شناسهٔ خبر: 50236719 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

«قلط دیکطه‌ای» آماده نمایش شد/ توجه به بحران‌های روحی کودکان

فیلم کوتاه «قلط دیکطه‌ای» به کارگردانی علی‌سام صادقی با موضوع آسیب‌های روحی و روانی از کودکی تا بزرگسالی آماده نمایش شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو به نقل از روابط‌عمومی فیلم، تولید فیلم کوتاه «قلط دیکطه‌ای» به نویسندگی و کارگردانی علی‌سام صادقی با پرداختن به مساله بحران روحی کودکان و نوجوانان به پایان رسید.

علی‌سام صادقی با اشاره به تاثیر مخرب والدین در هویت‌سازی غلط فرزندان، تاکید کرد: به خاطر فقر فرهنگی، نه فقط در ایران که در غالب جوامع جهانی و همچنین آموزش و تعلیم و تربیت نادرست در خانه و جامعه، ما کم‌تر از آگاهی و دانشی برخورداریم که بتوانیم در آینده تاثیر مثبتی بر جامعه بگذاریم. من در فیلم «قلط دیکطه‌ای» به مسائل کودکان و تاثیر رفتار‌های مستقیم و غیرمستقیم والدین بر شکل‌گیری هویت آن‌ها پرداخته‌ام.

وی با بیان این‌که ما فکر کردیم چه می‌شود اگر جز حرف‌زدن و ایراد گرفتن یا تکرار یکسری اخبار منفی، بتوانیم کاری برای کودکانی انجام بدهیم که آینده جامعه را تشکیل می‌دهند، افزود: حدود ۶ ماه تحقیق و پژوهش‌هایی درباره مسائل روانی و روحی داشتیم و با پزشکان متعدد گفتگو کردیم. در نهایت متوجه شدیم روان‌شناسان معتقدند تیپ شخصیتی هر فرد و کالبد روحی و روانی‌اش از زمان تولد تا سن ۱۳،۱۴ سالگی شکل می‌گیرد و پس از آن تقریباً فرد دیگر همان آموزه‌ها را تکرار می‌کند.

کارگردان «قلط دیکطه‌ای» عنوان کرد: سعی داشتم فیلم را با تمرکز بر این موضوع و جلب توجه والدین و آدم‌هایی بسازم که می‌خواهند بچه‌دار بشوند و از این طریق، نوری هرچند کوچک بر نقطه‌های تاریکی از روابط و رفتار والدین با فرزندان بتابانم تا شاید جز غر زدن و تکرار اخبار کلیشه‌ای، بتوانیم اقدام موثری را صورت بدهیم.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «پسر ده‌ساله‌ای به نام پارسا، درگیر یکسری اتفاق ساده و در عین حال پیچیده می‌شود؛ اتفاقاتی که برای کودکان این سن و چه بسا خیلی از ما رقم می‌خورد و تاثیر بسزایی در آینده فرد دارد.»

سحر حق‌شناس، فرید دلاور، مهسا جوادی، حامد ربیعی، محمدپارسا شکفته و برسام بلوچی در «قلط دیکطه‌ای» ایفای نقش می‌کنند.

دیگر عوامل فیلم عبارتند از مشاور کارگردان: میلاد منصوری، مشاور فیلم‌نامه: دکتر داریوش توسلی، سرپرست گروه بازیگران و دستیار کارگردان: فائقه شلالوند، مدیر فیلم‌برداری: مهدی میرمحمدی، صدابردار: جابر انصاریان، تدوین: محمد خلفی، طراح گریم: زهرا شمس، طراحان صحنه و لباس: علی‌سام صادقی، علی فراستی، موسیقی: میلاد عرب، عکاس و دستیار فیلم‌بردار: رضا تیموری، مدیر تولید: حسام نورمحمدی، ساخت تیزر پشت صحنه: هومن ترابی.

نظر شما