شناسهٔ خبر: 50236593 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

سفیر آفریقای جنوبی:

آفریقای جنوبی خواستار به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم فلسطین است

تهران-ایرنا- سفیر آفریقای جنوبی در ایران، یکی از معیارهای اساسی سیاست خارجی کشورش را مساله فلسطین ارزیابی و خاطرنشان کرد: ما خواستار پایان اشغال سرزمین فلسطین و به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم این کشور هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، ویکا مازوی خومالو روز دوشنبه در نشست خبری در محل سفارت آفریقای جنوبی در تهران، با اشاره به تعامل ایران و آفریقای جنوبی و انعقاد ۲۵ توافقنامه میان دو کشور از سال ۱۹۹۵ تاکنون، گفت: دو کشور مکانیسم‌هایی مانند کمیسیون مشترک برای همکاری ایجاد کرده‌اند و درباره موضوعات مختلف دو جانبه مذاکره و گفت و گو دارند.  

سفیر آفریقای جنوبی در ایران درباره موضع این کشور نسبت به مساله فلسطین،  با اشاره به تاریخچه آپارتاید در آفریقای جنوبی تا سال ۱۹۹۴، افزود: اکثریت مردم آفریقای جنوبی تحت سلطه رژیم آپارتاید از حقوق خود برخوردار نبودند به همین دلیل مساله فلسطین هم می‌تواند با مساله آفریقای جنوبی پیوند داشته باشد.

خومالو ادامه داد: درباره موضع آفریقای جنوبی در قبال فلسطین می‌توان به قانون اساسی این کشور اشاره کرد.  قانون به خودی خود یک سری آزادی‌های اساسی را برای افراد در نظر می‌گیرد و اما در مورد مردم فلسطین این چنین نیست.

وی عنوان کرد: سومین موضوع در مساله فلسطین، قوانین بین‌المللی است و در موضوع فلسطین نه تنها به قطعنامه‌های شورای امنیت احترام گذاشته نمی‌شود بلکه اجرا هم نمی‌شود. این جنبه بسیار حائز اهمیت است و ما در روابط بین‌الملل خواستار احترام، پایبندی و اجرای حقوق بین المللی هستیم.

خومالو، یکی از معیارهای اساسی سیاست خارجی آفریقای جنوبی را مساله فلسطین ارزیابی و خاطرنشان کرد: ما خواستار پایان اشغال سرزمین فلسطین و به رسمیت شناخته شدن حقوق مردم این کشور هستیم.

صدور ویزا در شرایط شیوع ویروس کرونا موضوعی بود که سفیر آفریقای جنوبی در ادامه سخنانش به آن پرداخت و گفت: سفارت آفریقای جنوبی در حال حاضر همه نوع ویزا صادر می‌کند و تنها محدودیتی که وجود دارد ارائه تست کرونا است که باید ۹۶ ساعت قبل از ورود انجام شود.  

وی درباره تحولات اخیر آفریقای جنوبی یادآور شد: دو نوع انتخابات محلی و ملی در آفریقای جنوبی برگزار می‌شود. انتخابات محلی یکی از بزرگترین انتخابات است و اهمیت آن از این رو است که نشان می‌دهد از لحاظ اقتصادی کجا ایستاده ایم که این موضوع به حزب حاکم و عملکرد آن کمک می‌کند.

خومالو خاطرنشان کرد: رقابت در انتخابات‌ ملی بسیار تنگاتنگ است و ۱۰۰ حزب سیاسی در آفریقای جنوبی با یکدیگر رقابت می‌کنند تا کرسی لازم را به دست آورند. برای این که بتوانند وارد حیطه مدیریتی و پارلمان شوند.

سفیر آفریقای جنوبی یادآور شد: انتخابات محلی و ملی مهر تاییدی بر دموکراتیک بودن دولت آفریقای جنوبی است. مرجع عالی کشور قانون اساسی است و اگر پارلمان هم قانونی وضع کند که مخالف قانون اساسی باشد جهت اصلاح برگشت داده می‌شود. در آفریقای جنوبی هیچ کس بالاتر از قانون نیست و حق بالاتر از قانون وجود ندارد.

سفیر آفریقای جنوبی در ایران در بخش دیگری از این نشست اظهار داشت: آفریقای جنوبی موضع و اعتقادش درباره فلسطین راهکار دو دولت یا دو کشور برای فلسطین است و از قطعنامه های سازمان ملل هم در مسئله فلسطین حمایت می کند.

وی در خصوص مبادلات تجاری ایران و آفریقای جنوبی گفت: پاندمی کرونا در تجارت دو کشور تاثیرگذار بوده است ضمن اینکه با تحریم‌های یکجانبه آمریکا، حجم تجارت افریقای جنوبی با ایران کاهش یافت. البته سایر کشورها نیز متاثر از این شرایط هستند. هم اکنون اتحادیه اروپا و چین در حال بازسازی اقتصاد خود هستند.

خومالو با بیان اینکه بخش گردشگری بیشترین صدمه را از کرونا متحمل شده است، ادامه داد: آفریقای جنوبی هم این مشکل را داشت و تعداد توریست‌هایی که از انگلیس، اروپا، آمریکا و یا چین به این منطقه می‌آمدند به دلیل کرونا کاهش چشم گیری داشته است.

 وی در عین حال گفت: قضیه واکسیسناسیون حل نشود احتمالا این مسئله به قوت خود باقی باشد.

سفیر آفریقای جنوبی یادآورشد: واقعیت این است که عدد و رقم روابط گردشگری بین ایران و آفریقای جنوبی قبل از کرونا هم چندان خوب نبود اما با تورگردان‌های دو کشور هم در حال گفت وگو هستیم تا بتوانیم آمار را افزایش دهیم.

خومالو با بیان اینکه دو کشور روابط تاریخی گسترده ای با یکدیگر دارند، اظهار کرد: هرچند یکی از نگرانی‌های مسلمانان این است که آفریقای جنوبی کشور مسلمانی نیست با این حال ما امکانات خوبی برای مسلمانان در نظر گرفته ایم و به همه ادیان و مذاهب از جمله اسلام احترام قائل هستیم.

وی در خصوص اهمیت دیپلماسی اقتصادی در دولت جدید ایران و پتانسیل دو کشور برای افزایش همکاری‌ها گفت: نگرش دیپلماسی اقتصادی خوب و مفید است و در این چهارچوب امکان افزایش تجارت با دولت جدید هم وجود دارد اما مسئله این است که محدودیت‌ها در زمینه کرونا و تحریم های یکجانبه علیه ایران تاثیرگذار است و با رفع این محدودیتها طبیعتا حجم مبادلات تجاری افزایش پیدا می کند.

 به گفته این دیپلمات آفریقای جنوبی پیش از این مقرر شده بود که تا حجم مبادلات دو کشور سال ۲۰۲۲ به دو میلیارد دلار برسد اما بخاطر مشکلات و کرونا این امر محقق نشد.

وی با اشاره به همکاری‌ها و سرمایه گذاری‌های مشترک دو کشور اظهار کرد: یکی از سرمایه گذاری‌هایی که آفریقای جنوبی در ایران انجام داده مربوط به همکاری با شرکت ایرانسل بوده است. الان هم به دنبال این هستیم با تشویق کسب و کارهای کوچک، مشارکت‌های فعال و سرمایه گذاری بین دو کشور افزایش یابد.

خومالو یادآورشد: آینده بهتر در روابط دیپلماسی اقتصادی نیازمند زیرساخت دیپلماسی سیاسی است و با حصول اطمینان همه چیز خوب پیش می رود.

دعوت از رییسی برای سفر به آفریقای جنوبی

در ادامه هوگو باسون، رایزن سیاسی سفارت آفریقای جنوبی در تهران با دعوت از آیت الله سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران برای سفر به آفریقای جنوبی، گفت: قبل از این رییس جمهوری آفریقای جنوبی دعوت نامه‌ای برای رییس دولت دوازدهم ارسال کرده بود که با توجه به وضعیت کرونا این سفر محقق نشد.

وی افزود: قرار است پانزدهمین نشست کمیسیون مشترک در سال ۲۰۲۲ در آفریقای جنوبی برگزار شود و رییس‌جمهوری ایران سفری رسمی داشته باشد اما هنوز نه تاریخی پیشنهاد شده و نه قطعی است. صحبتها در حال انجام است و باید برنامه‌های مقام‌های دو کشور بررسی شود.

رایزن سیاسی سفارت آفریقای ادامه داد: فرایند برگزاری جلسات کارگروه‌های کمیسیون مشترک با شیوع ویروس کرونا با چالش روبرو و کند شده است. جلسات کارگروه توسط معاونان وزرای خارجه به میزبانی ایران برگزار می‌شود و باید دید وزارت خارجه چه تاریخی را پیشنهاد می‌دهد. آفریقای جنوبی هم هنوز تاریخی را برای برگزاری جلسه پیشنهاد نکرده است.

همچنین در این نشست پاتسوآنا رئیس امور اداری بخش کنسولی سفارت آفریقای جنوبی در خصوص وضعیت صدور ویزا و مسافران به این کشور گفت: در حال حاضر همه نوع ویزا صادر می‌شود و تنها محدودیتی که وجود دارد تست منفی کرونا است که باید ۹۶ ساعت قبل از ورود انجام شده باشد. اگر حین ورود نتیجه تست کرونا مثبت باشد مکان‌هایی در نظر گرفته شده که افراد با هزینه خودشان قرنطینه می‌شوند اما در مورد گواهی واکسیناسیون و اینکه کدام مورد تایید است هنوز سیاست خاصی مشخص نشده است.

وی افزود: قبل از شیوع کرونا برای تسهیل گردشگری اقداماتی انجام شد و سفارت از استان‌های مختلف ایران بازدید کرده، کارگاه‌هایی را برگزار کردند و حتی زمان شیوع کرونا نیز این برنامه‌ها به صورت مجازی برگزار شد. با همکاری سازمان گردشگری آفریقای جنوبی و ۱۳۷ آژانس گردشگری و تورگردان ایرانی هم در این برنامه شرکت داشتند.

پاتسوآنا تصریح کرد: جلسه دیگری در اواخر سال جاری میلادی برای معرفی استان‌ها و جاذبه گردشگری آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و یکی از برنامه‌های اصلی سفارت است. کمیسیون مشترک دو کشور نیز بخشی در زمینه گردشگری دارد که توافق‌ها و برنامه‌ها را پیگیری می‌کند.

نظر شما