شناسهٔ خبر: 50215263 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: جهان صنعت | لینک خبر

یک گام تا پیک ششم

هنوز به طور کلی از پیک پنجم گذر نکرده‌ایم که پزشکان نگران آغاز پیک ششم هستند زیرا تحلیل‌های آماری نشان می‌دهد در دو روز گذشته با رشد ۲۰ درصدی نرخ ابتلا و ۵/۱۳ درصدی موارد بستری کرونا در کشور روبه‌رو بوده‌ایم. البته این امر ارتباط نزدیکی با انتشار نامه مرکز تحقیقات سیاست‌گذاری سلامت درباره تاثیر پنج درصدی واکسن چینی سینوفارم در جلوگیری از ابتلا به کووید ۱۹ دارد، چرا که پزشکان بارها اعلام کرده‌اند انتخاب واکسن سینوفارم برای گروه پرخطر از جمله سالمندان، کادر درمان و افراد دارای بیماری‌های خاص اشتباه بوده است. این در حالی است که دیروز تعداد شهرهای قرمز ۲۸ درصد افزایش یافته که همین امر نشانگر شروع پیک ششم کرونا در کشور است.

صاحب‌خبر -

به گزارش جهان صنعت نیوز: پیک ششم کرونا در حالی شروع می‌شود که چندی پیش دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت گفته بود دهه فجر جشن پایان بیماری کرونا در ایران است. هنوز زمان زیادی از انتقاد پزشکان در مورد برگزاری جشن پایان کووید۱۹ در ایران نگذشته بود که دیروز وزیر بهداشت از «آماده‌باش کامل بیمارستان‌ها» برای موج ششم کرونا در ایران خبر داده است. وی تاکید کرد: «برای موج ششم کرونا هم تمهیدات لازم را انجام داده‌ایم و هم بیمارستان‌های‌مان در حال آماده‌باش هستند.» در حال حاضر وزارت بهداشت در حالی از آماده‌باش بودن سخن می‌گوید که وزارت آموزش و پرورش از بازگشایی مدارس از نیمه آبان ماه در مناطق کم‌جمعیت خبر داده است. حتی در واکنش به این خبر، محمدعلی محسنی‌بندپی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، آن را اقدامی «انتحاری» خوانده است.

براساس آمارهای رسمی از ۲۳ تا ۲۴ مهرماه ۱۴۰۰، هفت هزار و ۵۱۵ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که هزار و ۱۹۷ نفر از آنها بستری شدند. مجموع بیماران کووید ۱۹ در کشور به پنج میلیون و ۷۷۳ هزار و ۴۱۹ نفر رسید.

همچنین ۱۸۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان‌باختگان این بیماری به ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر رسید.

چهار هزار و ۸۴۰ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش‌های مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند. در حال حاضر ۹ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۰۶ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۸ شهر در وضعیت زرد و ۱۰۵ شهر در وضعیت آبی قرار دارند و تابه‌حال ۱۲۳ هزار و ۸۷۶ نفر در ایران در اثر ابتلا به کووید۱۹ جان خود را از دست داده‌اند.

مازندران پیشتاز پیک ششم

در این میان یکی از استان‌هایی که ظرف روزهای گذشته در صدر افزایش تست‌های مثبت کرونا قرار گرفته استان مازندران است که به‌تازگی از وضعیت قرمز کرونایی نجات پیدا کرده بود. به گفته مقامات این استان، تست‌های مثبت کرونا در این استان ظرف روزهای گذشته صعودی شده است. ازهمین رو دانشگاه علوم پزشکی مازندران درباره موج ششم کرونا هشدار داده است. نمودار آمارهای کرونایی در مازندران پس از حدود دو ماه که در شیب رو به پایین قرار گرفته بود، با متوقف‌شدن روند کاهشی از روز ۱۷ مهر، علائمی از افزایشی‌شدن و احتمال آغاز موج ششم کرونا را نشان می‌دهد. پایین آمدن بسیار مشهود سطح رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مازندران، ازدیاد حضور مسافران در این استان طی دو ماه اخیر و به‌ویژه در تعطیلات هفته گذشته می‌تواند دلیل اصلی ورود زودهنگام این استان به پیک ششم باشد.

دو فوتی در  سیستان‌وبلوچستان

از قضا عباسی، مدیر روابط‌عمومی دانشگاه علوم‌پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زاهدان نیز گفته است: شمار بستری‌های کرونایی در سیستان‌وبلوچستان رو به افزایش است. این یعنی زمزمه‌های خیز ششم کرونا از آنچه گمان می‌شد، نزدیک‌تر است. این در حالی است که دیروز رییس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: در ۲۴ ساعت گذشته در منطقه تحت پوشش این دانشگاه ۵۵ بیمار جدید مبتلا به کرونا بستری شده‌‌اند و دو مورد فوتی در این بازه زمانی در مراکز درمانی استان سیستان‌و‌بلوچستان ثبت شده است. تعداد کل بیماران بستری در استان سیستان‌و‌بلوچستان به ۱۵۸ نفر رسیده است. بنابراین یا باید به واکسیناسیون وسیع شهروندان این استان با واکسن برکت شک کرد یا به بی‌برنامگی در روند واکسیناسیون که افراد بدون شناسنامه ایرانی و اتباع بیگانه را جا گذاشت.

هشدار وزیر کشور

به دنبال افزایش آمار مبتلایان به کرونا در کشور، احمد وحیدی وزیر کشور با اشاره به جلسه قرارگاه ستاد ملی مقابله با کرونا از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی انتقاد کرد و با بیان اینکه رعایت پروتکل‌های بهداشتی به حدود ۴۵ درصد رسیده است گفت: این موضوع نگران‌کننده است و از سوی دیگر نگرانی از بروز پیک ششم وجود دارد، لذا همه مردم باید مراقبت کنند تا وارد پیک ششم نشویم. وی افزود: اگر این مراقبت صورت نگیرد وارد پیک بعدی شده و با معضلات بسیاری مواجه خواهیم شد. فرمانده قرارگاه عملیاتی مقابله با کرونا در ادامه از مردم خواست هر چه سریع‌تر واکسینه شوند و گفت: واکسینه‌شدن به معنای رعایت‌نکردن شیوه‌نامه‌ها نیست‌ و همه باید پروتکل‌ها را رعایت کنند.

آغاز مدیریت هوشمند کرونا تا اوایل آبان

همزمان حمید سوری رییس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: یکی از راه‌هایی که برای کنترل شرایط اپیدمی‌ها استفاده از قرنطینه یا مدیریت هوشمند اپیدمی است و افزود: کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده است.

سوری گفت: در رویکرد قرنطینه هوشمند با استفاده از فناوری‌های نوین و سنجش درست خطر، هدفمان برقراری شرایطی است که ضمن پیش‌بردن چرخه زندگی عادی، از احتمال خطر و انتشار بیماری و رخداد پیک‌های متعدد جلوگیری کنیم.

وی تصریح کرد: بنابراین با استفاده از مکانیسم‌هایی چون تلفن همراه و دوربین‌های پیشرفته و… محدودیت‌هایی را برای واکسن نزده‌ها ایجاد می‌کنیم؛ مثلا با عدم ارائه خدمات عمومی در مکان‌های مختلف می‌توان افراد را به زدن واکسن و رعایت پروتکل‌ها برای پیشگیری از انتقال بیماری هدایت کرد. وی تصریح کرد: کارهای مقدماتی طرح قرنطینه هوشمند شروع شده و طی هفته‌های پیش‌رو و تقریبا از ابتدای آبان‌ماه به‌طور جدی در کشور اجرا خواهد شد.

۵ هزار تن در ‌ آی‌سی‌یو

در همین رابطه دکتر مسعود مردانی، فوق تخصص بیماری‌های عفونی و عضو کمیته علمی ستاد کرونا به «جهان صنعت» گفت: این روزها همگان باید نگران آغاز پیک ششم کرونا باشند. شروع پیک ششم به عوامل متعددی چون نوع واریانت‌ها در کشور بستگی دارد. خوشبختانه از نظر شیوع بیماری آمار کمی داریم ولی باید بهتر شود. انشاالله اتفاق نیفتد ولی در یک‌قدمی پیک ششم هستیم. چه بسا هنوز آمار فوتی‌ها زیاد است. به همین دلیل تا زمانی که ورودی بیمارستان‌ها کم نشود و‌  آی‌سی‌یو‌ها تخلیه نشود مرگ و میرها همچنان بالا خواهد بود. امروز تعداد بالایی در‌ آی‌سی‌یو بستری هستند. امروز نزدیک به پنج هزار بیمار در‌ آی‌سی‌یو‌ها داریم و ممکن است تعدادی از آنها نتوانند زنده بمانند. این رقم به همان دلیل بالا است ولی دو سه ماه پیش ۶۰۰ تا ۷۰۰ مورد مرگ داشتیم ولی اخیرا آمار فوتی‌ها زیر ۲۰۰ نفر است، یعنی بسیار کم شده و به یک‌سوم رسیده است. با این حال ما نگران آغاز پیک ششم کرونا در کشور هستیم. به نظرم علت این افزایش احتمالی راهپیمایی اربعین، مراسم آخر ماه صفر و سفرهای شکل‌گرفته در تعطیلات است. به همین خاطر همگان حتی افرادی که دو دوز واکسن تزریق کردند باید بیش از گذشته پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

وی افزود: هنوز تعداد بیماران سرپایی افزایش پیدا نکرده ولی تعداد قابل‌توجهی از بیماران بد حال به بیمارستان مراجعه می‌کنند که بیش از ۵۰ درصد از آنها واکسن تزریق نکرده‌اند و یا زمان طولانی از دوز دوم آنها می‌گذرد و یا بیماری زمینه‌ای دارند.

نظر شما