شناسهٔ خبر: 50231974 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

وزیر خارجه ونزوئلا:

روابط ایران و ونزوئلا راهبردی است

تهران-ایرنا- وزیر امور خارجه ونزوئلا، روابط تهران- کاراکاس را راهبردی توصیف کرد و گفت: قبل از پایان سال میلادی در کمیسیون مشترک در تهران حضور خواهیم یافت تا نقشه راه ۲ کشور را برای آینده ترسیم کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، فلیکس پلاسنسیا گونسالس وزیر خارجه ونزوئلا روز دوشنبه در کنفرانس مطبوعاتی به همراه حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، سفر به ایران را نخستین سفر خارجی خود در دوره مسوولیتش عنوان و روابط ایران و ونزوئلا را راهبردی ارزیابی کرد.

وزیر خارجه ونزوئلا با ابراز خرسندی از حضور در ایران و دیدار با سید ابراهیم رییسی رییس‌جمهوری اسلامی ایران، گفت: قبل از پایان میلادی در کمیسیون مشترک در تهران حضور خواهیم یافت تا نقشه راه دو کشور را در آینده ترسیم کنیم. این سند و نقشه راه یک برنامه درازمدت خواهد بود.

گونسالس با قدردانی از همتای ایرانی خود برای محکومیت نقض حاکمیت و حقوق ملت ونزوئلا از سوی آمریکا، خاطرنشان کرد: آمریکا به شکل آشکار حاکمیت ما را نقض کرده و نماینده دولت ملی ونزوئلا برای مذاکرات با اپوزیسیون را ربوده و به شکل غیرقانونی به آمریکا فرستاده است. ما این اقدام را به شکل قاطع محکوم و از تعهد دولت ایران برای محکومیت این اقدام تشکر می‌کنیم.

وی اقدام آمریکا برای ربودن این مقام ونزوئلایی را علیه میثاق بین‌المللی ملل عنوان کرد و گفت: ونزوئلا عضو سازمان ملل بوده و خواستار همبستگی کشورها در این زمینه است.

وزیر خارجه ونزوئلا با تبریک شصتمین سالگرد جنبش عدم تعهد، یادآور شد: پس ایران، نیکلاس مادورو رییس جمهوری ونزوئلا رییس هفدهمین اجلاس سران کشورهای جنبش عدم تعهد بود که سپس این سمت را به جمهوری آذربایجان واگذار کرد.

گونسالس با اشاره به پیشینه ۷ هزار ساله فرهنگ و تمدن ایران و تجربه فراوان مردم کشورمان در موضوع مقاومت، گفت: تمایل داریم مقاومت را از مردم ایران بیاموزیم.

وی با دعوت از بخش خصوصی ایران برای سرمایه‌گذاری در ونزوئلا، به همتای ایرانی خود گفت: برای من افتخار است که در تهران باشیم زیرا این شهر را دوست داریم گویی در منزل خودمان هستیم.

نظر شما