شناسهٔ خبر: 50252318 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

کوتوله سفید چشمک زن در آسمان شب رصد شد

شیوا سعیدی قوی اندام

محققان یک دانشگاه در انگلیس برای نخستین بار یک کوتوله سفید رصد کرده‌اند که چشمک می‌زند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از ایندپندنت، به گفته محققان چنین یافته‌ای غیرمنتظره است و با دانش فعلی انسان از جهان همخوانی ندارد. آنها با استفاده از تلسکوپTESS ناسا که برای ردیابی سیارات خارج از منظومه شمسی استفاده می‌شود، این کوتوله سفید را رصد کردند که نور آن درخشان و سپس تاریک می‌شود.

بیشتر ستارگان در اواخر عمر خود به کوتوله‌های سفید تبدیل می‌شوند. به طور دقیق‌تر پس از سوختن هیدروژنی که سوخت ستاره را تأمین می‌کند، این اجسام آسمانی به اشیای متراکمی تبدیل می‌شوند که در آسمان شب می‌درخشند. کوتوله‌های سفید به بزرگی زمین هستند اما حجم آنها بسیار بیشتر و با خورشید قابل مقایسه است.

کوتوله سفیدی که محققان رصد کرده‌اند از ستاره‌ای که دور آن مدار می‌زند، تغذیه می‌کنند. محققان متوجه شدند این کوتوله سفید طی ۳۰ دقیقه درخشندگی خود را از دست می‌دهد. حال آنکه در مشاهدات قبلی چنین فرایند چند روز تا چند ماه طول می‌کشید. از آنجا که درخشندگی یک کوتوله سفید تحت تأثیر موادی است که از آن تغذیه می‌کند، بنابراین محققان معتقدند مانعی در منبع تغذیه آن وجود دارد.

پژوهشگران دانشگاه دورهام انگلیس امیدوارند این روند به آنها کمک کند تا به اطلاعات بیشتری درباره فرایندی دست یابند که طی آن اشیایی مانند سیاه چاله‌ها، کوتوله‌های سفید و ستاره‌های نوترونی از ستاره‌های اطراف خود تغذیه می‌کنند.

نظر شما