شناسهٔ خبر: 50260912 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر نیرو: استان همدان پیشتاز تولید انرژی‌های تجدیدپذیر است

همدان- ایرنا- وزیر نیرو گفت: استان همدان با تولید ۱۰۰ مگاوات برق خورشیدی و انرژی تجدیدپذیر، در ردیف استان های پیشرو و پیشتاز کشور قرار دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایرنا، «علی اکبر محرابیان» روز سه‌شنبه در شورای هماهنگی مدیران صنعت آب و برق استان همدان، افزود: تولید و مصرف برق در این استان تراز است و مازاد تولد برق آن به استان های همجوار صادر می شود.

وی اظهار داشت: همدان به عنوان استان صادر کننده برق محسوب می شود و در زمینه تولید انرژی های تجدیدپذیر نیز پیشرو است.

محرابیان تاکید کرد: افزایش بهره وری در تولید انرژی برق و همچنین ساخت و توسعه نیروگاه های با بهره وری بالا همچون نیروگاه خورشیدی در دستور کار این استان قرار دارد.

وی افزود: گنجایش کل سدهای کشور ۵۰ میلیارد متر مکعب است که اکنون ۱۸ میلیارد متر مکعب آن معادل ۳۶ درصد پر است.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه ۹۰ درصد منابع آبی کشور توسط کشاورزان مصرف می شود، تصریح کرد: از مردم کشور به ویژه کشاورزان درخواست دارم با کاهش مصرف، ما را در ارائه خدمات یاری کنند.

وی ادامه داد: اصلاح الگوی کشت و اقدام به کشت محصولات کم آب بر، می تواند نقش شایانی در پشت سر گذاشتن شرایط خشکسالی کشور داشته باشد.

محرابیان افزود: مصرف آب در کشور به سالانه ۱۰۰ میلیارد مترمکعب رسیده که نسبت به ۲۰ سال گذشته، ۱۳ میلیارد متر مکعب افزایش را نشان می دهد.

وی گفت: افزایش مصرف آب صنعتی و کشاورزی نشان از رشد اقتصادی دارد اما با این وجود اگر تعادلی در بین تولید و مصرف برقرار نشود، موجب بروز مشکل در بخش های مختلف خواهد شد.

وزیر نیرو تاکید کرد: هشت شهر بزرگ کشور دارای تنش آبی هستند که شهر همدان نیز در این دسته قرار دارد.

وی اظهار داشت: برای تامین آب این هشت شهر برنامه ریزی شده و در چهار شهر آن بدون ایجاد مشکلی برای مردم، مدیریت آب به خوبی صورت گرفته است.

محرابیان با اشاره به اینکه ۱۶۰ روستا در مسیر انتقال آب از سد تالوار به همدان قرار دارد، گفت: پروژه انتقال آب از سد تالوار به همدان در سال ۱۳۹۱ در دسته طرح های مهر ماندگار بود که به دلایلی اجرای این طرح متوقف شد و عملیاتی نشدن آن مشکلاتی را برای مردم این شهر ایجاد کرد.

وی با اشاره به اینکه قرارگاه خاتم االانبیا پیمانکار این طرح در ۲ فاز است، افزود: در فاز نخست کل آب مورد نیاز به ظرفیت یک هزار و ۲۰۰ هزار لیتر در ثانیه تا چندین سال تامین می شود.

وزیر نیرو با اشاره به اینکه فاز نخست پروژه تا هشت ماه آینده بهره برداری می شود، ادامه داد: ظرفیت کل این طرح تامین سه هزار و ۷۰۰ لیتر در ثانیه است که در فاز دوم اجرایی می شود.

به گفته وی، محدودیتی برای انتقال آب آشامیدنی در بین استان های کشور وجود ندارد 

محرابیان با اشاره به اینکه آب ۱۲ شهر استان همدان از طریق خط انتقال سد تالوار تامین می شود، گفت: با اجرای این طرح استان همدان از لحاط تامین منابع آبی آرامش بیشتری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: این شرایط برای مواقع بحرانی در خشکسالی در نظر گرفته شده است که با بارش نزولات آسمانی این بحران نیز بر طرف می شود.

وزیر نیرو تصریح کرد: در موضوع فاضلاب استان همدان زیر ساخت های خوبی وجود دارد و تصفیه خانه فاضلاب همدان یک پروژه بین المللی است و الگویی برای سایر شهرها محسوب می شود.

وی ادامه داد: شاخص های برخورداری همدان در آب آشامیدنی و فاصلاب در جایگاه خوبی قرار دارد.

«علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو، در سفری یک روزه برای بازدید از وضعیت منابع آبی و شرکت در شورای انسجام بخشی مدیران عامل صنعت آب و برق استان، صبح امروز(سه‌شنبه) وارد همدان شد.

وزیر نیرو صبح امروز و در بدو ورود به استان از پروژه خط انتقال آب سد تالوار به شهر همدان و اکباتان دیدن کرد.

با کاهش ۴۲ درصدی میزان بارش‌های استان همدان در سال آبی گذشته، این استان با مشکل تامین آب مواجه شده است.

استان همدان در دسته استان های سرد و خشک کشور محسوب می شود و میانگین بلند مدت بارش در این استان سالانه ۳۶۰ میلیمتر به ثبت رسیده است.

سدهای آبشینه، اکباتان، سرابی تویسرکان، شنجور رزن، شیرین سو، نعمت آباد اسدآباد و کلان ملایر از سدهای بزرگ استان همدان به حساب می‌آیند

نظر شما