شناسهٔ خبر: 50254401 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رئیس سازمان مدیریت بحران خبر داد

استفاده از مصالح بومی در بازسازی مناطق زلزله‌زده خوزستان

افسانه باورصاد

رئیس سازمان مدیریت بحران با اشاره به شرایط بازسازی مناطق زلزله‌زده اندیکا، گفت: برای برخی روستاهای سخت‌گذر واقعا امکان ارسال تدارکات و آوردن امکانات را به سهولت نداریم و باید به مصالح بومی بیاندیشیم که این کار، شدنی است و همان استحکام بنایی را که با مصالح غیر بومی می‌شود کار کرد با مصالح بومی هم می‌شود کار کرد.

صاحب‌خبر -

اسماعیل نجار در پایان نشست قرارگاه بازسازی مناطق زلزله‌زده استان خوزستان که امروز (۲۷ مهرماه) برگزار شد، اظهار کرد: از کلیه زحمات صورت‌گرفته در زلزله اندیکا تشکر و قدردانی می‌کنیم. همه دستگاه‌های اجرایی و نیروهای مسلح حضور داشتند و کارهای خوبی انجام شد. با این وجود محرومیت منطقه آنقدر زیاد است که نیاز به کمک و مساعدت بیشتر دولت و دستگاه‌های اجرایی دارد.

به گزارش ایسنا، وی افزود: خوشبختانه تصمیمات خوبی امروز اتخاذ شد. ارزیابی‌های لازم مبتنی بر آمار و ارقام واحدهایی که باید بنا، نوسازی یا تعمیر شود صورت گرفته است. زیرساخت‌هایی که آسیب دیده نیز مورد بررسی قرار گرفتند و آنچه که مسلم است با توجه به این که منطقه عشایری است باید بحث بازسازی را به دو قسمت تقسیم کنیم؛ یکی افرادی که در منطقه استقرار دارند و در شهرها و روستاها مستقر هستند که بازسازی منازل این افراد اساس روال عادی خواهد بود.

رئیس سازمان مدیریت بحران بیان کرد: دیگری قسمت مربوط به عشایر کوچ‌رو است که ممکن است مدت کمی در منطقه حضور داشته باشند و مکان‌های استراحت و خواب داشته‌اند و یا برای دام‌ها محل‌هایی داشته‌اند. برای بازسازی محل‌های مربوط به عشایر باید باید ساز و کار خیلی ویژه مورد استفاده قرار بگیرد و اقداماتی نیز صورت نگیرد که بعدها پشیمان باشیم که چرا این اقدامات را انجام دادیم.

وی افزود: بنیاد مسکن متولی کار شده است و بررسی‌هایی در این زمینه داشته است و طراحی‌های خود را داشته باشد. در این زمینه تجربه نیز داریم؛ در خراسان شمالی عشایر آسیب دیدند و ما کارهایی را انجام دادیم. در خصوص بازسازی جایگاه‌های دام اقدامات خوبی در گذشته انجام شده که این اقدامات را در خوزستان نیز اجرایی و عملیاتی می‌کنیم.

نجار گفت: در خصوص مدارسی که در زلزله اندیکا آسیب دیده‌اند نیز بنیاد برکت تقبل کردند که هم نوسازی و هم بازسازی مدارس را به طور کامل انجام دهد.

وی تصریح کرد: همه دستگاه‌های اجرایی موظف شده‌اند که از مساعدت و کمک دریغ نکنند. باید تشکر کنم از سمن‌های استان خوزستان که با سازوکار خیلی خوبی اقدامات خود را شروع کرده‌اند. جهاد کشاورزی نیز ۲۰۰ تن علوفه و نهاده‌های دامی تامین کرده تا عشایری که به منطقه برمی‌گردند دچار وقفه در تعلیف دام‌های خود نشوند.

رئیس سازمان مدیریت بحران افزود: برای برخی روستاهای سخت‌گذر واقعاً امکان ارسال تدارکات و آوردن امکانات را به سهولت نداریم و باید به مصالح بومی بیاندیشیم که این کار، شدنی است و همان استحکام بنایی را که با مصالح غیر بومی می‌شود کار کرد با مصالح بومی هم می‌شود کار کرد. نیاز است در این منطقه یک کارخانه شن و ماسه داشته باشیم زیرا مواد اولیه آن وجود دارد اما حمل آن بسیار مشکل است.

وی گفت: بنیاد مستضعفان بر اساس هماهنگی‌های گذشته، برای هر واحد مسکونی که نیاز به ساخت و ساز یا تعمیر داشته باشد، سیمان رایگان در حد امکان در اختیار شهروندان خسارت‌دیده قرار می‌دهد.

نجار بیان کرد: در مسیر بازسازی نیز دستگاه‌های گوناگون کمک می‌کنند که از کمک‌های آن‌ها هم برای منطقه بهره‌مند می‌شویم و امیدواریم در این ماموریت که خداوند به ما داده بتوانیم به نحو احسن انجام وظیفه کنیم. دولت همواره در کنار مردم خواهد بود تا زمانی که نیازشان برطرف شود. رئیس جمهور، رئیس مجلس و وزیر کشور این موضوع را دنبال کرده‌اند و استاندار خوزستان نیز با تجاربی که از ایشان سراغ دارم با تشکیل قرارگاه و هماهنگ کردن همه دستگاه‌ها شرایط را مدیریت کرده‌اند.

وی افزود: امیدواریم که از این به بعد هم تا پایان کار خوب پیش برود. در کل، کشور حوادث بسیار سخت و گوناگونی داشت؛ در پی زلزله کرمانشاه بیش از ۵۳ هزار واحد مسکونی و ۱۰۰ هزار واحد تعمیری ساخته شد. در سیل ۹۸ نیز ۸۳ هزار واحد مسکونی ساخته شد. در خصوص زلزله اندیکا نیز با کمک خود مردم و ملت بزرگ ایران دولت بازسازی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

نظر شما