شناسهٔ خبر: 50236340 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: خانه ملت | لینک خبر

صبح امروز انجام شد:

حضور اعضای فراکسیون زنان مجلس در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه

اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با حضور در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه به بررسی مشکلات موجود در مسیر درمان بیماران این بخش پرداختند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت، اعضای فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اعم از فاطمه قاسم‌پور، زهرا شیخی، معصومه پاشایی، فاطمه رحمانی، فاطمه محمدبیگی، پروین صالحی مبارکه، سارا فلاحی و زهره سادات لاجوردی صبح امروز (دوشنبه 26 مهرماه) با حضور در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه به بررسی مشکلات بیماران سرطانی و درخواست مسئولان این مرکز در جهت رفع موانع قانونی برای انجام غربالگری و کاهش هزینه‌های این بخش پرداختند.

 

پیگیری غربالگری سرطان سینه از طریق وزارت بهداشت

حضور اعضای فراکسیون زنان در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه

فاطمه قاسم‌پور در این نشست ضمن قدردانی از زحمات مسئولان این پژوهشکده در جهت درمان بیماران سرطانی خطاب به آنها گفت: شما می توانید پروتکل هایی که در زمینه درمان بیماران سرطانی به آن دست پیدا کرده اید را در اختیار دیگر مراکز درمان سرطان نیز قرار دهید، بنابراین ما از این آمادگی برخورداریم تا با محوریت خانم شیخی پیرامون این موضوع جلسه ای با وزارت بهداشت و درمان داشته باشیم.

رئیس فراکسیون زنان مجلس تاکید کرد: غربالگری زنان برای پیشگیری از رشد سرطان سینه در سطح جامعه از دیگر مواردی است که در رابطه با آن نشستی با مسئولان این مجموعه و وزارت بهداشت و درمان خواهیم داشت و این موضوع را به طور جدی تا حصول نتیجه پیگیری خواهیم کرد.

اقدامات پژوهشکده‌ها بر دانشگاه‌ها ارجحیت دارد

حضور اعضای فراکسیون زنان در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه

زهرا شیخی  نیز در این نشست افزود: در این پژوهشکده اقدامات بسیار بزرگی که در جهان از اهمیت بسزایی برخوردار است، انجام می شود، کما اینکه تولید سوزن بیوبسی یکی از این موارد است، همچنین کیفیت ارائه خدمات درمانی در این مرکز به گونه ای است که بیمارانی از کشورهای همسایه نیز برای درمان به آن مراجعه می کنند.

وی ادامه داد: این مرکز برای تصمیم گیری پیرامون وضعیت و نوع درمان هر بیمار تیم تشکیل می دهد و اقداماتی که در کشورهای توسعه یافته در قالب خدمات هتلینگ ارائه می شود، در همین فضای محدود و با همان کیفیت انجام می شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با اشاره به مشکلاتی که این مرکز با آن مواجه است، تصریح کرد: این مجموعه با وجود بهره مندی از ظرفیت دانشمندان، جراحان، آنکولوژیست ها، رادیوتراپیست ها و رادیولوژیست ها و حجم کار سنگینی که انجام می دهند، دستمزدی پایین تر از هیات علمی دانشگاه ها به آنها پرداخت می کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در دنیا رنکینگ های اصلی برای پژوهشکده هاست و آنها بر دانشگاه ها ارجحیت دارند، اما در ایران لازم است سیاست های این بخش توسط قانونگذار اصلاح شود، چرا که بار اصلی تولیدات علمی بر دوش پژوهشگران است و دانشگاه ها تنها جنبه آموزشی دارند.

وی در بیان علل بروز سرطان سینه در زنان یادآور شد: علت اصلی همچنان ناشناخته است، اما سبک زندگی، نوع تغذیه، ورزش نکردن، عوامل وراثتی، آلودگی هوا، آب و هوای خشک و استرس های روانی نیز می توانند در این حوزه اثرگذار باشند.

سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با اشاره به ابلاغیه ای که در گذشته وزارتخانه های بهداشت و تعاون برای پوشش بیمه زنانی از قشر کم درآمد جامعه در جهت تشخیص سرطان سینه داشتند، تاکید کرد: هزینه های سنگین درمان در این بخش می طلبد که مجلس به تعیین اعتباراتی برای این بخش ورود پیدا کند.

ضرورت سرمایه‌گذاری برای تامین سلامت زنان در جهت ارتقا کیفیت زندگی خانواده‌ها

حضور اعضای فراکسیون زنان در پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تشخیص سرطان سینه

فاطمه محمدبیگی نیز در این نشست با بیان اینکه جهاد دانشگاهی با سرعت عمل بیشتری نسبت به دانشگاه ها در جهت تبدیل دانش به کلینیک حرکت می کند، به گونه ای که بازتاب آن در جامعه به خوبی ملموس است، افزود: سلامت خانواده به سلامت مادران گره خورده، بنابراین ما باید در جهت تامین سلامت زنان تلاش کنیم و با توجه به این مهم به ارتقای کیفیت زندگی خانواده ها کمک کنیم، بنابراین ما در فراکسیون زنان باید از سرمایه گذاری در این زمینه حمایت کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به اینکه ریسک ابتلا  به سرطان سینه با ازدواج و شیردهی ارتباط دارد، باید برای غربالگری دخترانی که در سن بالا همچنان مجرد هستند، برنامه ریزی کنیم، از سوی دیگر 4.1 فاصله ازدواج تا تولد اولین فرزند است که این موضوع نیز ریسک ابتلا به سرطان سینه را افزایش می دهد


اقدامات پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در حوزه درمان بیماران سرطانی

رامین صرامی فروشانی سرپرست پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی نیز در این نشست گفت: این پژوهشکده از تشکیلات فیزیکی محدودی برخوردار است و حوزه فعالیت های آن شامل پژوهشی، آموزشی، درمان، فناوری و تجاری می شود و محققان و پزشکان متبحری در آن فعالیت دارند. همچنین دپارتمان های پژوهشی آن ، بخش های پژوهش های بالینی، ژنتیک در سرطان، پروتئین های نوترکیب، کیفیت زندگی و طب فراگیر، فناوری های بین رشته ای و توسعه فناوری درمان های پیشرفته را در بر می گیرد.

وی یادآور شد: ما تنها تولید دانش را وظیفه اصلی خود نمی دانیم، بنابراین در زمینه تولید فناوری در درمان بیماران گام برداشته ایم.، کما اینکه شاید برخی پزشکان بعد از مراجعه بیماران سرطانی برای آنها شیمی درمانی تجویز کنند، اما ما در این مرکز از طریق های روش های ژنتیکی این مهم را تعیین می کنیم که آیا بیمار به شیمی درمانی نیاز دارد یا خیر؟ و سپس به این امر مبادرت می ورزیم. از سوی دیگر ما با تولید سوزن بیوبسی برای سیستم بیوبسی مغز استخوان، سیستم مارکر و سیستم بیوبسی بافت نرم اقدام کردیم.

سرپرست پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: ما از فرآورده های مکمل گیاهی جهت ارتقای کیفیت زندگی بیماران مبلا به سرطان استفاده کرده و داروهایی جهت تسکین درد آنها تولید کردیم که مراحل دریافت مجوز آن را طی می کنیم. همچنین اجرای پروژه های جامع سلول درمانی در جهت افزایش ایمنی بدن این بیماران از دیگر اقداماتی است که در این مرکز انجام می شود. کما اینکه دو پروژه سلول درمانی برای درمان این بیماران که مبتلا به کرونا شده اند، اجرا کردیم که فاز دوم آن همچنان در حال انجام است.

وی با اشاره به بودجه مصوب برای این مرکز بین سال های 1397 تا 1400 تاکید کرد: بودجه این شرکت در سال 97 در حدود 47.755 بود که که34.069 تخصیص یافت. در سال 98 بودجه این بخش 96.515 تعیین شد که 79.945 تخصیص پیدا کرد. در سال 99 این بودجه به 99.397 رسید که 82.912 تخصیص یافت و در سال 1400 نیز بودجه این بخش 263.567 تعیین شد که 194.040 تخصیص پیدا کرد. ما در شروع امسال با 11.2 میلیارد تومان کسری بودجه مواجه شدیم که با حمایت نمایندگان مجلس رفع شد و توانستیم اجرای پروژه های فناورانه را تداوم بخشیم.

صرامی فروشانی ادامه داد: اقدام جدیدی که امسال شروع کردیم اجرای پروژه راهبردی ویروس درمانی و ژن درمانی است، همچنین تولید دستگاه تشخیص سلول های سرطانی در این مرکز انجام شده است، از سوی دیگر در مورد کنترل ویروس کرونا با کمک انستیتوپاستور موفق به تولید اولین کیت تشخیص مولکوکی شدیم و در شرایط کنونی بزرگترین تولیدکننده در این حوزه هستیم.

وی از اجرای فرآیند بالینی طراحی و تولید سیستم RDSS برای شناسایی کووید 19، راه اندازی آزماشگاه تشخیص ویروس کرونا و اقدام برای راه اندازی مرکز نوآوری و شتاب دهی منش با استفاده از ظرفیت شرکت های دانش بنیان به عنوان دیگر اقدامات این مرکز یاد کرد.

وی یادآور شد: این مرکز قطب درمان سرطان سینه است، برای همین حدود 150 هزار مراجعه کننده از اقصی نقاط کشور و کشورهای همسایه دارد، ضمن اینکه دارای مرکز جراحی، کلینیک رادیولوژی و تصویربرداری، آزمایشگاه پاتوبیولوژی، اتاق های عمل، بخش سیمی درمانی و آنکولوژی و کلینیک لنف ادم و کلینیک سرطان های توارثی و فامیلی است.

سرپرست پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به برنامه هایی که در دستور کار این پژوهشکده قرار دارد، تصریح کرد: ما در برنامه جامع توسعه توجه جدی به اقشار آسیب پذیر و محروم جامعه و استفاده بیش از پیش از فناوری های نوین و بهره گیری از ظرفیت شبکه گسترده جهاد دانشگاهی و ایجاد شبکه ای برای ارائه خدمات به بیماران در کشور در دستور کار داریم.

ضمن اینکه مرکز پلی کلینیک تخصصی خیریه نور از جمله مراکزی است که 80 درصد توسعه فیزیکی آن انجام شده و برای تکمیل و تجهیز آن به کمک نیاز داریم.

در ادامه مهدی باصولی معاون هماهنگی و امور مجلس جهاد دانشگاهی از نمایندگان حاضر در این نشست درخواست کرد که عنوان جهاد دانشگاهی در بخش هایی از بودجه لحاظ شود تا بتوان بودجه آن را محقق کرد.

آمار مبتلایان به سرطان در کشور

آُسیه الفت بخش معاون پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی با اشاره به آمار موجود از مبتلایان به این نوع سرطان در دنیا و کشور افزود: فراوانی سرطان سینه در هر دو جنس زن و مرد شایع ترین نوع سرطان است، کما اینکه در سال 2020 از 19 میلیون مبتلایان جدید به سرطان، 11 درصد را این نوع سرطان تشکیل می داد و در مورد زنان در دنیا حدود 25 درصد از جمعیت مبتلا به سرطان، به سرطان سینه مبتلا هستند.

وی یادآور شد: از نظر مرگ و میر، شایع ترین دلیل مرگ زنان سرطانی به دلیل ابتلا به سرطان سینه است، ضمن اینکه در دنیا هر 13 دقیقه یک نفر در اثر به ابتلا به این نوع سرطان جان خود را از دست می دهد، اما ایران در نواحی شیوع بالای این بیماری محسوب نمی شود، اما میزان بروز این نوع سرطان در دنیا رو به افزایش بوده و ایران هم از آن مستثنی نیست.

معاون پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی تاکید کرد: آخرین آمار مربوط به مبتلایان به سرطان سینه به سال 94 بازمی گردد، چرا که بررسی آن نیاز به پاتولوژی و بررسی دقیق دارد، براساس این آمار در ایران سالانه بیش از 90 هزار نفر به سرطان مبتلا می شوند که تا سال 2030 روند روبه رشدی خواهد داشت و سن ابتلا به این بیماری بین 40 تا 50 سال است.

الفت بخش با بیان اینکه تشخیص زودرس (پیشگیری) و استفاده از امکانات بهتر، نقش موثری در کاهش میزان ابتلا به این بیماری در کشور دارد، تاکید کرد: سرمایه گذاری در حوزه پیشگیری هزینه های درمان را به 7 درصد کاهش می دهد، ضمن اینکه ماموگرافی به صورت غربالگری سیستماتیک، نقش موثری در حوزه پیشگیری دارد، اما این روش در ایران وجود ندارد، بنابراین ما از ماموگرافی فرصت طلبانه استفاده می کنیم.

ضرورت حمایت فراکسیون زنان از جهاددانشگاهی در جهت انجام غربالگری سرطان سینه و کاهش هزینه درمان ناباروری

حمید رضا طیبی رییس جهاددانشگاهی دفتر مرکزی جهادانشگاهی با بیان اینکه جهاد دانشگاهی از ابتدا دو هدف فرهنگی و علمی و فناوری را در توسعه سلامت پیگیری می‌کند و در این مسیر در مرز علم و فناوری روز حرکت کرده است، افزود: یکی از بیشترین نگرانی‌های ما در حوزه درمان ناباروری است که با تحقیقات کاربردی و تولید فناوری در این زمینه آغاز به کار کرده‌ایم.

وی یادآور شد: ما در کشور با مشکلی در زمینه تولید علم و کاربردی کردن آن مواجه نیستیم و دراین زمینه ارتباط خوبی نیز با مجلس داریم و نمایندگان مجلس از حامیان ما در جهت توسعه علم و فناوری بوده‌اند کما اینکه در بودجه در جدول 9 ، 78 میلیارد جهت اجرای اقدامات پژوهشی ما اختصاص دادند.

طیبی تصریح کرد: یکی از مشکلات کنونی در کشور این است که اگر فردی در زمینه تولید فناوری ادعایی داشته باشد و کار بزرگی هم در این زمینه انجام دهد، اثبات آن برای مسئولان دولتی 3 تا 12 سال به طول می‌انجامد.

رییس جهاددانشگاهی دفتر مرکزی جهادانشگاهی با اشاره به اینکه هزینه‌های درمان ناباروری در کشور بسیار سنگین است، از فراکسیون زنان خواست تا همین موضوع را به طور جدی پیگیری کرده و هم در زمینه غربالگری سرطان سینه از آنها حمایت کند/.

پایان پیام

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خانه ملت،

نظر شما