شناسهٔ خبر: 50247282 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

توافقنامه امنیتی بین آمریکا و گرجستان تمدید شد

امیرمحمد سهرابی

وزیر دفاع آمریکا، توافقنامه‌ شش ساله‌ای را با مضمون ادامه حمایت‌های آمریکا از ارتش گرجستان امضا کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، به نقل از پایگاه هیل، لوید آستین که در راستای سفری به اروپا در گرجستان حضور داشت، این قرارداد را با یوناشر بورچولادزه، وزیر دفاع گرجستان امضا کرد. این قرارداد ۶ ساله جایگزین یک پیمان مشابه‌ که تا پایان سال منقضی خواهد شد، بین دو کشور بسته شد.

آستین طی سخنرانی در وزارت دفاع گرجستان در تفلیس اظهار کرد: این قرارداد، فاز جدیدی از همکاری امنیتی بین دو کشور را برقرار می‌کند.

براساس بیاینه وزارت دفاع آمریکا که پس از امضای قرارداد منتشر شد، این توافقنامه به منظور کمک به این کشور استقلال یافته از شوروی سابق برای "توسعه بیشتر ظرفیت دفاعی و پیشبرد آرمان‌های خود در منطقه یورو-آتلانتیک" است.

آستین، وزیر دفاع آمریکا همچنین گفت که این توافقنامه به گرجستان کمک می‌کند تا دفاع و بازدارندگی موثری را در کشور خود تقویت کند.

این پیمان امنیتی مطمئنا به تنش بین ایالات متحده و روسیه دامن می‌زند. در سال ۲۰۰۸، پس از یک جنگ کوتاه بین روسیه و گرجستان، مسکو تقریبا کنترل ۲۰ درصد از قلمرو گرجستان را در دست گرفت.

آستین اظهار کرد که آمریکا اشغال مداوم خاک گرجستان توسط روسیه و تلاش برای نفوذ به منطقه "دریای سیاه" از طریق زور و اجبار نظامی را محکوم می‌کند.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما