شناسهٔ خبر: 50250786 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

رابرت گیتس، بایدن و ترامپ را در خروج آشفته از افغانستان مقصر دانست

ایراندخت آذر شکیب

رابرت گیتس در گفتگویی اعلام کرد، از مشاهده خروج بی نظم نیروهای آمریکایی از افغانستان که اوت ۲۰۲۱ رخ داد، ناامید شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا در گفتگویی با برنامه ۶۰ دقیقه سی.بی.اس نیوز به اندرسون کوپر گفت: واقعا لحظات دشوار و سختی بود. برای چند روز من واقعا احساس خوبی نداشتم و علتش هم آن اتفاقاتی بود که در کابل رخ می‌داد. من واقعا بابت آن وضعیت خروج از افغانستان بسیار ناراحت بودم.

وی ادامه داد: خروج بی نظم آمریکایی‌ها از افغانستان که در اوت سال جاری میلادی صورت گرفت علت اصلی ناراحتی من بود.

وزیر دفاع پیشین آمریکا در پاسخ به اینکه چه کسی را مقصر این وضعیت پیش آمده در افغانستان پس از خروج می‌داند، گفت: هم تقصیر دونالد ترامپ و هم تقصیر جو بایدن، روسای جمهوری سابق و کنونی آمریکاست.

وی افزود: به طور حتم، ارتش خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را خطرناکترین بخش از یک عملیات می‌داند. آنها زمان زیادی برای این طرح داشتند که از زمان توافق ترامپ با طالبان آغاز می‌شود یعنی از فوریه ۲۰۲۰.

رابرت گیتس همچنین گفت: وقتی بایدن روی این طرح صحه گذاشت و ضرب‌الاجل آن را نیز تایید کرد، باید خروج مردم از افغانستان آغاز می‌شد.

گیتس که از ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۱ وزیر دفاع آمریکا بود و بر جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان نظارت داشت، تا حدودی خودش را مقصر عدم اقدامات مناسب در ارتش افغانستان می‌داند که باعث شده تا این نیروها از نظر لجستیکی در وضعیت نامناسب باشند. با این حال او اذعان کرد که سوءمدیریت در زمان‌بندی و عدم مشارکت درست بزرگترین اشتباهات بوده اند.

گیتس با اشاره به اینکه قطعا فکر می‌کند ترامپ و بایدن مسئولیت مشترکی در روند پیش آمده در افغانستان دارند، افزود: شما باید بسیار ساده انگار باشید که به وجود آمدن وضعیت موجود در افغانستان را پس از خروج نیروهای خارجی از این کشور پیش‌بینی نکرده باشید.

این رئیس پیشین پنتاگون همچنین "قطبی شدن شدید" در آمریکا را "بزرگترین تهدید" برای دموکراسی این کشور توصیف کرد.

انتهای پیام

نظر شما