شناسهٔ خبر: 50251215 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه هفت‌صبح | لینک خبر

فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان استعفا می‌دهد

صاحب‌خبر -

آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا اعلام کرد که زلمای خلیلزاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان تصمیم گرفته از سمت خود استعفا دهد. بلینکن همچنین گفت که “تام وست”، معاون فعلی خلیلزاد وظایفش را بر عهده خواهد گرفت.

به گزارش روسیا الیوم، بلینکن در بیانیه‌ای که شامگاه دوشنبه منتشر شد، گفت که خلیلزاد در حال ترک سمت خود است و از وی بابت “دهه‌ها خدمت به مردم آمریکا” تشکر کرد.

بلینکن تأکید کرد که تام وست، معاون خلیلزاد که پیش از این در دوران فعالیت جو بایدن به عنوان معاون رئیس جمهور در دولت باراک اوباما، در تیم امنیت ملی فعالیت می‌کرد، به عنوان نماینده جدید ایالات متحده در افغانستان خدمت می‌کند.

خلیلزاد قبلا در مصاحبه‌ای با الجزیره اعلام کرده بود که قصد دارد این سمت را ترک کند.

این امر حدود دو ماه پس از خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان صورت می‌گیرد که با انتقادات شدید روبرو شد.

خلیلزاد از زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ریاست هیات ایالات متحده و پست نمایندگی ویژه را بر عهده داشت و مذاکراتی را با طالبان در قطر انجام داد که به توافق صلح بین دو طرف منجر شد.

در همین حال به گزارش رویترز، یک فرد آشنا با موضوع به شرط ناشناس ماندن، اظهار داشت که خلیلزاد روز جمعه استعفای خود را ارائه کرده است. خروج وی در پی محرومیت وی از اولین مذاکرات رسمی دولت بایدن با طالبان پس از خروج آمریکا از افغانستان، که در اوایل ماه جاری میلادی (اکتبر) در دوحه برگزار شد، صورت گرفت.

خلیلزاد، متولد افغانستان، از سال ۲۰۱۸ رهبری مذاکرات با طالبان را بر عهده داشت که منجر به توافق فوریه ۲۰۲۰ برای خروج نیروهای آمریکایی در سال جاری شد. وی سپس بر جنبش طالبان و دولت اشرف غنی، رئیس جمهور سابق افغانستان فشار آورد تا بر سر راه حل سیاسی برای پایان سالها درگیری مذاکره کند.

پس از سقوط دولت اشرف غنی و قدرت گیری طالبان، خلیلزاد به دنبال کمک به تخلیه شهروندان آمریکایی و افغان‌های در معرض خطر که برای دولت ایالات متحده کار می‌کردند، بود.

مقامات فعلی و سابق آمریکا پیشتر به رویترز گفته بودند که در سه سالی که خلیلزاد در این نقش حضور داشت، چهره یکی از بزرگترین شکست‌های دیپلماتیک آمریکا در حافظه تاریخ شد. مقامات آمریکایی که خواستند نامشان فاش نشود، گفتند که دیپلمات کهنه کار آمریکایی از اهرم قدرت برای گروه طالبان صرف نظر کرد، به طور مداوم دولت افغانستان را تضعیف کرد و علاقه چندانی به شنیدن دیدگاه‌های مختلف در داخل دولت آمریکا نداشت.

نظر شما