؛ دستاوردهایی که می‌توان از رهگذر آن‌ها به بازسازی مجدد تمدن جوامع اسلامی و تمدن بشریت پرداخت و موجب خواهند شد تا یک فضای فکری و سیاسی جدید در عصر کنونی ایجاد شود.

سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در یک نگاه

مباحث سی و پنجمین کنفرانس بین المللی وحدت اسلامی در هشت محور جنگ و صلح عادلانه، اخوت اسلامی و مبارزه با تروریسم، آزاد اندیشی دینی، پذیرش اجتهاد مذهبی و مقابله با تکفیری و افراطی گری، همدلی و همدردی اسلامی و پرهیز از تنش ها و منازعات، احترام متقابل بین مذاهب اسلامی، رعایت ادب اختلاف و پرهیز از مشاجره، حرمت شکنی و توهین، تبیین امت واحده و اتحادیه کشورهای اسلامی، فلسطین و مقاومت اسلامی و بزرگداشت مرحوم آیت الله محمدعلی تسخیری مطرح می شود.

هدف از برگزاری کنفرانس بین‌المللی وحدت اسلامی، ایجاد اتحاد و همبستگی در بین مسلمانان، همفکری علماء و دانشمندان جهت تقریب دیدگاه‌های علمی و فرهنگی آنان و نیز بررسی و ارائه راهکارهای عملی جهت دستیابی به وحدت اسلامی و تشکیل امت واحده در جهان اسلام و حل مسائل و مشکلات مسلمانان و ارائه راه‌ کارهای مناسب در این خصوص است.

در این کنفرانس ۵۱۴ سخنرانی برگزار می شود که ۲۳۰ سخنرانی با حضور ۵۲ مهمان از ۱۶ کشور به صورت حضوری و ۱۸۰ سخنران از شخصیت های فرهنگی و سیاسی داخل کشور خواهد بود. همچنین۳۶۰ سخنرانی به صورت وبیناری است که شامل ۱۸۰ سخنرانی خارجی و بین المللی و ۱۸۰ سخنرانی ایرانی است. این سخنرانی ها از کانال های یک و دوی کنفرانس وحدت پخش می‌شوند.

بسیاری از این برنامه ها با همکاری وزارت امور خارجه، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، نمایندگان مقام معظم رهبری در کشورها و ستاد کنفرانس ضبط شده که در کنفرانس پخش خواهد شد. ۲۴ نشست وبیناری نیز برگزار می شود که هر نشست با حضور ۱۵ سخنران از شخصیت های جهان اسلام خواهد بود که مجموعه افراد خارجی از ۳۹ کشور جهان است و برنامه سخنرانی ها به صورت زنده در فضای مجازی و در سایت مجمع تقریب مذاهب اسلامی پخش می شود.

۱۷ نفر از شخصیت های برجسته نیز به صورت حضوری در چهار جلسه سخنرانی خواهند کرد و این مراسم با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار می شود. همچنین ۵۰ مقاله علمی که به دبیرخانه کنفرانس در دانشگاه مذاهب اسلامی، رسیده، در این کنفرانس مطرح می شود.

کنفرانس سی و پنجم دارای دو بخش علمی و اجرایی است که در بخش اجرایی کارگروه های محتوا و اطلاعات ملی، محتوا و اطلاعات بین المللی، تدوین و تولید و کارگروه رسانه و تبلیغات فعالیت می کنند. 

برگزارکنندگان کنفرانس امسال سعی کرده اند اندیشمندانی از تمام مناطق جغرافیایی مانند آمریکای جنوبی، آفریقا، جنوب شرق آسیا، آسیای میانه و قفقاز را دعوت کنند و  قرار است این سخنرانی ها در فضای مجازی به زبان های فارسی، انگلیسی و عربی بارگذاری شود.

هفته وحدت در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی از سوی امام خمینی (ره) مطرح شد و همه ساله از ۱۲ ربیع الاول سالروز میلاد پیامبر اعظم (ص) به روایت اهل سنت آغاز می شود و تا ۱۷ ربیع الاول سالروز ولادت رسول خدا (ص) به روایت شیعیان ادامه خواهد داشت که امسال از ۲۷ مهر تا دوم آبان خواهد بود. در همین راستا کنفرانس بین المللی وحدت از سوی جمهوری اسلامی ایران برگزار می شود.

مجمع تقریب مذاهب اسلامی از سال ۶۹ به دستور رهبر معظم انقلاب تشکیل شده، تاکنون ۳۴ دوره از کنفرانس وحدت برگزار شده است که اولین تا چهارمین کنفرانس وحدت قبل از تشکیل مجمع تقریب مذاهب در سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شده است. 

نظر شما