شناسهٔ خبر: 50195492 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

چه کنیم تا دورریز مواد غذایی در خانواده کمتر شود؟

برای بسیاری از مردم در سطح جهان، دور ریختن مازاد مواد غذایی به یک عادت تبدیل شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سیده فروغ سجادی ، کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی و کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز اظهار کرد: خرید بیش از نیاز مواد غذایی، خراب شدن میوه و سبزی‌ها در خانه و یا انتخاب سهم‌های بیشتر از آنچه برای سیر شدن مورد نیاز است، از موارد دخیل در این زمینه هستند.

او ادامه داد: این عادت ها، نه تنها منجر به آسیب به منابع طبیعی و محیط زیست می‌شود، بلکه موجب هدررفت نیروی کار، سرمایه‌های مالی و منابع گرانبها مانند آب، دانه ها، خوراک و دیگر موارد نیز می‌شود.

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با بیان اینکه دور ریختن مازاد مواد غذایی مشکل بزرگی است، افزود: در حقیقت، در سراسر جهان، روزانه میلیون‌ها تن غذا یا از بین می‌رود یا دور ریخته می‌شود؛ تنها بین برداشت مواد غذایی در زمین‌های کشاورزی و ارسال به خرده فروشی ها، نزدیک به ۱۴ درصد از کل مواد غذایی تولید شده در سطح جهان از بین می‌رود.

او با بیان اینکه مقدار بسیاری از مواد غذایی نیز در خرده فروشی یا در سطح مصرف کننده، هدر می‌رود، تصریح کرد: کاهش تلفات و ضایعات مواد غذایی در دنیایی که روزانه میلیون‌ها نفر گرسنه می‌مانند، امری ضروری است.

سجادی ادامه داد: این به ما بستگی دارد که عادات خود را تغییر دهیم تا «هدر ندادن غذا» را به یک شیوه زندگی تبدیل کنیم.

دورریز مواد غذایی

تنها آنچه را نیاز داریم، بخریم

او با اشاره به راهکار‌های کاهش ضایعات مواد غذایی گفت: وعده‌های غذایی خود را برنامه ریزی کنیم، اضافه کرد: یک لیست خرید تهیه کنیم، به آن پایبند باشیم و از خرید‌های ناخواسته اجتناب کنیم. در این صورت، نه تنها غذای کمتری هدر می‌رود، بلکه در هزینه خود نیز، صرفه جویی می‌کنیم.

مواد غذایی را عاقلانه نگهداری کنیم

کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز ادامه داد: در رابطه با نگهداری اقلام غذایی در یخچال، دقت کنیم مواد غذایی طوری در یخچال چیده شونمد که خوراکی‌های با ماندگاری کمتر، در دسترس‌تر باشد و زودتر مصرف شود.

او گفت: همچنین توجه داشته باشیم که حجم زیادی از مواد غذایی را در یخچال انباشته نکنیم تا هوای سرد به خوبی در بین مواد غذایی جریان داشته باشد و خوراکی‌ها خنک بماند.

سجادی بیان کرد: در صورت باقی ماندن مواد غذایی کنسرو شده، آن را در ظروف شیشه‌ای نگه داریم و در آن را کامل ببندیم.

او تصریح کرد: همچنین پس از پخت و صرف مواد غذایی در وعده‌های اصلی، در صورت وجود باقیمانده، پس از خنک شدن، آن‌ها را در ظروف مناسب در دار و در یخچال یا فریزر نگهداری کنیم.

ضایعات مواد غذایی

نان را با روش مناسب نگهداری کنیم

کارشناس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز افزود: برای حفظ سلامتی و تازگی نان و همچنین پیشگیری از بیات شدن آن، می‌توان هنگام خرید، نان را در کیسه‌های پارچه‌ای قرار دهیم.

او گفت: برای نگهداری طولانی مدت بهتر است نان را بسته بندی و در فریزر نگهداری کرد، زیرا نگهداری نان در یخچال سبب بیات شدن و افزایش دور ریز نان می‌شود.

از آب کمتری استفاده کنیم

سجادی بیان کرد: نمی‌توانیم بدون آب، غذا تولید کنیم هر چند نقش کشاورزان در مصرف بهینه آب برای پرورش مواد غذایی بسیار پررنگ است، اما کاهش ضایعات مواد غذایی نیز به نوبه خود سبب صرفه جویی در تمام منابع آبی که برای تولید آن صرف شده است، می‌شود.

او ادامه داد: مصرف آب روزانه را از راه‌های دیگر مانند رفع نشتی یا بستن شیر آب هنگام مسواک زدن دندان‌ها نیز می‌توان کاهش داد.

انتهای پیام/

نظر شما