شناسهٔ خبر: 50247535 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

توسط انتشارات سروش انجام شد؛

انتشار ترجمه«انتظار از دیدگاه شیعه»/کتابی که زمان بعثی‌ها چاپ نشد

صادق وفایی

کتاب «انتظار از دیدگاه شیعه» نوشته جواد علی، با ترجمه محمد حسن تقیه توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، کتاب «انتظار از دیدگاه شیعه» نوشته جواد علی، به‌تازگی با ترجمه محمد حسن تقیه توسط انتشارات سروش منتشر و راهی بازار نشر شده است.

این‌کتاب چندروز پیش همزمان با سالروز آغاز امامت امام زمان (عج) منتشر شد و عنوان اصلی‌اش «المهدی المنتظر عند الشیعة الاثنی‌عشریة» است که نویسنده‌اش یک‌تاریخ‌پژوه عراقی است. کتاب پیش‌رو رساله دکترای جواد علی به زبان آلمانی است که طی سال‌های گذشته به زبان عربی ترجمه و منتشر شد. این‌کتاب به‌خلاف بیشتر آثار روایی یا مطالب درباره حضرت مهدی و مهدویت، دربردارنده نظریه‌پردازی‌های مؤلف است. علت چاپ‌نشدنش هم در زمان حیات مؤلف، دیدگاه شیعی حاکم بر رساله بود که مؤلف تمایل نداشت که در سال‌های حکومت حزب بعث عراق آشکار شود.

«انتظار از دیدگاه شیعه» ۱۰ فصل اصلی دارد که در فصل اول آن، به دیدگاه امامت از نظر شیعه پرداخته شده است. فصل دوم به موضوع جانشینی پیامبر(ص) و فصل سوم به غیبت و رجعت اختصاص دارند. در فصول چهارم تا هفتم هم نواب اربعه معرفی شده‌اند و پس از آن در فصل‌های هشتم تا دهم به مباحث تکمیلی پیرامون مهدویت و انتظار در مکتب تشیع پرداخته شده است.

در بخشی از این‌کتاب می‌خوانیم:

واژه «شیعه» در زبان عربی به معنای «حزب» بوده و تنها به خاندان علی بن ابی‌طالب اطلاق می‌شود. نام امامیه نیز به‌خاطر پذیرفتن امامت به معنای رهبری دینی برمی‌گردد که ساختار عقیده ‌شیعیان را تشکیل می‌دهد. امامت از دیدگاه شیعه به معنای پذیرفتن اصول پنج‌گانه دین اسلام بوده که عبارت است از «توحید، عدل، نبوت، امامت و قیامت‏»؛ پس از حضرت محمد شمار پیشوایان شیعه به دوازده امام می‌رسد. از این‌رو آن‌ها ‌«شیعه دوازده‌امامی» شناخته می‌شوند. نخستین پیشوای شیعیان، حضرت امام علی و آخرین آن‌ها حضرت مهدی است. باور شیعیان بر این است که هرکس بمیرد و این دوازده امام را نپذیرد کافر شمرده می‌شود.

اما چه وقت این دولت آرزو آغاز می‌گردد؟ هرگز سخن و نظری شفاف در این باره مطرح نشده‌است. زمان پاسخ‌گویی بدین پرسش را فقط خدا می‌داند. البته اشاره‌هایی بدین موضوع برای مردم شده که می‌توانند زمان آن را بدانند. این نشانه‌ها همیشه به شیعه و دشمنانشان ارتباط دارد. از جمله این نشانه‌ها فروپاشی گسترده اخلاقی و سنگ‌دلی همگانی و جور و ستم خواهد بود. بنا بر گفته‌ها امام (عج) در کوفه ظهور خواهد کرد. فریادزنی در آن روز چنین می‌گوید هرکس سر شیعیان را برایش ببَرد در برابر هر سری هزار درهم پاداش خواهد داد.‏

این‌کتاب با ۲۵۰ صفحه و قیمت ۸۰ هزار تومان منتشر شده است.

نظر شما