شناسهٔ خبر: 50249621 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: جام‌جم آنلاین | لینک خبر

شکایت ترامپ از کمیته تحقیقات کنگره درباره حمله مرگبار ششم ژانویه

رئیس‌جمهور سابق آمریکا از کمیته منتخب کنگره که درباره حمله مرگبار طرفداران وی در ششم ژانویه به ساختمان کنگره این کشور تحقیق می‌کند، با هدف ممانعت از انتشار اسناد کاخ سفید شکایت کرد.

صاحب‌خبر -
به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، دونالد ترامپ رئیس‌جمهور سابق آمریکا از کمیته کنگره که درباره حمله مرگبار ششم ژانویه به کنگره آمریکا تحقیق می‌کند، شکایت و ادعا کرد که درخواست اعضای آن برای سوابق کاخ سفید در دوران وی غیرقانونی است.

این شکایت که روز دوشنبه در دادگاه منطقه‌ای ایالات متحده برای منطقه کلمبیا مطرح شد، کمیته منتخب را متهم به آزار و اذیت ترامپ و اعضای ارشد دولت وی با «درخواست غیرقانونی، بی اساس و کلی» سوابق از بایگانی ایالات متحده کرده است.

ترامپ گفته سوابق مورد درخواست کمیته مجلس نمایندگان تحت پوشش دکترین حقوقی موسوم به اختیارات اجرایی است که از محرمانه بودن برخی ارتباطات کاخ سفید محافظت می‌کند.

این شکایت همچنین جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا را به حقه سیاسی متهم می‌کند که از اعطای اختیارات اجرایی به پرونده‌ها برای جلوگیری از رفتن آن‌ها به کمیته منتخب مجلس، امتناع می‌کند.

«لیز چنی» جمهوری‌خواه و «بنی تامپسون» دموکرات که از اعضای این کمیته هستند، در بیانیه‌ای کتبی در واکنش به شکایت ترامپ گفتند رئیس‌جمهور سابق به دنبال ایجاد تاخیر و مانع در تحقیقات آن‌ها است.

چنی و تامپسون در این بیانیه افزودند: تصور منافع عمومی قانع‌کننده‌تر از تلاش برای دریافت پاسخ در خصوص حمله به دموکراسی ما و تلاش برای سرنگونی نتایج انتخابات، دشوار است.

کاخ سفید اخیراً دستور داد اسناد مرتبط با حوادث ششم ژانویه به کمیته منتخب کنگره تحویل داده شود.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت دولت جو بایدن رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های همه‌جانبه این کمیته حمایت می‌کند.

این مقام کاخ سفید گفت: «به عنوان بخشی از این رویه، رئیس‌جمهور تصمیم گرفت برای دور اول اسناد مربوط به کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ که از طریق آرشیو ملی فراهم شده است، ادعای اختیارات اجرایی مطرح نشود. این دور اول از اسناد است و مسئله اختیارات اجرایی را به صورت مورد به مورد در نظر خواهیم گرفت. اما رئیس‌جمهور تصریح کرده که باور دارد اطلاع یافتن از اتفاقاتی که آن روز رخ داد و جلوگیری از تکرار آن، برای مردم آمریکا و کنگره اهمیت به‌سزایی دارد».

طبق اختیارات اجرایی که در قانون اساسی آمریکا درج شده، رئیس‌جمهور می‌تواند بنا به صلاح‌دید خود از انتشار اسناد و مدارک دولت و دستیابی قانون‌گذاران و مقامات قضایی به آن‌ها جلوگیری کند.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود با استفاده از اختیارات اجرایی، مانع از دسترسی کنگره به اسناد و مدارک مربوط به حوادث حمله به کنگره خواهد شد. با این حال، «جیمی بی. راسکین» عضو دموکرات این کمیته کنگره و مدرس قانون اساسی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «چیزی به اسم اختیارات اجرایی برای رئیس‌جمهور سابق وجود ندارد. چنین چیزی کاملاً بی‌اساس و نامربوط است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خواند و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

برچسب‌ها:

نظر شما