شناسهٔ خبر: 50250052 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

نورا المتروشی از مشکلاتش در راه رفتن به فضا می‌گوید

هرگز تسلیم نشوید!

پرستو توکلی

"نورا المتروشی"(Nora Al Matrooshi) نخستین زن جهان عرب که به فضا خواهد رفت، اخیرا طی یک سخنرانی جوانان را به دنبال کردن رویاهایشان تشویق کرده و گفته هرگز تسلیم نشوید. او از جمله افرادی بود که در برنامه فضایی امارات در سال ۲۰۱۸ رد شد و نتوانست در آن دوره قبول شود اما ناامید نشد و سرانجام عضو تیم فضانوردان اماراتی برای رفتن به فضا شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا و به نقل از نشنال نیوز، این جوان ۲۸ ساله در اولین روز هفته فضایی اکسپو ۲۰۲۰ دوبی سخنرانی داشت. نکته جالب این است که فضانوردان آمریکایی و ژاپنی نیز در این مراسم حضور داشتند.

خانم المتروشی که سابقه تحصیل در رشته مهندسی مکانیک را نیز دارد در اوایل سال جاری میلادی به همراه خلبان بالگرد پلیس دوبی "محمد المولا "(Mohammed Al Mulla) به گروه فضانوردان این کشور ملحق شدند.

المتروشی در این باره گفت: در واقع من برای نخستین گروه از فضانوردان درخواست داده بودم که متاسفانه موفق نشدم. اما در نوبت دوم بخت با من یار بود و این فرصتی شد تا به رویای دوران کودکی‌ام برسم. مطمئنم که می‌دانید تخیلات یک کودک چقدر قدرتمند است و در من نیز این قدرت باعث شد که بخواهم فضانورد شوم. همانطور که بزرگ می‌شدم دنبال کردن آن رویا نیز برایم جدی‌تر می‌شد و به فکر آن بودم که چگونه می‌توانم آن رویا را به واقعیت تبدیل کنم. من در مورد آنچه که باید انجام می‌دادم تحقیق کردم. در آن زمان در امارات هیچ برنامه فضانوردی وجود نداشت اما کودکان تمایل ندارند به محدودیت‌ها توجه کنند چرا که آنها معتقدند همه چیز قابل دستیابی است.

وی ادامه داد: سرانجام در شش دسامبر ۲۰۱۹ اعلام شد که امارات متحده عربی به دنبال جذب گروه دوم از فضانوردان است.

هزا المنصوری در سال ۲۰۱۹ پس از رفتن به ایستگاه فضایی بین‌المللی سوار موشک روسی طی سفری هشت روزه به نخستین فضانورد اماراتی تبدیل شد. سلطان النیادی نیز پشتیبان او در این ماموریت بود. هر دوی آنها آموزش یک ساله خود را در مرکز فضایی جانسون ناسا در هوستون به پایان رسانده بودند.

خانم المتروشی و آقای المولا نیز آموزش خود در زمینه یادگیری زبان روسی، یادگیری نحوه انجام پیاده‌روی فضایی و تسلط بر سیستم‌های ایستگاه فضایی بین‌المللی را در ماه ژانویه و در هوستون آغاز خواهند کرد.

خانم المتروشی همچنین درباره برخی چالش‌هایی که در مراحل انتخاب با آن روبه رو شده بود نیز صحبت کرد.

او در این باره گفت: ابتدا چند مصاحبه‌ آنلاین برگزار شد. فکر می‌کنم در این بخش کمی بدشانسی آوردم چرا که دوربین‌های افرادی که با من مصاحبه می‌کردند کار نمی‌کرد بنابراین صحبت با صفحه خالی کمی برایم ناخوشایند بود. بخش دوم شامل آزمایشات پزشکی عمومی و پیشرفته بود و طی آن نامزدها تحت آزمایشات کور رنگی و اسکن قرار گرفتند. من می‌توانستم صدای پمپاژ خونم را از طریق سیاهرگ گردن خود بشنوم. شنیدن آن واقعا جالب و عجیب بود.

وی افزود: مصاحبه‌های نهایی برای من بسیار جالب‌تر بود چرا که طی آن با فضانوردان اماراتی و ناسا ملاقات کردم. نمی‌دانستم که المنصوری، دکتر النیادی و فضانوردان آمریکایی مانند جسیکا میر و آن مک کلین با من مصاحبه خواهند کرد.

خانم المتروشی گفت: در آن زمان من تحت تاثیر قرار گرفتم زیرا واقعا می‌خواستم شبیه آن فضانوردان شوم. هرگز فکر نمی‌کردم که به این زودی با آنها ملاقات کنم. در طول مصاحبه نمی‌توانستم جلوی لبخندم را بگیرم. پس از مصاحبه‌ها و معاینات آمادگی جسمانی سرانجام دو عضو جدید از فضانوردان اماراتی انتخاب شدند. بسیار خوشحال بودم. این رویایی بود که من از ۵ یا ۶ سالگی در سر می‌پروراندم. تیم فضانوردان از دو نفر به چهار نفر افزایش یافت و همه ما پیشینه‌های مختلفی داشتیم.

هنوز زمان رفتن خانم المتروشی به فضا مشخص نیست اما او و آقای المولا پس از اتمام آموزش ۳۰ ماهه در ناسا، برای ماموریت‌های آینده واجد شرایط خواهند بود. در صورت انتخاب نیز این فضانوردان باید آموزش‌های مخصوص ماموریت خود که ممکن است یک سال به طول بیانجامد را نیز بگذرانند.

انتهای پیام

نظر شما