شناسهٔ خبر: 50261260 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: رسا | لینک خبر

حداد عادل:

بهانه دست جنجال کنندگان علیه رابطه حوزه و دانشگاه نباید داد

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: یک عده شیاطین به اصل رابطه حوزه و دانشگاه معتقد نیستند و به دنبال جار و جنجال هستند؛ ما نباید بهانه به دست بهانه جویان بدهیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سرویس حوزه و روحانیت خبرگزاری رسا، غلامعلی حدادعادل در نشست اعضای ستاد راهبری علوم انسانی اسلامی حوزه علمیه که در سالن آیت الله حائری مرکز مدیریت حوزه های علمیه برگزار شد، عنوان کرد: اسلامی شدن علوم انسانی یکی از چالش های انقلاب اسلامی بوده و اسلامی شدن علوم انسانی یکی از لوازم و ارکان تمدن نوین اسلامی است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، افزود: ما نمی توانیم بگوییم در مسیر تمدن نوین اسلامی هستیم و در عین حال تکلیف خود را با علوم انسانی رسیده از غرب روشن نکنیم.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی گفت: ایجاد علوم انسانی اسلامی یک عرصه مهم برای اثبات عقلانیت دینی بوده و این همان ممیزه ای است که انقلاب اسلامی را می تواند از حرکت های تقلبی انقلابی و تندرو مانند داعش و طالبان جدا کند.

حداد عادل تصریح کرد: تحول علوم انسانی از نظر عملی عرصه گسترده ای برای تحقق آرمان همکاری حوزه و دانشگاه بوده و ما باید به این موضوع عینیت ببخشیم و هر نوع کاری در جهت این مقصود مبارک است.

وی با بیان اینکه از نظر ساختاری مشکلی برای تحقق این اهداف وجود ندارد، تاکید کرد: وظایف و رسالت ستاد در راهبری علوم انسانی اسلامی باید شفاف شود و و در حال حاضر در داخل حوزه موسسه های سازمان یافته و فعالیت های فردی انجام می شود؛ در بیرون از حوزه هم شکل دیگری از فعالیت ها انجام می شود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر سرنوشت علوم انسانی کشور را وزارت علوم و دانشگاه ها تعیین می کنند و لازم است که مشخص شود حوزه از بخش خارج از حوزه چه انتظاراتی داشته و چه سازوکاری برای طراحی آن قائل است.

حداد عادل یادآور شد: در حال حاضر ما با روی کار آمدن دولت کنونی باید کمربندهای خود را برای کار ببندیم  زیرا که در دوره های گذشته چنین بستری فراهم نبوده است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، بیان کرد:  ما هیچ برنامه ای را تصویب نمی کنیم، الا اینکه آن را جهت بررسی به مراکز حوزوی ارسال کنیم و مهمترین بخشی که از حوزه با ما در تعامل است، انجمن های علمی هستند و بیشتر دانشگاهی حوزوی هستند و مسائل دانشگاه را هم بهتر درک می کنند.

حداد عادل ابراز کرد: ما سعی کردیم دوگانه متقابل حوزه و دانشگاه را به یک وحدت عملی تبدیل کنیم و در این راستا کارهای آیت الله اعرافی بسیار ارزشمند بود.

وی اظهار داشت: یک عده شیاطین به اصل رابطه حوزه و دانشگاه معتقد نیستند و به دنبال جار و جنجال هستند؛ لذا ما باید تلاش کنیم چنین بهانه هایی به دست بهانه جویان داده نشود.

رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، اضافه کرد: ما از حوزه می خواهیم به ما بگوید که معنای علوم انسانی اسلامی چیست؛ این نیازمند یک کار تحقیقی است و ما باید در این زمینه به نقطه مشترکی برسیم.

حداد عادل خاطرنشان کرد: این اسلامی شدن انواع مختلفی دارد؛ مثلا اسلامی شدن روانشناسی با اسلامی شدن فلسفه، جامعه شناسی، هنر و غیره تفاوت دارد.

وی مطرح کرد: ما باید برای علوم انسانی اسلامی یک درس الزامی در دانشگاه داشته باشیم؛ منتها برای این درس کتاب پرباری نیاز است که حوزه باید این کتاب را تدوین کند.

نظر شما