شناسهٔ خبر: 50255676 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران:

۶۲ درصد زنان ایرانی بالای ۶۰ سال مبتلا به پوکی استخوان هستند

تهران - ایرنا - رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: ۶۲ درصد از زنان و ۲۴ درصد از مردان ایرانی بالای ۶۰ سال به استئوپروز (پوکی استخوان) مبتلا هستند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه آموزش ایرنا، دکتر باقر لاریجانی روز سه شنبه در نشست خبری هفته ملی سلامت استخوان افزود: براساس یافته های منتج از مطالعه اخیر هم گروهی (کوهورت Cohort Study) سلامت سالمندان استان بوشهر، یک سوم از زنان و مردان بالای ۶۰ سال کشور به استئوسارکوپنی یا تحلیل هم زمان عضله و استخوان مبتلا هستند.

وی با بیان این که پوکی استخوان به طور خـاموش و بی سروصدا اتفاق می افتد و اغلب اوقات هـیچ علامتـی تـا زمـان رخ دادن شکـستگی وجـود ندارد، تصریح کرد: ناتوانی ناشی از پوکی استخوان به طور کلی بیشتر از عوارضی است که در اثر ابتلا به سرطان ایجاد می شود و قابل مقایسه با انواع بیماری های مزمن غیرواگیر مانند آرتریت روماتوئید، آسم، بیماری قلبی عروقی و فشار خون بالا است.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این که آمارهای جهانی نشان می دهد از هر ۲ زن و چهار مرد بالای ۵۰ سال یک نفر دچار شکستگی ناشی از پوکی استخوان می شود، خاطرنشان کرد: ۵۰ درصد از افرادی که یک بار دچار شکستگی می شوند در معرض شکستگی دوباره قرار دارند.

لاریجانی یادآور شد: پوکی استخوان(استئوپروز) ارتباط مستقیمی با افزایش سن، مصرف سیگار، سابقه شکستگی ها و بیماری های کبدی و کلیوی دارد. همچنین ایمن ساختن محیط خانه برای جلوگیری از افتادن سالمندان و عوارض پس از آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: بی تحرکـی و نداشــتن فعالیــت باعــث تـسریع در کــاهش تـوده اــتخوانی می شود. همچنین ویتامین دی برای جذب کلسیم لازم است و اجازه می دهد تا کلسیم مواد غذایی از روده ها، وارد جریان خون شود و از آنجا به استخوان ها برسد. یکی از منابع طبیعی ویتامین دی تماس مستقیم با نور خورشید است.

فوق تخصص بیماری های غدد درون ریز و متابولیسم ادامه داد: لازم است افراد در مورد نشانه های این بیماری هشیار باشند و در صورتی که تجربه شکستگی پس از ۵۰ سالگی داشته یا سابقه شکستگی استخوان و لگن در خانوده داشته باشند یا دچار کاهش قد شده باشند و همچنین خانم هایی که زودتر از ۴۰ سالگی یائسه شده باشند باید با مراجعه به پزشک بررسی کنند که آیا در معرض خطرپوکی استخوان قرار دارند یا خیر؟

لاریجانی همچنین به اقدامات انجام شده در مرکز تحقیقات استئوپروز پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران اشاره کرد و افزود: این مرکز به عنوان عضو فعال انجمن بین المللی پوکی استخوان، تنها مرکز همکار سازمان جهانی بهداشت در منطقه امرو (دفتر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت) در حوزه بیماری پوکی استخوان است و اقدامات متنوعی را در حوزه های ظرفیت سازی، پیشگیری و مدیریت و درمان در این زمینه انجام داده است.

وی قطعی ترین روش در تشخیص پـوکی اســـتخوان را انـــدازه گیــری تــراکم استخوان (BMD)  خواند و افزود: با تشخیص اولیه پـوکی اسـتخوان مـی تـوان آن را متوقـف یـا از پیـشرفت آن جلوگیری کرد و از شکستگی و عواقب سنگین ناشی از آن پیشگیری کرد.

رییس پژوهشگاه علوم غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران نقش رسانه ها را در افزایش سواد عمومی مردم در خصوص ابعاد مختلف پیشگیری و مدیریت این بیماری پررنگ خواند و افزود: امیدواریم ابعاد مختلف این بیماری بر مردم روشن تر شود.

نشست خبری هفته ملی سلامت استخوان سال ۱۴۰۰ با تاکید بر شعار  مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع در پژوهشگاه علوم غدد ومتابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد.

نظر شما